HUS

Suomalaiskehitteinen tekoälysovellus Milli mukana Unicefin yhteistyöhankkeessa

Jaa

Unicef haki ympäri maailmaa tekoälyyn perustuvia sovelluksia kehittääkseen lasten ja nuorten oikeuksia. Mielenterveystalo.fi –palvelussa 24/7 päivystävä keskustelevaan tekoälyyn perustuva virtuaaliapuri Milli pääsi yhdeksi pilottitapaukseksi.

Unicef on tehnyt pitkään työtä maailmalla lasten ja nuorten oikeuksien turvaamiseksi. Nykymaailmassa digilaitteet, sovellukset ja sosiaalinen media ovat osa lasten ja nuorten elämää. Niiden kehittäjille tarvitaan ohjeet, kuinka digitaalisesta maailmasta rakennetaan turvallinen myös lapsille ja nuorille.

Mielenterveystalo.fi –palvelun virtuaaliapuri Milli on keskustelevaan tekoälyyn perustuva chat, joka pyrkii ohjaamaan luotettavan tiedon ja avun pariin.  Millin kanssa käydään viikoittain keskimäärin 800 keskustelua. Millin kanssa puhutuimmat aiheet ovat ahdistukseen ja masennukseen liittyvät tuntemukset.

Milli saa palautetta usein keskustelun luonteesta ja sävystä. ”Milli koetaan lämpimänä ja kannustavana. Myös sen tapa ohjata sopivan tiedon äärelle koetaan helppona ja luotettavana. Mielenterveystalossa, kun materiaalia on todella paljon”, toteaa kehittämispäällikkö Reetta-Maria Roiha HUS IT-psykiatriasta.

Unicefin kanssa yhteistyössä tehty pilotti tuotti manuaalin, jonka avulla muut sovelluskehittäjät voivat tarkastaa oman tuotteensa turvallisuuden lasten ja nuorten oikeuksien näkökulmasta. ”Myös Milliä opetettiin manuaalin työstön aikana. Se oppi esimerkiksi kertomaan itsestään ja tekoälyyn perustavasta oppimisesta enemmän käyttäjälleen”, sanoo Millin parissa työskentelevä tekninen projektipäällikkö Emma Niemi.

”Erityisesti nuoret ovat oppineet hakeutumaan Millin puheille ja pyytämään siltä neuvoja. Milli auttaa nuorta arvioimaan tilannettaan ja hakeutumaan auttavan ihmisen luo. Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni nuori tulisi oikean avun piiriin jo varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että jää pohtimaan kannattaako hakeutua juttusille”, sanoo HUSin nuorisopsykiatrian linjajohtaja Laura Häkkinen.

”Kun näin tärkeästä asiasta on kyse, Millin turvallisuus ja luotettavuus on huippuluokkaa. Nyt kehitetty manuaali tarjoaa muille palvelun kehittäjille apua palvelun eettisyyden ja turvallisuuden tarkastamiseen”, muistuttaa Sini Hussein, sairaanhoitaja ja yksi Millin sisällöllisistä kouluttajista.

Virtuaaliapuri Milli on osa Mielenterveystalo.fi -palvelua. Palvelu on kaikille avoin ja ilmainen. Mielenterveystalo.fi -palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa HUS Helsingin yliopistollinen sairaala yhdessä kaikki Suomen sairaanhoitopiirit, kolmas sektori sekä kokemusasiantuntijat.

Lisätietoja medialle: 

HUSin mediapalvelun yhteystiedot

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme