Suomella on hyvät edellytykset työaikakokeilulle

Neljän päivän työviikkokokeilun suunnittelusta ja tuloksista vastannut tutkimusjohtaja Will Stronge vieraili SAK:n järjestämässä työaikaseminaarissa. Hänen viestinsä oli, että työajan lyhentäminen palvelee parhaimmillaan sekä työntekijöiden että työnantajan tavoitteita.

Suomessakin laajasti uutisoituun brittikokeiluun osallistui 61 eri kokoista ja eri aloilla toimivaa yritystä. Yhteistä oli, että työaikaa vähennettiin 10–20 prosenttia ilman että se vaikutti palkkaan.

– Tutkimuksen lopussa yhdenkään yrityksen liikevaihto ei pienentynyt, vaan osalla se oli kasvanut. Sen sijaan 39 prosenttia työntekijöistä kertoi stressitasonsa laskeneen ja nukkumisongelmien vähentyneen. Henkilöstöraporteissa selvisi, että myös uupumisia kirjattiin vähemmän, Will Stronge kertoi tuloksista.

Strongen mukaan yritykset olivat tyytyväisiä erityisesti siihen, että kokeilu sai heidät tutustumaan paremmin organisaation toimintamalleihin ja prosesseihin ja etsimään kehittämismahdollisuuksia.

– 91 prosenttia osallistuneista yrityksestä ilmoitti kokeilun jälkeen jatkavansa lyhennettyä työviikkoa jossain muodossa.

Kokeilu myös Suomeen seuraavalla hallituskaudella?

Työministeri Tuula Haatainen puhui avauspuheenvuorossaan työelämässä jaksamisesta. Erityisesti hän ilmaisi huolensa nuorista ja heidän jaksamisestaan.

– Tarvitsemme vielä lisää kokeilua ja tutkimusta, että voimme kehittää työelämää. Olen pyytänyt virkakuntaa selvittämään vaihtoehtoja, miten työajan lyhentämiskokeiluja voitaisiin toteuttaa seuraavalla hallituskaudella, Haatainen kertoi.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoi loppupuheenvuorossaan, että suomalaiset näyttävät antavan tukensa kansalliselle nelipäiväisen työviikon kokeilulle. Kantar Publicin toteuttaman tutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista palkansaajista kannattaa kokeilua. Erityisesti naiset (63 %) kokisivat tämän hyväksi ideaksi.

– On selvää, että esimerkiksi työn ja perheen yhteensovittaminen helpottuisi, jos työaikakäytänteitä voisi muokata sopimaan elämäntilanteeseen. Tämä vaikuttaa ihmisten jaksamiseen arjessa ja työssä.

Työajan lyhentäminen pidemmällä aikavälillä saa myös kannatusta. 64 prosenttia näkee tämän kannatettavana tavoitteena.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 800 000:ta jäsentä. Tehtävämme on rakentaa inhimillistä, turvallista ja oikeudenmukaista työelämää. Siitä syntyy luottamusyhteiskunta, joka lisää työn tekijöiden uskoa tulevaisuuteen.