Suomen ja Norjan välisestä taksiliikenteestä neuvotellaan sopimusta

Suomen ja Norjan väliltä puuttuu virallinen sopimus maiden välisestä taksiliikenteestä. Taksiliikennesopimus on parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriön valmistelussa. Vastaava sopimus on jo olemassa Ruotsin kanssa.
Norjan ja Suomen välinen taksiliikennesopimus vaikuttaisi mm. Utsjoen taksiliikenteeseen. Lapin Materiaalipankki | Terhi Tuovinen

Sopimuksen puuttuminen tarkoittaa käytännössä sitä, ettei suomalainen taksi saisi kuljettaa asiakkaita Norjan puolella eikä norjalainen taksi saisi tehdä niin Suomessa.

Asia on merkityksellinen erityisesti Lapin pohjoisimpien kuntien, Utsjoen, Inarin ja Enontekiön alueella, niin matkailijoille, yrityksille kuin paikallisille asukkaille. Esimerkiksi Kilpisjärvelle on investoitu hotellikapasiteettiin ja asiakkaita saapuu alueelle Norjan Tromssan lentokentän kautta.

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Lapista näkemyksiä sopimuksen laatimiseen liittyen.

“Sujuvan taksiliikenteen varmistaminen on tärkeää saavutettavuuden kannalta. Suomen ja Norjan välillä taksiliikenne tulisi toteutua mahdollisimman joustavasti. Lisäksi jo sopimusneuvottelujen aikana rajat ylittävä taksiliikenne tulisi olla mahdollista sopimuksessa tavoiteltavan mallin mukaisesti”, toteaa Lapin kauppakamarin edunvalvontavalvontapäällikkö Hanna Baas.

Sopimuksessa tulisi myös varmistaa, että suomalaiset matkailupalveluyritykset voivat edelleen itse kuljettaa asiakkaita Norjaan suuntautuvilla retkillä. Vaikka tiedossa ei olekaan, että Norjan viranomaiset olisivat puuttuneet suomalaisten matkailuyritysten kuljetuksiin, tulee tämä ottaa huomioon taksiliikennesopimuksessa.

Kuvat