SUOMALAISTEN NATO-KANNAT VAKAAT

Suomalaisista 22 prosenttia on sitä mieltä, että Suomen pitäisi liittyä Naton jäseneksi. Puolustusliiton jäsenyyttä vastustaa 47 prosenttia kansalaisista, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Kannat ovat hyvin lähellä Nato-asenteiden pitkän aikavälin keskiarvoa.

Lähde: EVAn Arvo- ja asennetutkimus

”Juuri työnsä aloittaneella Sanna Marinin hallituksella ei olisi äänestäjiensä tukea, mikäli se päättäisi hakea Nato-jäsenyyttä”, toteaa EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto.

Nato-jäsenyyden kannatus on vaisua kaikissa hallituspuolueiden äänestäjäryhmissä RKP:n kannattajia lukuun ottamatta. Suurien puolueiden äänestäjistä Nato-jäsenyyden kannatus on selvästi suurinta kokoomuksen (51 %) äänestäjissä.

Väestöryhmittäin erottavimmat tekijät Nato-jäsenyyden suosiossa ovat puoluekanta sukupuoli ja ikä. Miehet kannattavat (30 %) Suomen Nato-jäsenyyttä naisia (14 %) enemmän. Kun nuorista naisista 11 prosenttia kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä, keski-ikäisistä miehistä sitä kannattaa 33 prosenttia.

Alimmillaan Nato-jäsenyyden kannatus on ollut EVAn kyselyssä vuonna 2012, jolloin vain 14 prosenttia väestöstä kannatti jäsenyyttä. Korkeimmillaan Nato-jäsenyyden kannatus on EVAn mittaushistoriassa ollut vuonna 1998, jolloin 28 prosenttia suomalaisista kannatti Natoon liittymistä, 39 prosenttia vastusti.

Kysely Natosta on osa EVAn vuoden 2019 Arvo- ja asennetutkimusta. Tulokset perustuvat 2 036 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 9.10.–22.10.2019. Vastaajat edustavat koko maan 18–70-vuotiasta väestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimuksen internet-paneelilla ja painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Yhdyskuntatutkimus Oy, joka on laatinut myös tulosgrafiikan. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984. Tuloksiin voi tutustua osoitteessa www.eva.fi/arvopankki.

EVAn Arvo- ja asennetutkimuksen tulokset ja EVA Artikkeli Nato-kannat vakaita luettavissa 14.12. kello 8.00 osoitteessa: www.eva.fi

tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto: ilkka.haavisto@eva.fi tai 050 331 3823

viestintäpäällikkö Heini Larros: heini.larros@eva.fi tai 040 526 9728

Tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Kuva: Matti Rajala / EVA

SUOMALAISET SUHTAUTUVAT AIEMPAA POSITIIVISEMMIN SIJOITTAMISEEN13.1.2020 08:30:00 EETTiedote

62 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että osakesijoittaminen tarjoaa erinomaisen keinon lisätä kansalaisten ja koko kansantalouden vaurautta, vaikka se sisältää riskejä, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 13 prosenttia on eri mieltä. Suomalaisten suhtautumisessa sijoittamiseen on 20 vuodessa tapahtunut selvä muutos. Vielä vuonna 2000 vain 42 prosenttia suomalaisista piti osakesijoittamista erinomaisena keinona lisätä vaurautta, eri mieltä oli 27 prosenttia.

SUOMALAISILLA LAAJA VALMIUS PAIKALLISEEN SOPIMISEEN3.12.2019 06:00:00 EETTiedote

Suomalaiset sopisivat palkkojen korotuksista mieluummin työpaikoilla kuin liittokohtaisissa neuvotteluissa tai tupon kaltaisissa keskitetyissä palkkaratkaisuissa, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Suomalaisista 48 prosenttia haluaa, että palkankorotukset määräytyvät paikallisella tasolla, 31 prosenttia liittotasolla ja 14 prosenttia keskitetyissä tupon kaltaisissa ratkaisuissa.