Suomalaisten pyrkimykset energiansäästöön tänä syksynä näkyvät rautakaupan osastoilla

Sähkölämmityksen tehokkuutta parantavien ilmalämpöpumppujen myynnit ovat kaksinkertaistaneet, samoin myös maalämpöpumppujen ja ilmavesilämpöpumppujen, jotka ovat hyötysuhteeltaan parempia kuin sähkölämmitys. Takkojen ja pienten kaminoiden kysyntä on myös kasvanut. Näillä saadaan lämmitysmuotoja monipuolistettua. Samoin puuliesiä on myyty huomattavasti enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Ne mahdollistavat lämmitystä ja ruoanlaiton mahdollisten sähkökatkosten ajalta.
- Myynniltään suorastaan räjähtänyt tuoteryhmä on lämmitysbriketit: niitä on myyty nyt syyskuussa kuusinkertaisesti aiempaan verrattuna. Halot ovat kasvattaneet myyntiä lähes kaksinkertaisesti viime vuoteen verrattuna, kysyntää on runsaasti ja se kasvaa varmasti entisestään, kun pakkaset tulevat, sanoo myyntipäällikkö Marko Väänänen S-ryhmästä.
Energiansäästöä haetaan myös pidemmällä aikavälillä investoimalla nyt aurinkopaneeleihin, oikeaan lämmitysmuotoon sekä talojen tiivistämiseen. Ikkuna- ja ovitiivisteet kannattaa vaihtaa 4-8 vuoden välein sekä tarkastaa vuosittain, tämä ei vaadi suurta panostusta. Ikkunatiivisteiden myynti on syyskuussa ollut kaksinkertaista viime vuoteen verrattuna.
Prisman myyntipäällikön vinkit kodin helppoihin energiansäästötekoihin:
- Hanki pintamittarilaite: Laserlämpömittarilla voit tarkistaa talon lämpöä vuotavat kohdat helposti. Mittari näyttää rakenteiden kylmät paikat esim. ovien, nurkkien tai ikkunoiden osalta, joka jälkeen tiedät, miten parannukset kohdennetaan talon sisällä.
- Panosta eristykseen: Lisäämällä tuulettuvan yläpohjan eristettä helposti levitettävällä puukuitueristeellä säästät sähköä ja parannat energiatehokkuutta. Lisäeristyksen teko on helppoa ja edullista.
- Vaihda vanha ulko-ovi: Vaihtamalla vanha ulko-ovi tiiviimpään uusien rakennusmääräysten mukaiseen vaihtoehtoon saat tiiviyttä taloon ja sitä kautta tehokkuutta.
- Tarkista ikkunoiden ja ovien tiivisteet: Tiivisteet pitäisi vaihtaa max. 8 vuoden välein ja tarkastaa vuosittain, jotta tunnistetaan vetävät paikat ja nämä voidaan korjata. Vaihdon voi tehdä näppärästi itse eikä tämä vaadi mitään työkaluja tuotteessa olevan liiman tai ikkunan tai oven uran takia. Oikea tiivistemalli kannattaa selvittää oman ikkuna tai ovityypin mukaan.
- Hyödynnä puuta lämmittämisessä: Lämmittämällä takkaa säännöllisesti säästät energian käytössä. Klapien polton yhteydessä pitää huomioida klapien kuivuus, joka on hyvä olla alle 20 %. Märkiä puita ei kannata polttaa, koska nämä tuottavat enemmän pienhiukkasia ja savuttavat hormia sekä tehokkuus häviää.
- Huomio suihkuun: Veden lämmittäminen on lämmityksen jälkeen toiseksi isoin energiasyöppö. Omaa suihkussa oloaikaa kannattaa minimoida ja samalla varmistaa, että vettä ei mene liikaa. Suihkupään voi myös vaihtaa vettä säästävään malliin, joiden avulla säästät vettä jopa 50 % ja sitä kautta energiaa.
- Seuraa sisälämpötiloja: Sisätilojen lämpötilan hallinnalla hyödyt energian säästössä. Digitaalisilla sisälämpömittareilla seuraat eri tilojen lämpötiloja ja voit laskea huoneiden lämpöä tarvittaessa. Suositeltava sisälämpötila on 20-21 astetta, ja makuuhuoneissa 18-20 astetta.
- Kun vaihdat lampun, vaihda LED-lamppuun: LED-lamput ovat tehokkaampia kuin vanhat energiasäästölamput tai halogeenilamput.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, marko.vaananen@sok.fi, puh. 0107681637
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme