Suomalaiset viestintäkonsultit lobbaavat toimittajaverkostojen avulla
Viestintäkonsulttien vaikuttamisen taustalla on vahva, aiempi poliittinen kokemus ja verkostot, joita hyödynnetään lobbaamisessa. He suunnittelevat ja rakentavat myös aktiivisesti asiakkaidensa kanssa poliittista agendaa mediaviestintään. Lisäksi he organisoivat uutismediasta verkostoja vaikuttamista varten. Lopuksi viestintäkonsultit osallistuvat aktiivisesti asiakkaidensa mediaviestinnän kehystämiseen.
Viestintäkonsulttien rooli lobbaamisen konsultoinnissa on merkittävä, sillä he seuraavat aktiivisesti poliittista päätöksentekoa ja tulkitsevat sitä asiakkaidensa lisäksi myös päätöksentekoa seuraavalle uutismedialle ja toimittajille.
– Viestintäkonsulttien rooli päätöksentekoon vaikuttamisessa on vahvistunut. He tukevat asiakkaidensa poliittisen vaikuttamisen taustatyötä, neuvovat mediaviestinnän suunnittelussa ja osallistuvat tarvittaessa myös käytännön viestintään uutismediaan ja toimittajiin vaikuttamisessa, yliopistonopettaja Markus Mykkänen kertoo.
Poliittisesti aktiivista toimintaa
Tutkimus osoittaa myös, että aiemmin politiikassa toimineet viestintäkonsultit pyrkivät jatkamaan poliittista vaikuttamista viestinnän konsultoinnin kautta. Uutismedia on yhä merkittävämpi vaikuttamisen väline, sillä se on tärkeä poliittisen informaation lähde ja poliittisen keskustelun areena.
– Viestintäkonsultit pyrkivät olemaan poliittisen päätöksenteon ja viestinnän tulkkeja, jotka haluavat entistä useammin vaikuttaa päätöksentekoon yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tämä kehitys johtuu siitä, että poliittinen päätöksenteko on muuttunut Suomessa aiempaa hektisemmäksi ja monimutkaisemmaksi, ja viestintäkonsulttien osaamiselle on yhä enemmän kysyntää, Mykkänen kuvailee.
Tutkimuksessa syvähaastateltiin suomalaisissa viestintätoimistoissa työskenteleviä viestintäkonsultteja, joilla oli aiempaa poliittista kokemusta tai he työskentelivät aktiivisesti politiikassa.
Hankkeita ovat osaltaan olleet tukemassa Media-alan tutkimussäätiö, C.V. Åkerlundin mediasäätiö ja Suomen kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto.
Alkuperäinen tutkimus:
Mykkänen, M. (2023), "The Elements of Advocacy: Finnish PR Consultants' Media Strategies in Lobbying", Rodríguez-Salcedo, N., Moreno, Á., Einwiller, S. and Recalde, M. (Ed.) (Re)discovering the Human Element in Public Relations and Communication Management in Unpredictable Times (Advances in Public Relations and Communication Management, Vol. 6), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 193-209. https://doi.org/10.1108/S2398-391420230000006012
Tutkimuksen rinnakkaisjulkaisu on avoimesti luettavissa osoitteessa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85347
Julkaistu tutkimus on osa aiempia kieli- ja viestintätieteiden laitoksen hankkeita, joissa tutkittiin toimittajiin kohdistettua poliittista vaikuttamista. Hankkeiden tuloksista voi lukea lisää: www.jyu.fi/medialobbaus
Lisätietoja:
Yliopistonopettaja Markus Mykkänen, 0504657164, markus.mykkanen@jyu.fi
Twitter ja mastodon: @markusmykk
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen tekoälyn ja datatieteen avulla22.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja kehittää liikenteestä sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Yhteistyö yhdistää toisiinsa Fintrafficin tuottaman ja hallinnoiman tiedon sekä Jyväskylän yliopiston datamalli- ja analytiikkaosaamisen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme