Suomen johtava kalustevalmistaja Puustelli ottaa kopin Niemi40haasteesta – ”Kestävän kehityksen kriteerit on täytettävä jo tuotesuunnittelussa”, Puustellin toimitusjohtaja Jussi Aine vaatii

Puustelli haastaa kaikki yritykset tarkastelemaan tuotteidensa hiilijalanjälkeä aina suunnittelusta niiden elinkaaren päähän. Tuotesuunnittelulla on suuri merkitys myös logistiikkakumppanin näkökulmasta. Tuotteen painolla ja pakkauksella on suora vaikutus kuljetuksessa käytettävän polttoaineen määrään.

Puustelli Group Oy ottaa Niemi40haasteen mielellään vastaan. Puustellin kehittämä tutkitusti ekologinen Miinus-keittiö otettiin tuotantoon jo vuonna 2013.

Lehdistötiedote 26.10.2021

Puustelli ottaa Niemi40haasteen mielellään vastaan. ”Vain konkreettisilla teoilla, isoilla ja pienillä, on merkitystä. Vastuullisuus velvoittaa meitä toimimaan”, Puustellin toimitusjohtaja Jussi Aine kiteyttää.

Suomen johtava kalustevalmistaja Puustelli haastaakin kaikki yritykset kehittämään tuotteensa täyttämään kestävän kehityksen kriteerit. Jussi Aine painottaa suunnitteluvaiheen merkitystä tuotteen hiilijalanjäljessä: ”Kehitämme tuotteemme vuonna 2013 lanseeratun NaturalSteps-ohjelmamme mukaisesti ’kolmen ärrän’ periaatteella: Reduce, Reuse, Recycle. Prosessin tuloksena syntyy usein kokonaan uusia tuotekonsepteja ja ekologisia materiaalivalintoja sekä toimialalle jopa täysin poikkeuksellisia valmistusmenetelmiä.”

Puustellin tuotteiden suunnittelussa on huomioitu koko prosessi asiakkaalle toimitukseen, käyttöön ja elinkaaren loppuun asti. ”Yksi NaturalSteps-ohjelman konkreettinen tulos on Miinus-keittiön paino, joka vähenee asiakkaan valinnoista riippuen 40 - 50 %. Tämä vaikuttaa suoraan keittiön kuljetuksen aiheuttamaan hiilijalanjälkeen”, Jussi Aine tähdentää.

Merkittäviä ympäristösäästöjä yhdessä

Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi kehuu Puustellin vastuullisuusajattelua: ”Hienoa saada Puustelli mukaan Niemi40haasteeseen. He tekevät todella systemaattista työtä omalla alallaan ja toimivat edelläkävijöinä.”

”Puustellin pitkäaikaisena kumppanina on ollut ilo seurata tätä kehitystä. Tuotteiden painolla on suora vaikutus kuljetukseen tarvittavan polttoaineen määrään. Vaikka koko kalustomme kulkeekin täysin fossiilittomasti, energiatehokuutta esimerkiksi ajoreittisuunnittelussa ei pidä jättää huomioimatta.

”Puustelli on jo tuotesuunnitteluvaiheessa huomioinut painon lisäksi myös muita kuljetukseen suoraan vaikuttavia asioita, esimerkiksi tuotteen pakkauksen. Tämän ansiosta saamme yhdessä aikaan ympäristön kannalta merkittäviä säästöjä”, Juha Niemi painottaa. ”Suunnittelemme myös yhteistyötä käytettyjen keittiöiden kierrätyksestä: uuden kodin löytämiseksi sekä materiaalikierrätyksen osalta”, Niemi jatkaa.

Puustelli Group Oy on suomalainen perheyhtiö, joka valmistaa korkealaatuisia kiintokalusteita koko kotiin. Puustellin tehtaat sijaitsevat Harjavallassa, samassa osoitteessa, johon emoyhtiö Harjavalta Oy perustettiin yli sata vuotta sitten. Puustellin tehtaalla työskentele vakituisesti noin 300 kalustealan ammattilaista. Puustelli Group Oy:n liikevaihto vuonna 2020 oli noin 86 milj.€.

Lisätietoja:

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, puh. 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Jussi Aine, toimitusjohtaja, Puustelli Oy, puh. 0440 595 528, jussi.aine@puustelli.com