Suomen ensimmäinen sähköistetty aura-auto on valmis

Ensimmäisissä koeajoissa kuorma-auton liikkeelle saamisessa oli hankaluuksia, mutta nyt se on saatu toimimaan. Tällä hetkellä kuorma-autolle tehdään akun balansointia ja viimeisiä testauksia. Tämän jälkeen Tampereen ammattikorkeakoulu on hoitanut osuutensa hankkeessa. Hankeidean isä ja kehittämisyhtiö Keulinkin TKI-keskuksen projektipäällikkö Jukka Pellinen tulee keskustelemaan Staran kanssa jatkosta.
Projektityöntekijä Tuomo Leppäkoski TAMKista on ollut kuorma-auton kyydissä koeajoissa.
– Ajokokemus oli oikein miellyttävä, ei tuntunut dieselmoottorin tärinää, hän kehuu.
Monesti ihmisiä mietityttää sähköautojen paloturvallisuus. Leppäkosken mukaan sähköistetty kuorma-auto on erittäin paloturvallinen, koska älysensorit seuraavat sähkömoottorin ja akkujen lämpötilaa ja estävät niiden syttymisen.
Hankkeen taustalla on Helsingin tavoite olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2035 mennessä. Stara eRetrofit -hanke nopeuttaa nykyisten ajoneuvojen muuttamista sähkökäyttöisiksi, mikä edistää vähähiiliseen liikenteeseen siirtymistä. Hankekokonaisuudesta vastaa innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki.
TAMKin kädenjälki näkyy kuorma-autossa
TAMK on toiminut hankkeen toteuttavana tekijänä, joka on hoitanut kuorma-auton sähköiseen voimalinjaan liittyvät kytkennät ja muut mekaaniset asennukset. TAMK on vastannut esimerkiksi sähkömoottorin asennuksesta sekä akuston suunnittelusta, kehittämisestä ja kokoamisesta. Apuna ovat olleet TAMKin omat osaajat, Stara, Teknologian tutkimuskeskus VTT sekä erilaiset komponentti- ja järjestelmätoimittajien helpdesk-palvelut.
– Valmiina annettu runko asettaa omat rajoitteensa. Kuorma-auton osat ovat kompleksisia ja kiinnityskohtia on monia. Vanhat ja uudet laitteet eivät aina pelaa yhteen, osaamispäällikkö Aija Paananen TAMKista luettelee muutamia haasteita.
Suurimpia haasteita on ollut saada kaikki kuorma-auton laitteet toimimaan keskenään. Osa laitteista on kuorma-auton mukana tulleita ja osa muutostyössä asennettuja. Laitteet kommunikoivat keskenään CAN-tietoliikenneväylän (communications automation network) avulla.
– CAN välittää tarvittavat viestit laitteille ja takaisin. Yksi viesti voi sisältää kymmeniä signaaleja. Jos kuorma-auto ei toimisi, syy olisi luultavasti CAN-tietoliikenneväylässä, Leppäkoski kertoo.
Akkukennon tukirakenteet ovat täysin TAMKin suunnittelua.
– Tukirakenteiden pitää olla erittäin vahvat, sillä akkuja on yhteensä 216 kappaletta ja akkukennojen yhteispaino noin 1200 kiloa. Jos joku keksii miten tukirakenteet saa tehtyä tätä paremmin, niin sen haluaisin tietää, sanoo Leppäkoski.
Moni muukin asia kuorma-autossa on TAMKin omaa kädenjälkeä.
– Olemme sorvanneet juuri tälle kuorma-autolle sopivia metalliosia. Ohjelmoimme itse myös ECU-ohjausyksikön (electronic control unit), joka ohjaa sähköisen voimalinjan apulaitteita. Myös näyttö, joka antaa kuljettajalle ajoon liittyvät perustiedot, on TAMKissa ohjelmoitu, kertoo Leppäkoski.
Uutta oppia kaikille
Uudenlainen hanke on antanut arvokasta oppia ja tietoa hanketoimijoille.
– Jos joku toinen taho ryhtyy samanlaiseen hankkeeseen, niin me TAMKissa luultavasti pystymme antamaan neuvoa ainakin osatoteutukseen, Leppäkoski arvelee.
Hankkeesta ovat hyötyneet myös kone-, auto-, sähkö- ja tietotekniikan opiskelijat. Sen puitteissa on suoritettu useita harjoitteluja ja tehty useampi opinnäytetyö.
– Tämä hanke on hyvä esimerkki siitä, että TAMKissa opiskelijat pääsevät oppimaan niin sanotusti kädet öljyssä. Annamme myös osaamisen ja koulutuksen myötä tarvittavat luvat autojen ja hyötyajoneuvojen sähkötöihin, sanoo Paananen.
– Autotekniikka ja liikenne muuttuvat sähköistymisen myötä, ja myös tietotekniikka on tullut mukaan alalle. Osaamista tarvitaan nykyään siis moneen osa-alueeseen, sanoo Leppäkoski.
Lisätietoa:
Aija Paananen, osaamispäällikkö, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 040 5708 891, aija.paananen@tuni.fi
Shabnam Farahmand, projektipäällikkö, Forum Virium Helsinki
p. 040 583 0110, shabnam.farahmand@forumvirium.fi
Tutustu Stara eRetrofit-hankkeen esittelyyn Forum Viriumin sivuilla
Lue aiempi uutinen Stara eRetrofit-hankkeesta
Kuva: Emmi Suominen
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Tampereen ammattikorkeakoulu on monialainen työelämäkorkeakoulu, joka vastaa työ- ja elinkeinoelämän muuttuviin osaamistarpeisiin tuottamalla parasta ammatillista korkeakoulutusta ja innovaatioita. Toimimme aktiivisessa yhteistyössä korkeakouluyhteisön ja työelämän kumppaneiden kanssa, kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Kärkiosaamisemme suuntautuu oppimisen edistämiseen, uusien teknologioiden hyödyntämiseen, ekologisiin innovaatioihin ja sosiokulttuurisiin haasteisiin. TAMKissa on yli 10 000 opiskelijaa ja vakituista henkilöstöä noin 700.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK alkaa valmentaa maahanmuuttaneita korkeakouluopintoihin15.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Tampereen ammattikorkeakoulu käynnistää syksyllä 2023 korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen maahanmuuttaneille. Koulutuksessa opiskelijat kehittävät suomen kielen taitojaan ja opiskeluvalmiuksiaan sekä saavat tietoa erilaisista koulutusvaihtoehdoista. Hakuaika on 1.6.–5.8.2023.
Kuoroakatemia kokoaa ammattikuorolaulajat yhteiskonserttiin Tampereelle11.5.2023 13:56:55 EEST | Tiedote
TAMK Musiikin Kuoroakatemia-hanke huipentuu ammattilaiskuorojen yhteiseen konserttiin Duruflé: Requiem Tampereen tuomiokirkossa lauantaina 13.5.2023 klo 19.
TAMK vie droonikoulutuksen ja droonitoiminnan regulaation osaamista Namibiaan8.5.2023 07:50:00 EEST | Tiedote
Tampereen ammattikorkeakoulu on saanut ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroista Finnpartnership-rahoituksen tukitoimintohankkeelle, joka avustaa Radai Oy:n liikekumppanuustukihanketta. Kyseessä on TAMKin ensimmäinen hanke tällä rahoituksella, jolla suomalaisten yritykset tekevät yhteistyötä kehitysmaiden kanssa.
TAMKin tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän tai siirtohaun kautta? Hakuaika 3.–17.5.27.4.2023 08:56:06 EEST | Tiedote
Tampereen ammattikorkeakoulun kevään 2023 avoimen väylän erillishaussa on runsas koulutustarjonta lukuisilla aloilla. Avoimen väylän erillishaku alkaa 3.5. ja päättyy 17.5. kello 15.00. Samaan aikaan käynnissä on myös siirtohaku korkeakoulua tai alaa vaihtaville opiskelijoille.
Tampereen ammattikorkeakoulu ja Sydänsairaala kouluttavat sydänpotilaiden hoitotyön asiantuntijoita24.4.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Tampereen ammattikorkeakoulu järjestää yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa ammatillista täydennyskoulutusta sydänpotilaiden hoitotyöhön. Seuraava täydennyskoulutus käynnistyy syksyllä 2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme