Suomalaista hyvinvointia maailmalle vievä Lola&Lykke vie äitiyspalvelut digitaaliselle alustalle ja tarjoaa äideille maksuttoman tavan saada asiantuntija-apua verkon välityksellä

Naisten terveyttä ajavat kasvuyrittäjät Kati Hovikari ja Laura McGrath rakentavat digitaalista hyvinvointi- ja terveyspalvelua äideille. Vahva usko omaan visioon ja tekemiseen auttoi selviämään koronavuodesta ja kasvattamaan liiketoimintaa vaikeinakin aikoina.
Vasemmalla kuvassa Laura Mcgrath ja oikealla Kati Hovikari.

Lapsuuden ystävien yrittäjätaival sai alkunsa talvella 2018, jolloin äideiksi tulleet ystävät puivat yhdessä äitiyden myötä muuttuneita urahaaveitaan ja uskallusta seurata unelmiaan. Ajatus elämäntapamuutoksesta ja äitien hyvinvoinnin tukemisesta alkoi tikittää äidiksi tulemisen myötä, joka antoi kimmokkeen muutokseen.

Hovikari ja McGrath keskittyivät yrityksen alkuvuosina hyvinvointituotesarjan sekä brändin rakentamiseen. He kehittivät yhteistyössä suomalaisten äitiysfysioterapeuttien kanssa ergonomiset tukivyöt raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan, jotka on jo palkittukin tänä vuonna Iso-Britanniassa parhaimpina uusina terveystuotteina äideille. Tuoteportfoliosta löytyy myös innovatiivisia imetystuotteita mukaan lukien moderni, langaton rintapumppu, joka erottuu markkinajohtajista käyttäjäystävällisyydellään ja digitaalisilla toiminnallisuuksillaan.

Tammikuussa 2020 yrittäjäkaksikko suunnitteli uusien markkinoiden avaamista ja tukkukaupan kasvattamista lukuisissa jälleenmyyntikanavissa. Maaliskuussa koronarajoitteiden astuessa voimaan tukkukauppa kuitenkin kuihtui olemattomiin ja tasaiset tilaukset, joihin yritys oli tottunut, loppuivat kuin seinään.

- Olimme juuri käynnistäneet rahoituksen hakemisen ja korona ei olisi voinut iskeä pahempaan aikaan. Hetken aikaa haukottiin henkeä ja mietittiin, että mitä tästä tulee, yrityksen toimitusjohtaja McGrath sanoo.

- Yrityksellä oli tuolloin kassavarat tosi tiukassa, eikä mikään tuki järjestyisi yhdessä  yössä. Niinpä asetimme maaliskuulle tosi kovan myyntitavoitteen ja päätimme, että siihen päästään ja että eteenpäin mennään, oli mikä oli, Hovikari jatkaa.

Korona on tänä vuonna lisännyt kierroksia digitaalisen liiketoiminnan ja verkkokaupan kehitykseen.

Lola&Lykken koronakevät sysäsi isoon muutokseen. Yritys on tänä vuonna panostanut verkkokaupan kehitykseen, asiakasyhteisön rakentamiseen ja arvokkaan sisällön tuottamiseen. Syyskuussa verkkosivuille laitettiin pystyyn myös oma äitiysalan terveysasiantuntijoista koostuva paneeli, joka vastaa maksutta asiakkaiden kysymyksiin raskausaikaan ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyen. Palvelu tarjoaa äideille henkilökohtaisen, helpon ja turvallisen tavan saada terveyteen liittyvää, asiantuntijatason ohjeistusta. Ensi vuoden alussa yritys lanseeraa osana tuoteportfoliotaan verkkosynnytysvalmennuskurssin.

- Ei olla juuri ehditty tänä vuonna pysähtymään. Niin kova on paine viedä liiketoimintaa eteenpäin, sanoo McGrath.

- Vaikka tämä ei ole helppoa ollut, niin suurien haasteiden keskellä joutuu pysähtymään ja etsimään uusia ratkaisuja ja ajatusmalleja, jotka mahdollistavat muutoksen ja kehityksen, lisää Hovikari.

Yrittäjäkaksikon tavoitteena on auttaa äitejä voimaan paremmin, ja ajaa sitä myötä positiivista vaikutusta niin naisten perhe- kuin työelämissäkin.

- Tukea on itse asiassa saatavilla, kunhan äiti itse tajuaa sitä pyytää. Vanhemmuuden ei tarvitse olla ihan niin rankkaa kuin se useimmiten on. Meidän täytyy yhteiskuntana oppia huolehtimaan äideistä paremmin, McGrath toteaa.

- Toki tässä täytyy havahtua pitämään itsestäkin parempaa huolta, kaiken tämän pyörityksen keskellä, naurahtaa Hovikari.

Rankka vuosi on oireillut unettomina öinä, voimakkaina stressioireina ja täydellisenä omistautumisena omalle työlle. Kesän jälkeen yritystoiminta on kehittynyt vauhdilla positiiviseen suuntaan, ja mukaan on tullut isoja jälleenmyyjiä, kuten Zalando, Baby-Walz sekä Verkkokauppa.fi.

Lola&Lykken kansainvälinen myynti on kasvanut vauhdilla, ja palvellakseen paremmin ulkomaalaisia asiakkaitaan, yritys siirsi äskettäin logistiikkakeskuksensa Hollantiin.

