Suomalaisten Venäjälle matkailevien miesten tartunnat askarruttavat – Uutta tutkimustietoa tulossa

Noin puolet suomalaisten uusista hiv-, kuppa- ja tippuritartunnoista saadaan matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana harrastamalla suojaamatonta seksiä. Näistä tartunnoista puolet todetaan yli 50-vuotiailla heteromiehillä. Jotta hiviä ja muita seksitauteja voidaan tulevaisuudessa ennaltaehkäistä tehokkaasti myös matkailijoiden parissa, Hivpoint ja Lapin Yliopisto aloittavat tutkimuksen venäjänmatkailijoiden seksikäyttäytymisestä.
Turvaseksipartiointi Nuijamaan raja-asemalla 2019

Suuri osa suomalaisten hiv-tartunnoista ovat peräisin Venäjältä. UNAIDSin mukaan Venäjän hiv-epidemia on maailman kolmanneksi vakavin. Toisin kuin suurimmassa osassa maista, Venäjällä hiv-tartuntojen määrä on edelleen nousussa. Venäjän synkkä hiv-tilanne johtuu osittain siitä, että siellä noin kaksi kolmasosaa hiv-tartunnan saaneista on ilman toimivaa lääkitystä, jonka avulla hivin tarttuminen voitaisiin estää suojaamattomassa seksissä.

Professori Antti Honkanen Lapin yliopistosta on aloittanut keväällä 2020 tutkimuksen, joka selvittää, millaisesta ilmiöstä on kyse suomalaisten miesten seksikäyttäytymisessä Venäjällä. Tutkimus liittyy Hivpointin STEA -rahoitteiseen Riskittä reissussa -hankkeeseen (2019-2021). ”Tiedämme, että suomalaiset yli 50-vuotiaat Venäjälle matkaavat miehet ovat seksitautien ja hivin kannalta korkeassa riskissä” sanoo Honkanen. Emme kuitenkaan tiedä miksi näin on, joten tutkimuksella on tarkoitus tuottaa tätä tietoa ja ymmärrystä, Honkanen jatkaa.

Tutkimuksen käynnistää kysely, jolla pyritään tavoittamaan vastaajia keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista miehistä, jotka matkailevat Venäjällä. Kysely toteutetaan anonyymisti, eikä sen tuloksia yhdistetä yksittäisiin vastaajiin. Se löytyy osoitteesta riskittäreissussa.fi.
”Vastaa sinäkin kyselyyn ja ole mukana tukemassa työtämme”, Honkanen päättää.

Lisätietoja hankkeesta: Projektikoordinaattori Jenna Rantasuomela p. 0406735472 tai jenna.rantasuomela@hivpoint.fi

Lisätietoja tutkimuksesta: Professori Antti Honkanen antti.honkanen@ulapland.fi

Turvaseksipartiointi Nuijamaan raja-asemalla 2019
Turvaseksipartiointi Vaalimaan raja-asemalla

Riskittä Reissussa hankkeen tarkoituksena on edistää suomalaisten keski-ikäisten ja sitä vanhempien Venäjällä matkailevien miesten seksuaaliterveyttä. Riskittä reissussa on STEA-rahoitteinen kolmivuotinen hanke (2019-2021).

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hiv-testejä ei tehdä tarpeeksi – todellista tartuntatilannetta ei voida tietää22.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Vuosina 2020–2022 pistämällä päihteitä käyttävillä todettujen hiv-tartuntojen määrä on ollut kasvussa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Heille suunnatuissa matalan kynnyksen palveluissa ja asumisyksiköissä hiv-testausmäärät ovat kuitenkin jääneet tarpeeseen nähden vähäisiksi. Säännöllinen testaus ehkäisee sairauden etenemisen aids-vaiheeseen, mahdollistaa hoitoon pääsyn ja ehkäisee jatkotartuntoja. Hivpointin ja A-klinikkasäätiön yhteinen Oikeus hiv-testiin -hanke kehittää ratkaisuja pistämällä päihteitä käyttävien hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja hiv-testauksen tehostamiseen.