Suomen ABB:n Azipod®-teknologiaa Seabournin ylellisiin tutkimusretkiristeilijöihin

ABB on toimittanut ratkaisuja tutkimusretkiristeilijämarkkinoille jo pitkään. Nyt yhtiö on saanut tilauksen sähkövoima- ja propulsiojärjestelmän toimittamisesta Seabournin kahteen uuteen ylelliseen tutkimusretkiristeilijään.

Sopimukseen kuuluu kaksi 170-metristä alusta, jotka toimitetaan italialaiselta T. Mariotti -telakalta Seattlessa sijaitsevalle Seabourn-varustamolle. Alukset toimitetaan kesäkuussa 2021 ja toukokuussa 2022.

Seabourn valitsi aluksiinsa ABB:n luotettavan sähkövoima- ja propulsioteknologian, joka yhdistää päägeneraattorit, kojeistot, taajuusmuuntajat, keulan ohjailupotkurit ja etähallintajärjestelmän, sekä kaksi 6 megawatin Azipod®-propulsiolaitetta. Azipod® on Suomen ABB:llä kehitetty sähköinen ruoripotkurilaite, joka pystyy kääntymään 360 astetta pystyakselinsa ympäri. Azipod -propulsiojärjestelmä soveltuu erinomaisesti energiatehokkuuden, ohjailtavuuden ja luotettavuuden optimointiin muun muassa matkustaja-aluksissa, kuten risteilijöissä ja lautoissa.

Aluksissa on 264 matkustajapaikkaa, ja ne on suunniteltu ylelliseen napaseudun tutkimusretkimatkailuun. Ne myös täyttävät tiukat napa-alueilla harjoitettavaa merenkäyntiä koskevat Polar Code 6 -säännökset. Azipod®-propulsiojärjestelmä vapauttaa tilaa aluksen sisällä, joten risteilijän voi varustella kuljettamaan sisätiloissaan myös pienempiä veneitä, kuten kajakkeja, kumiveneitä ja kahta sukellusvenettä, aina Antarktikselta pohjoisnavalle ja muihin eksoottisiin kohteisiin.

”ABB:n Azipod®-propulsiojärjestelmä oli Seabournille luonteva valinta. Koska aluksessa on PC6-säännösten mukaisesti vahvistettu runko, sitä pystyy ohjaamaan ja hallitsemaan erinomaisesti niin napapiirillä kuin muilla alueilla ympäri maailmaa”, sanoo Seabourin johtaja Rick Meadows. ”Azipod®-propulsiojärjestelmä vähentää myös tärinää, mikä puolestaan parantaa matkustajien viihtyvyyttä merkittävästi. Seabourn on UNESCOn kumppani risteilyissä maailmanperintökohteisiin, joten arvostamme myös sitä, että Azipod®-järjestelmä mahdollistaa ympäristömyönteisen operoinnin.”

”Omistaja on luonnollisestikin mukana toiminnan kaikissa vaiheissa. Tekniikan valintaa ovat ohjanneet, kuten aina, turvallisuus-, luotettavuus- ja kestävyysnäkökohdat”, sanoo T. Mariotti -telakan toimitusjohtaja Marco Ghiglione. ”Olemme innoissamme yhteistyöstä ABB:n kanssa tämän huippuluokan projektin parissa. ABB:n risteilijöiden ja jäissä kulkevien alusten asiantuntemus sekä toimintamme Genovassa täydentävät laivanrakennusvalmiuksiamme optimaalisesti.”

Azipod®-propulsiojärjestelmästä on tullut suosituin ratkaisu haastavissa olosuhteissa kulkeviin tutkimusretkialuksiin. Tällä hetkellä yli 20 tutkimusretkiristeilijää käyttää ABB:n Azipod®-järjestelmää.

Alukset ovat yhdistettyinä ABB Ability™ Collaborative Operations Centerin infrastruktuuriin, joka valvoo ABB:n teknologian suorituskykyä aluksella. Tämän ansiosta operaattorit voivat olla yhteydessä ABB:n asiantuntijoihin, mikä on tärkeää erityisesti syrjäisillä alueilla kulkeville aluksille.

”Alusten poikkeuksellisen hienostunut suunnittelu tekee laivoista tutkimusretkiristeilijämarkkinoiden innovatiivisimpia aluksia”, sanoo ABB:n Marine & Ports -liiketoimintalinjan matkustaja-alussegmentin johtaja Marcus Högblom. ”Olen ilahtunut siitä, että huippuluokan risteilijöitä toimittava Seabourn on valinnut ABB:n kattavan sähkövoima- ja propulsiojärjestelmäpaketin, joka hyödyntää integroituja sähkö- ja digitaalisia ja verkkoon kytkettyjä järjestelmiämme.”

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jolla on kattava tarjonta teollisuuden digitalisaatioon. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan, ja olemme tänään digitaalisten teollisuudenalojen johtava toimija. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Robotics & Discrete Automation. Liiketoimintoja tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability™ -alusta. ABB:n johtava Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä.

Margarita Sjursen
Phone: +47 45132617