- Suomi on aika syrjässä, josta johtuen jouduimme käyttämään lentorahtia pystyäksemme toimittamaan asiakastilauksia nopeasti ja tehokkaasti. Uusi Hollannin logistiikkakeskus palvelee paremmin kansainvälisiä asiakkaitamme ja pystymme aikaansaamaan isoja säästöjä siirtyessämme maantiekuljetuksiin Euroopassa.

Mitä vuodesta on opittu?

Naiset vakuuttavat, että heille kuuluu hyvää. Koronalla on ollut loppujen lopuksi yritystoimintaan positiivinen vaikutus, vaikka kuluvankaan vuoden menestys ei ole tullut ilmaiseksi.

- Tästä unelmasta pidetään kynsin ja hampain kiinni. Haluamme Lola&Lykken kautta aikaansaada konkreettisen muutoksen äitien hyvinvoinnissa kansainvälisellä tasolla, vakuuttaa McGrath.

- Äitiyspalveluiden siirryttyä äkillisesti etäyhteyksien varaan, näemme valtavan markkinapotentiaalin digitaaliselle alustalle, josta äiti löytää kaiken tarvitsemansa tuen ja saa yhteyden alueensa palveluntarjoajiin, summaa Hovikari. Haluamme viedä suomalaista hyvinvointia maailmalle.

Sijoituskierroskin on saamassa positiivisen lopun. Yritystä on jo rahoittamassa kaksi kotimaista sijoittajaa, ja keskustelut ovat kesken isojen ulkomaalaisten pääomarahastojen kanssa. Varsinkin terveyspalveluiden kehittämisen parissa työskentelevät rahoittajat ovat innoissaan naisten konseptista.

- Tämän vuoden virtuualisessa Slushissa saimme pitchata ideamme Sequoia Capitalille.

Palaute oli ihan loistavaa ja on ollut ilo huomata, että ison tason sijoittavat haluavat jatkaa yhteydenpitoa ja seurata kehitystämme, toteaa McGrath innostuneena.

-  Pitää uskoa omaan juttuun ja uskaltaa mennä eteenpäin oli tilanne mikä tahansa, lisää Hovikari.

Vasemmalla kuvassa Laura Mcgrath ja oikealla Kati Hovikari.

Lola&Lykke Oy
Konepajankuja 1

info@lolalykke.comhttp://www.lolalykke.com

Lola&Lykke suunnittelee ja kehittää ainutlaatuisia terveys- ja hyvinvointituotteita äideille.

Lola&Lykke perustettiin ajamaan positiivista yhteiskunnallista muutosta, jossa keskitytään tukemaan uusien äitien hyvinvointia ja terveyttä. Tavoitteenamme on kasvattaa tietoisuutta ja kertoa äidin terveyden sekä synnytyksen jälkeisen toipumisen merkityksestä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lola&Lykke Oy

Eva Wahlström mukaan suomalaisen äitiysbrändin maailmanvalloitukseen3.11.2021 07:45:00 EET | Tiedote

Suomalainen äitiysbrändi Lola&Lykke, jonka missio on tukea äitien kokonaisvaltaista hyvinvointia, on avaamassa Euroopan lisäksi uusia markkinoita Lähi-Itään sekä Pohjois-Amerikkaan. Brändi pyrkii tänä vuonna jo lähes miljoonan Euron liikevaihtoon, jota on vauhdittanut suuri menestys etenkin rintapumppumarkkinoilla. Yrityksen älykäs langaton rintapumppu kruunattiin vuoden 2021 parhaimmaksi Euroopan suurimmilla äitiyspalkinnoilla (Mother & Baby Awards, UK).

Huoli äitien hyvinvoinnista kasvaa27.5.2021 07:15:00 EEST | Uutinen

Pääkaupunkiseutulaiset kasvuyrittäjät Laura McGrath ja Kati Hovikari rakentavat äideille suunnattua digitaalista hyvinvointi- ja terveyspalvelua. Akuutti huoli synnytyskokemuksen turvaamisesta ja vahva usko omaan visioon on vauhdittanut startup-yrityksen kehitystä. Yhdistämällä teknologian, terveydenhuollon asiantuntijuuden sekä innovatiivisen tuotekehityksen, Lola&Lykken tavoitteena on auttaa äitejä voimaan kokonaisvaltaisesti hyvin.

Suomalaisen Lola&Lykken rintapumppu valittiin vuoden parhaimmaksi Brittien Mother&Baby Awardseissa 202126.11.2020 07:15:00 EET | Tiedote

Lola&Lykken uusi älykäs sähköinen rintapumppu kätevällä USB-laturilla palkittiin vuoden parhaimpana rintapumppuna Brittien arvostetuilla Mother&Baby Awardseilla, joissa palkitaan vuoden parhaimmat vauva- ja äitiystuotteet. Pumppu voitti kilpaillussa kategoriassa markkinajohtajat Medelan sekä Philipsin, ja pääsee voittonsa myötä miljoonien äitien tietoisuuteen maailmanlaajuisesti. Lola&Lykken toimitusjohtaja toteaa, että nyt saatu tunnustus on merkki onnistuneesta pitkäjänteisestä työstä.