Suomen Kauppakeskusyhdistys: Kulku kauppakeskusten liiketiloihin on turvattava koronapandemian aikana - oleskelu yleisissä tiloissa rajataan

Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila on suositellut tänään, että yksityiset kauppakeskukset sulkisivat yleiset oleskelutilansa. Varhilan mukaan kulku kauppakeskusten liiketiloihin on kuitenkin turvattava, joka ei valitettavasti välity tämänpäiväisestä uutisoinnista.

Suomen Kauppakeskusyhdistys näkee, että koronapandemiankin aikana asiakkailla on ehdottomasti oltava mahdollisuus asioida kauppakeskusten liiketiloissa, mutta yleistä oleskelua voidaan rajata monilla tavoin.Tämä koskee muun muassa erilaisia istuma- ja leikkialueita, jotka rajataan pois käytöstä ohjeistuksen ja järjestysvalvonnan keinoin. Turvallisuuden lisäksi on taattava myös yhteiskunnan ja sen palveluiden toimivuus, jossa kauppakeskuksilla on keskeinen rooli.

Elinkeinoelämään kohdistuvien rajoitustoimien tulee olla vähimmän haitan periaatteen mukaisia ja tarkkarajaisia. Kauppakeskukset ovatkin tehneet hyvin paljon toimenpiteitä hygienian ja kansalaisten turvallisuuden eteen. Monella kauppakeskuksella on esimerkiksi COVID 19 -sertifikaatti, joka on tunnustus esimerkillisestä viruksen leviämisen ehkäisemisen eteen tehdystä työstä.

Kauppakeskusyhdistys näkee myös tärkeänä, että vuoropuhelua valtiovallan ja elinkeinonharjoittajien kanssa käydään etukäteen eri puolten asiantuntemusta kuunnellen. Kaikkien suomalaisten yhteinen pyrkimys on, että selviämme tautitilanteesta yhdessä sekä terveinä että taloudellisesti toimintakykyisinä. Kauppakeskukset tekevät jatkossakin tämän eteen töitä.

Sanna Yliniemi
Hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja, Citycon Oyj
sanna.yliniemi@citycon.com

Sanna YliniemiHallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys

Kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja, Citycon Oyj

Puh:0414563421

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.

Kävijämäärät putosivat mutta keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa – poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja5.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2020 oli kauppakeskuksille haastava. Kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski yli 10 prosenttia ja kävijämäärät yli 20 prosenttia. Keskiostos kauppakeskuksissa kuitenkin kasvoi. Ydinkeskustojen kauppakeskusten kasvu pysähtyi, kun ihmiset siirtyivät käyttämään paikallisten ja alueellisten kauppakeskusten palveluita. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin myös runsaasti uusia palveluita.

Poikkeusvuonna keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa4.3.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Korona-ajan suositukset ja rajoitukset vaikuttivat selkeästi kauppakeskusten kävijämääriin ja myynteihin vuonna 2020. Kävijämäärät vähenivät 23,4 prosenttia 43 kauppakeskuksen vertailuaineistossa. Aika on ollut haastava usealle toimialalle ja kokonaismyynti väheni 11,6 prosenttia. Käytännössä kauppakeskuksiin tultiin asioimaan harvemmin ja ostettiin kerralla enemmän. Keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa 19,2 prosenttia. Kauppakeskuskohtaiset erot ovat merkittäviä niin myyntien kuin kävijöiden osalta. Vaikutukset ovat olleet selkeästi lievempiä keskuksissa, joissa päivittäistavarat ovat vahvasti edustettuina.

Kauppakeskusten ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti 13,7 prosenttia edellisvuotta pienempi27.8.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.