Suomalaisia haastetaan talkoisiin syömään kesäkurpitsan ennätyssatoa

Helteet ovat siivittämässä Suomessa kasvatetun kesäkurpitsan ennätyssatoon. Valitettavasti nopeasti kypsyvää satoa näyttäisi pian tulevan enemmän kuin kesäkurpitsaa meillä yleensä kulutetaan. S-ryhmä kannustaakin nyt kaikki asiakkaitaan mukaan talkoisiin ostamaan ja syömään kesäkurpitsaa.

Suomalaisia kannustetaan nyt syömään kesäkurpitsaa, josta on tulossa ennätyssato. (Kuva: Kankaanrannan Vihannes Ky /SOK)

- Viime viikkojen helteet ovat olleet kovin mieluisia Välimeren ilmastosta Suomeenkin kotiutuneelle kesäkurpitsalle. Viljelijät ovat saamassa siitä ennätyssadon, jonka täysimittaiseen hyödyntämiseen ei kesäkurpitsan tavallinen kulutus mitenkään riitä, myyntipäällikkö Minna Mikkilä S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksesta kertoo.

- Nyt toivomme kovasti, että kuluttajat tulisivat viljelijöiden ja kaupan avuksi, ja lisäisivät talkoohengessä kesäkurpitsan syömistä, Mikkilä vetoaa.

Mikkilä muistuttaa, että S-ryhmässä on erittäin hyviä kokemuksia muutaman vuoden takaa, kun kukkakaalin kanssa nostatettiin onnistuneesti samanlaista talkoohenkeä.

- Silloin syntyi hyvää pöhinää kukkakaalin ympärille, ja kauppa sai paljon kiitosta, kun lähdimme yhdessä tuottajien kanssa ratkomaan yllättävän suuren tarjonnan ongelmaa. Myös kesäkurpitsan kanssa tehtiin vastaavaa talkootyötä vuonna 2019.

Mikkilä korostaa, että kesäkurpitsa on hyvin monipuolisesti käytettävä kasvis. Salaattien ja paistosten lisäksi se on herkullista myös grillattuna. Erilaisia reseptejä löytyy helposti vaikkapa yhteishyva.fin resepteistä.

Myyntipäällikkö Minna Mikkilä, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, 040 502 4065

Kuva: Kankaanrannan Vihannes Ky/SOK

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Tässä ovat syksyn kiinnostavimmat ruokauutuudet – kotimainen kaura, härkäpapu ja lahna muodostavat sesongin hittiruoat1.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen menestysresepti nostaa jälleen esiin kotimaan kiinnostavimmat ruokainnovaatiot, joilla on mahdollisuus nousta tänä vuonna kaikkien huulille. Parhaillaan televisiossa esitettävällä tuotantokaudella kilpailee kuusi alkukarsinnoista suoriutunutta finalistia, joiden tuotteissa yhdistyvät ruoka-alan kestotrendit – kasvispohjaiset raaka-aineet, hyvinvointi ja ekologisuus.