Suomalaisilla matkailuyrittäjillä on loistavat mahdollisuudet tarjota luksuselämyksiä

Nykyajan luksusmatkailija arvostaa eri asioita kuin aiemmin. Siinä missä ennen oli tärkeää tarjota hotellivieraalle kullan kimallusta, marmoria ja monta asiakaspalvelijaa, nyt on tärkeää tarjota entistä personoidumpi elämys, jossa asiakas huomioidaan yksilönä.
Kaikkein varakkaimmille suunnatuissa elämyspalveluissa olennaista on asiakkaan odotusten hallinta. Joustavuus ja asiakkaan tunteminen ovat niitä asioita, joista matkailupalvelun luksuskokemus syntyy. Pelkkä eri tuotepakettien räätälöinti ei enää riitä.
Lisäksi luksusmatkailija arvostaa tietynlaista helppoutta, joka säästää heidän aikaansa. Tämä helppous muotoutuu luksusmatkailijan elämyksessä laatuajaksi ja kokemuksiksi heidän läheistensä, ystäviensä ja perheensä kanssa. Merkityksellistä on myös luksuskuluttajien henkilökohtainen suhde palveluyrityksen edustajiin.
Palvelun kehittäminen on tie luksuselämykseen ilman suuria investointeja
Suomessa matkailun palveluntuottajat ovat monesti pieniä yrityksiä. Suuri henkilökuntajoukko on mahdoton ajatus, koska henkilöstökustannukset ovat kovat. Luksus ja luksuspalvelun tuottaminen voivat tuntua täkäläisistä matkailuyrittäjistä kaukaisilta, koska luksus on totuttu liittämään suureen määrään henkilökuntaa – ja samalla suuriin yrityksiin.
Luksusmatkailussa on nykyään kuitenkin enemmän kyse tavasta tuottaa palvelua: pienissä yrityksissä on monesti matala hierarkia, joten ne pystyvät toimimaan palvelutilanteissa joustavasti. Ne pystyvät tarjoamaan juuri sitä personointia, jota tämän päivän luksusmatkailija toivoo.
Suomalaisessa kontekstissa yksittäinenkin matkailutyöntekijä voi ottaa omaa työnkuvaansa laajemman roolin. Sen sijaan että keskittyy vain rooliinsa tarjoilijana, saattaa toimia myös autonkuljettajana tai eräoppaana.
Moniosaajan rooli mahdollistaa syvemmän ymmärryksen asiakkaan tarpeista ja toiveista. Mitä enemmän ja mitä useammassa roolissa on läsnä tilanteessa asiakkaan kanssa, sitä paremmin voi huomioida asiakkaan unelmia sekä aistia, mitä asiakas palvelulta minäkin hetkenä toivoo. Tämä on asiakkaan näkökulmasta luksusta parhaimmillaan.
Luksuspalvelujen tuottamisessa menestyy se yritys, jossa kaikki näkevät toiminnan kokonaisuutena ja jossa palvelujen laatu on kaiken ytimessä.
Lisää tietoa luksuspalvelujen kehittämisestä Suomessa
Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeessa on kyse uuden luksuksen vastuullisten palveluelämysten kouluttamisesta ravintola-, majoitus-, tapahtuma- ja matkailuyritysten johdolle ja henkilöstölle Uudenmaan alueella, jotta he voivat nopeasti ja ketterästi kehittää tuotteitaan ja palveluitaan laadukkaammiksi. Hanke rahoitetaan osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia (ESR, REACT EU).
Blogin kirjoirrajat Riina Iloranta ja Mia Tarhanen ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtoreita.
Lähteet:
- Harkison, T., Hemmington, N., & Hyde, K. F. (2018). Luxury accommodation – significantly different or just more expensive? Journal of Revenue and Pricing Management, 17(4), 231–243.
- Iloranta, R. (2019). Luxury tourism service provision - Lessons from the industry. Tourism Management Perspectives, 32, 100568.
- Klaus, P. ‘Phil.’ (2022). What matters most to ultra-high-net-worth individuals? Exploring the UHNWI luxury customer experience (ULCX). Journal of Product and Brand Management, 31(3), 368–376.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mia TarhanenHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0404887511mia.tarhanen@haaga-helia.fiRiina IlorantalehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0404887600riina.iloranta@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Haaga-Helian rehtoriksi on valittu Susanna Niinistö-Sivuranta30.6.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hallitus on nimittänyt korkeakoulun uudeksi rehtori-toimitusjohtajaksi KT Susanna Niinistö-Sivurannan. Niinistö-Sivuranta aloittaa uudessa tehtävässään 1.1.2026.
Susanna Niinistö-Sivuranta has been elected as the president of Haaga-Helia30.6.2025 12:00:00 EEST | Press release
The Board of Haaga-Helia University of Applied Sciences has appointed EdD Susanna Niinistö-Sivuranta as the new President and CEO of Haaga-Helia. Niinistö-Sivuranta will start in her new position on 1 January 2026.
Haaga-Helia SuomiAreenassa: Mitä tapahtuu, kun yhä suurempi osa johtamisesta siirtyy tekoälylle?23.6.2025 13:11:23 EEST | Tiedote
Tekoäly mullistaa työelämän – mutta miten käy, kun algoritmit hyppäävät pomon paikalle? Mitä tapahtuu työntekijöiden kokemuksille luottamuksesta, oikeudenmukaisuudesta ja työn mielekkyydestä? Tule kuulemaan Haaga-Helian paneelikeskustelua Porin SuomiAreenaan perjantaina 27. kesäkuuta klo 10.00–10.45.
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme