Suomalaisten mielestä 3 000 euroa sopiva alkupalkka luokanopettajalle – varhaiskasvatuksen opettajien palkkoja nostettava samassa suhteessa

OAJ:n vaatimus julkisen sektorin korkeasti koulutettujen ryhmien palkkatason korjaamisesta palkkaohjelman avulla saa tukea kansalaisten mielipiteistä. Noin yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää noin 3 000 euron palkkaa sopivana vastavalmistuneelle luokanopettajalle.

Suomalaisten mielikuvia ja näkemyksiä luokanopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien alkupalkoista selvitettiin Taloustutkimuksen kyselyssä. Vastausten mukaan suomalaiset pitäisivät sopivina nykyistä korkeampia opettajien alkupalkkoja.

– Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden alkupalkat pitää nostaa 3 000 euroon. Tähän ei toki päästä kerralla, vaan useamman sopimuskierroksen aikana. Kevään neuvotteluissa on muiden korotusten lisäksi sovittava palkkaohjelmasta, joka turvaa naisvaltaisen julkisen sektorin ansiokehitystä.

– On tärkeää, että opetustyö ja muut vaativat julkisen sektorin asiantuntija- ja esimiestehtävät ovat kilpailukykyisiä yksityisaloihin nähden. Lisäksi on huolehdittava palkkakehityksestä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen tähdentää.

Noin 40 prosenttia suomalaisista ei pitäisi vielä 3 400 euron alkupalkkaakaan liian korkeana luokanopettajalle. Luokanopettajan nykyinen alkupalkka on noin 2 700 euroa.

Kansalaisten mielestä vastaavassa suhteessa tulisi korottaa myös varhaiskasvatuksen opettajien alkupalkkoja.

– Yleinen mielipidekin siis tukee OAJ:n vaatimuksia varhaiskasvatuksen opettajien palkkojen selkeästä korottamisesta, puheenjohtaja Luukkanen painottaa.

Opettajiin luotetaan ja korkeaa koulutusta arvostetaan

Kyselyn tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan suomalaiset arvostavat opettajan työtä, koulutusta ja osaamista.

85 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä sitä, että opettajalta edellytetään korkeakoulututkintoa, pääsääntöisesti maisteritutkintoa, sekä opettajankoulutusta.

– Tulos on kansainvälisestikin arvioiden hieno saavutus. Kansa luottaa opettajiin ja arvostaa heidän tekemää työtä, Luukkainen toteaa.

Educassa korkean tason työmarkkinakeskustelu la 25.1.

Opetusalan palkoista ja neuvottelutilanteesta puhutaan lauantaina 25.1. klo 11.30-13 Educa-messujen työmarkkinakeskustelussa, johon osallistuvat Sivistystyönantajien toimitusjohtaja Teemu Hassinen, Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Helle, KT Kuntatyönantajien työmarkkinajohtaja Markku Jalonen, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja espoolainen luokanopettaja Petra Siltainsuu. Juontajina ovat MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki ja OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos. Tapahtumaa voi seurata suorana Facebookista oajry:n tililtä sekä OAJ:n sivuilta www.oaj.fi.

Taloustutkimus selvitti suomalaisten mielikuvia opettajien palkoista OAJ:n toimeksiannosta. Tiedot kerättiin Internet-paneelissa 30.12.2019–2.1.2020. Kysely kohdistettiin 25–60-vuotiaisiin, ja vastaajia oli 1 214 (vastaustaso 21 %). Vastaukset painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan väestöä edustavaksi. Lähde: Suomalaisten mielikuvia opettajien palkoista 2020 / 15.1.2020 Taloustutkimus.

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.