Viisi TähteäViisi TähteäViisi Tähteä

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2023 -äänestys käynnistyy Helsingin Matkamessuilla

Viisi Tähteä -verkkomedian järjestämä Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2023 -äänestys käynnistyy Helsingin Matkamessuilla lauantaina 21. tammikuuta kello 12.00. Äänestysaikaa on peräti viisi viikkoa eli 26. helmikuuta saakka. Tulokset julkistetaan Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa torstaina 30. maaliskuuta.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa -lista perustuu alan ammattilaisten äänestykseen. Kuva: Andres Teiss.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2023 -lista perustuu ammattilaisten valtakunnalliseen äänestykseen, johon kutsutaan yli 1000 ravintola-alan ja ruokakulttuurin vaikuttajaa. Perinteinen äänestys järjestetään 15. kerran.

Kutsu toimittajille ja bloggareille

Kutsumme median edustajat sekä alan blogikirjoittajat seuraamaan Suomen 50 Parasta Ravintola 2023 -äänestyksen käynnistystilaisuuta Matkamessuille Helsingin Messukeskukseen lauantaina 21. tammikuuta klo 12.00–12.30.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2023 sekä äänestyksessä sijoille 51–100 sijoittuneet ravintolat  julkistetaan Kevätmessujen päälavalla Helsingin Messukeskuksessa 30. maaliskuuta.

Äänestyksen ja listauksen toteuttaa Viisi Tähteä Media. Pääyhteistyökumppani on Helsingin Messukeskus. Kumppaneina ovat Quandoo-pöytävarausjärjestelmä ja Estrella Damm -olut.

Maan arvostetuin ja luotettavin ravintolalistaus

Viisi Tähteä käynnisti Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen vuonna 2004. Kaikki ykkössijat ovat menneet helsinkiläisille ravintoloille. Kolmena viime vuonna voittaja on ollut kahden Michelin-tähden Ravintola Palace. Äänestys oli tauolla 2013–2017.

Suomen 50 Parasta Ravintolaa 2023 -äänestyksessä on listauksen ohella eri alakategorioita, joita ovat mm. paras ruoka, paras viiniravintola sekä paras klassinen ravintola. Kategorioilla ovat omat yhteistyökumppaninsa kummiyrityksinä.

Tälläkin kertaa voi äänestää myös henkilöä kahdessa eri kategoriassa, jotka ovat Ammattilaisten Ammattilainen (kumppani Messukeskus) ja Paras Muutoksentekijä (kumppani Estrella Damm)

Suomen 50 Parasta Ravintolaa -äänestyksen voittajat (kaikki Helsingistä)

2022 Palace
2021 Palace
2020 Palace
2019 Grön
2018 Grön
2012 Olo
2011 Farang
2010 Chez Dominique
2009 Chez Dominique
2008 Chez Dominique
2007 Chez Dominique
2006 Chez Dominique
2005 Chez Dominique
2004 Chez Dominique

Eeropekka Rislakki, päätoimittaja, Viisi Tähteä, +358 400 436 825, eeropekka@viisitahtea.com

Heikki Kähkönen, toimituspäällikkö, Viisi Tähteä, +358 50 353 8885, heikki@viisitahtea.com

Tommi Tuominen (oik.) kokkasi Ammattilaisten Ammattilaiseksi 2022. Kuva: Andres Teiss.
Ravintola Palace on äänestetty kolme kertaa peräkkäin Suomen 50 Parasta Ravintolaa -listan ykköseksi. Kuva: Andres Teiss.

Arvostettu ravintoloitsija ja jazzhenkilö Jorma Railonkoski on kuollut7.11.2022 11:44:25 EET | Tiedote

Pitkän linjan ravintolayrittäjä, diplomi-insinööri Jorma Railonkoski on kuollut. Hän menehtyi läheistensä läsnä ollessa kotonaan Helsingissä sunnuntaina 6. marraskuuta. Hän oli 87-vuotias. Pääkaupunkiin ravintolaimperiumin perustanut Railonkoski tunnetaan lähes 20 anniskelupaikan lisäksi vahvasta yrittäjyyden puolustamisesta sekä jazzinnostuksesta. Hän tuli tunnetuksi erityisesti jazzklubi Storyvillen ja oktoberfesthenkisen tapahtumaravintola Rymy-Eetun perustajana.

Fiksuviini.fi tuo ensimmäisenä Suomessa ammattilaisten parhaat viinivinkit ja -ohjeet ilmaiseksi kaikkien ulottuville25.8.2022 14:27:53 EEST | Tiedote

Kysy asiantuntijalta, mitä olet aina halunnut tietää viineistä, mutta et ole rohjennut kysellä! Alkon valikoiman hinta-laatusuhteeltaan parhaat viinit listaava Fiksuviini panostaa nyt Viinikaveri-palveluun, josta kaikki suomalaiset kuluttajat voivat kysyä neuvoja viineistä. Kysymyksiin on vastaamassa mm. viinimaailman huippuosaaja Juha Lihtonen.

Legendaariseen Alvar Aallon Sokeripalaan Helsinkiin avautuu pop up -ravintola ja viinibaari23.8.2022 09:41:18 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin muotoilutapahtuma Helsinki Design Week pääsee vauhtiin torstaina 1. syyskuuta. Pääpaikkana on Alvar Aallon kiistelty valkoinen kuutio, Kanavaranta 1, eli "Sokeripala". Ylimmän kerroksen huikaisevaan maisemakanttiiniin ja kabinetteihin aukeaa 2.9. Kuurna x HDW pop up -ravintola ja viinibaari. Helsinki Design Week levittäytyy 10 päivän ajaksi eri puolille pääkaupunkia.