Suomen Kauppakeskusyhdistys: Kulku kauppakeskusten liiketiloihin on turvattava koronapandemian aikana - oleskelu yleisissä tiloissa rajataan

Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila on suositellut tänään, että yksityiset kauppakeskukset sulkisivat yleiset oleskelutilansa. Varhilan mukaan kulku kauppakeskusten liiketiloihin on kuitenkin turvattava, joka ei valitettavasti välity tämänpäiväisestä uutisoinnista.

Suomen Kauppakeskusyhdistys näkee, että koronapandemiankin aikana asiakkailla on ehdottomasti oltava mahdollisuus asioida kauppakeskusten liiketiloissa, mutta yleistä oleskelua voidaan rajata monilla tavoin.Tämä koskee muun muassa erilaisia istuma- ja leikkialueita, jotka rajataan pois käytöstä ohjeistuksen ja järjestysvalvonnan keinoin. Turvallisuuden lisäksi on taattava myös yhteiskunnan ja sen palveluiden toimivuus, jossa kauppakeskuksilla on keskeinen rooli.

Elinkeinoelämään kohdistuvien rajoitustoimien tulee olla vähimmän haitan periaatteen mukaisia ja tarkkarajaisia. Kauppakeskukset ovatkin tehneet hyvin paljon toimenpiteitä hygienian ja kansalaisten turvallisuuden eteen. Monella kauppakeskuksella on esimerkiksi COVID 19 -sertifikaatti, joka on tunnustus esimerkillisestä viruksen leviämisen ehkäisemisen eteen tehdystä työstä.

Kauppakeskusyhdistys näkee myös tärkeänä, että vuoropuhelua valtiovallan ja elinkeinonharjoittajien kanssa käydään etukäteen eri puolten asiantuntemusta kuunnellen. Kaikkien suomalaisten yhteinen pyrkimys on, että selviämme tautitilanteesta yhdessä sekä terveinä että taloudellisesti toimintakykyisinä. Kauppakeskukset tekevät jatkossakin tämän eteen töitä.

Sanna Yliniemi
Hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja, Citycon Oyj
sanna.yliniemi@citycon.com

Sanna YliniemiHallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys

Kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja, Citycon Oyj

Puh:0414563421

Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi lähes yhdeksän prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä11.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat reippaasti vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia vuoden 2021 vastaavaa ajanjaksoa enemmän, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Kasvu kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia verrattuna pandemiarajoitusten runtelemaan vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Kävijämäärät ja myynnit kasvoivat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa hieman muuta maata enemmän.

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.