Suomalaisten Venäjälle matkailevien miesten tartunnat askarruttavat – Uutta tutkimustietoa tulossa

Noin puolet suomalaisten uusista hiv-, kuppa- ja tippuritartunnoista saadaan matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana harrastamalla suojaamatonta seksiä. Näistä tartunnoista puolet todetaan yli 50-vuotiailla heteromiehillä. Jotta hiviä ja muita seksitauteja voidaan tulevaisuudessa ennaltaehkäistä tehokkaasti myös matkailijoiden parissa, Hivpoint ja Lapin Yliopisto aloittavat tutkimuksen venäjänmatkailijoiden seksikäyttäytymisestä.

Turvaseksipartiointi Nuijamaan raja-asemalla 2019

Suuri osa suomalaisten hiv-tartunnoista ovat peräisin Venäjältä. UNAIDSin mukaan Venäjän hiv-epidemia on maailman kolmanneksi vakavin. Toisin kuin suurimmassa osassa maista, Venäjällä hiv-tartuntojen määrä on edelleen nousussa. Venäjän synkkä hiv-tilanne johtuu osittain siitä, että siellä noin kaksi kolmasosaa hiv-tartunnan saaneista on ilman toimivaa lääkitystä, jonka avulla hivin tarttuminen voitaisiin estää suojaamattomassa seksissä.

Professori Antti Honkanen Lapin yliopistosta on aloittanut keväällä 2020 tutkimuksen, joka selvittää, millaisesta ilmiöstä on kyse suomalaisten miesten seksikäyttäytymisessä Venäjällä. Tutkimus liittyy Hivpointin STEA -rahoitteiseen Riskittä reissussa -hankkeeseen (2019-2021). ”Tiedämme, että suomalaiset yli 50-vuotiaat Venäjälle matkaavat miehet ovat seksitautien ja hivin kannalta korkeassa riskissä” sanoo Honkanen. Emme kuitenkaan tiedä miksi näin on, joten tutkimuksella on tarkoitus tuottaa tätä tietoa ja ymmärrystä, Honkanen jatkaa.

Tutkimuksen käynnistää kysely, jolla pyritään tavoittamaan vastaajia keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista miehistä, jotka matkailevat Venäjällä. Kysely toteutetaan anonyymisti, eikä sen tuloksia yhdistetä yksittäisiin vastaajiin. Se löytyy osoitteesta riskittäreissussa.fi.
”Vastaa sinäkin kyselyyn ja ole mukana tukemassa työtämme”, Honkanen päättää.

Lisätietoja hankkeesta: Projektikoordinaattori Jenna Rantasuomela p. 0406735472 tai jenna.rantasuomela@hivpoint.fi

Lisätietoja tutkimuksesta: Professori Antti Honkanen antti.honkanen@ulapland.fi

Turvaseksipartiointi Nuijamaan raja-asemalla 2019
Turvaseksipartiointi Vaalimaan raja-asemalla

Hermannin rantatie 2 B

Riskittä Reissussa hankkeen tarkoituksena on edistää suomalaisten keski-ikäisten ja sitä vanhempien Venäjällä matkailevien miesten seksuaaliterveyttä. Riskittä reissussa on STEA-rahoitteinen kolmivuotinen hanke (2019-2021).

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hiv-säätiön hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on nimitetty kansanedustaja Inka Hopsu25.1.2021 15:45:22 EET | Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta toimiva Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 21.1.2021 uudeksi puheenjohtajakseen kaudelle 2021–2022 vihreiden kansanedustaja Inka Hopsun. Hopsu toimii eduskunnassa ulkoasiain- ja valtiovarainvaliokunnan sekä ETYJ:n Suomen valtuuskunnan varsinaisena jäsenenä. Espoon kaupunginvaltuustossa hän toimii varapuheenjohtajana.