Suomalaisten pyrkimykset energiansäästöön tänä syksynä näkyvät rautakaupan osastoilla
Sähkölämmityksen tehokkuutta parantavien ilmalämpöpumppujen myynnit ovat kaksinkertaistaneet, samoin myös maalämpöpumppujen ja ilmavesilämpöpumppujen, jotka ovat hyötysuhteeltaan parempia kuin sähkölämmitys. Takkojen ja pienten kaminoiden kysyntä on myös kasvanut. Näillä saadaan lämmitysmuotoja monipuolistettua. Samoin puuliesiä on myyty huomattavasti enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Ne mahdollistavat lämmitystä ja ruoanlaiton mahdollisten sähkökatkosten ajalta.
- Myynniltään suorastaan räjähtänyt tuoteryhmä on lämmitysbriketit: niitä on myyty nyt syyskuussa kuusinkertaisesti aiempaan verrattuna. Halot ovat kasvattaneet myyntiä lähes kaksinkertaisesti viime vuoteen verrattuna, kysyntää on runsaasti ja se kasvaa varmasti entisestään, kun pakkaset tulevat, sanoo myyntipäällikkö Marko Väänänen S-ryhmästä.
Energiansäästöä haetaan myös pidemmällä aikavälillä investoimalla nyt aurinkopaneeleihin, oikeaan lämmitysmuotoon sekä talojen tiivistämiseen. Ikkuna- ja ovitiivisteet kannattaa vaihtaa 4-8 vuoden välein sekä tarkastaa vuosittain, tämä ei vaadi suurta panostusta. Ikkunatiivisteiden myynti on syyskuussa ollut kaksinkertaista viime vuoteen verrattuna.
Prisman myyntipäällikön vinkit kodin helppoihin energiansäästötekoihin:
- Hanki pintamittarilaite: Laserlämpömittarilla voit tarkistaa talon lämpöä vuotavat kohdat helposti. Mittari näyttää rakenteiden kylmät paikat esim. ovien, nurkkien tai ikkunoiden osalta, joka jälkeen tiedät, miten parannukset kohdennetaan talon sisällä.
- Panosta eristykseen: Lisäämällä tuulettuvan yläpohjan eristettä helposti levitettävällä puukuitueristeellä säästät sähköä ja parannat energiatehokkuutta. Lisäeristyksen teko on helppoa ja edullista.
- Vaihda vanha ulko-ovi: Vaihtamalla vanha ulko-ovi tiiviimpään uusien rakennusmääräysten mukaiseen vaihtoehtoon saat tiiviyttä taloon ja sitä kautta tehokkuutta.
- Tarkista ikkunoiden ja ovien tiivisteet: Tiivisteet pitäisi vaihtaa max. 8 vuoden välein ja tarkastaa vuosittain, jotta tunnistetaan vetävät paikat ja nämä voidaan korjata. Vaihdon voi tehdä näppärästi itse eikä tämä vaadi mitään työkaluja tuotteessa olevan liiman tai ikkunan tai oven uran takia. Oikea tiivistemalli kannattaa selvittää oman ikkuna tai ovityypin mukaan.
- Hyödynnä puuta lämmittämisessä: Lämmittämällä takkaa säännöllisesti säästät energian käytössä. Klapien polton yhteydessä pitää huomioida klapien kuivuus, joka on hyvä olla alle 20 %. Märkiä puita ei kannata polttaa, koska nämä tuottavat enemmän pienhiukkasia ja savuttavat hormia sekä tehokkuus häviää.
- Huomio suihkuun: Veden lämmittäminen on lämmityksen jälkeen toiseksi isoin energiasyöppö. Omaa suihkussa oloaikaa kannattaa minimoida ja samalla varmistaa, että vettä ei mene liikaa. Suihkupään voi myös vaihtaa vettä säästävään malliin, joiden avulla säästät vettä jopa 50 % ja sitä kautta energiaa.
- Seuraa sisälämpötiloja: Sisätilojen lämpötilan hallinnalla hyödyt energian säästössä. Digitaalisilla sisälämpömittareilla seuraat eri tilojen lämpötiloja ja voit laskea huoneiden lämpöä tarvittaessa. Suositeltava sisälämpötila on 20-21 astetta, ja makuuhuoneissa 18-20 astetta.
- Kun vaihdat lampun, vaihda LED-lamppuun: LED-lamput ovat tehokkaampia kuin vanhat energiasäästölamput tai halogeenilamput.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, marko.vaananen@sok.fi, puh. 0107681637
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme