Suomen Kauppakeskusyhdistys: Kulku kauppakeskusten liiketiloihin on turvattava koronapandemian aikana - oleskelu yleisissä tiloissa rajataan

Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila on suositellut tänään, että yksityiset kauppakeskukset sulkisivat yleiset oleskelutilansa. Varhilan mukaan kulku kauppakeskusten liiketiloihin on kuitenkin turvattava, joka ei valitettavasti välity tämänpäiväisestä uutisoinnista.

Suomen Kauppakeskusyhdistys näkee, että koronapandemiankin aikana asiakkailla on ehdottomasti oltava mahdollisuus asioida kauppakeskusten liiketiloissa, mutta yleistä oleskelua voidaan rajata monilla tavoin.Tämä koskee muun muassa erilaisia istuma- ja leikkialueita, jotka rajataan pois käytöstä ohjeistuksen ja järjestysvalvonnan keinoin. Turvallisuuden lisäksi on taattava myös yhteiskunnan ja sen palveluiden toimivuus, jossa kauppakeskuksilla on keskeinen rooli.

Elinkeinoelämään kohdistuvien rajoitustoimien tulee olla vähimmän haitan periaatteen mukaisia ja tarkkarajaisia. Kauppakeskukset ovatkin tehneet hyvin paljon toimenpiteitä hygienian ja kansalaisten turvallisuuden eteen. Monella kauppakeskuksella on esimerkiksi COVID 19 -sertifikaatti, joka on tunnustus esimerkillisestä viruksen leviämisen ehkäisemisen eteen tehdystä työstä.

Kauppakeskusyhdistys näkee myös tärkeänä, että vuoropuhelua valtiovallan ja elinkeinonharjoittajien kanssa käydään etukäteen eri puolten asiantuntemusta kuunnellen. Kaikkien suomalaisten yhteinen pyrkimys on, että selviämme tautitilanteesta yhdessä sekä terveinä että taloudellisesti toimintakykyisinä. Kauppakeskukset tekevät jatkossakin tämän eteen töitä.

Sanna Yliniemi
Hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja, Citycon Oyj
sanna.yliniemi@citycon.com

Sanna YliniemiHallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys

Kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja, Citycon Oyj

Puh:0414563421

Kauppakeskusten ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti 13,7 prosenttia edellisvuotta pienempi27.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia vuonna 201927.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijämäärässä oli vain hienoista laskua jääden tasan prosentin pienemmäksi kuin edellisen vuoden loka-joulukuussa. Loka- ja marraskuun myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Joulukuun kokonaismyynti pieneni lähes kaikissa keskuksissa, ja jäi 5 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 4,4 prosenttia heinä-syyskuussa31.10.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi heinä-syyskuussa 4,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaismyynnin kasvu oli vauhdikkainta koko Kauppakeskusyhdistyksen indeksien vuoden 2012 lopulta alkaneessa historiassa. Tilastokeskuksen ennakkotieto osoittaa myös koko vähittäiskaupalle ripeätä, 3,9 prosentin kasvua kolmannella vuosineljänneksellä, mikä sekin on suurin kasvuprosentti sitten vuoden 2012. Kauppakeskusten vilkas kolmas vuosineljännes nosti myös 12 kuukauden liukuvan tarkastelujakson myynnin kasvun 1,6 prosenttiin.

Kauppakeskusbarometri 2019: Kauppakeskusliiketoiminnan toimintaympäristön haasteet kasvattavat keskusten välisiä eroja9.10.2019 09:30:00 EESTTiedote

Toimintaympäristön muutokset haastavat kauppakeskusliiketoimintaa. Tiiviissä kaupunkirakenteessa sijaitsevilla suurilla kauppakeskuksilla arvioidaan olevan parhaat edellytykset vastata tulevaisuuden asiakastarpeisiin. Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta kauppakeskusten menestystekijänä ja asiakkaiden houkuttelijana, mikä korostaa kauppakeskusten roolia elämysten tarjoajana ja kohtaamispaikkana. Keskukset vastaavat tulevaisuuden haasteisiin erilaistumisella, liike- ja palvelukonseptien uudistamisella sekä asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä.