Suomen Kennelliitossa alkaa huomenna kaksi viikkoa kestävä lakko

Toimihenkilöliitto ERTO on ilmoittanut kaksi viikkoa kestävän lakon Suomen Kennelliittoon. Huomenna alkavan lakon syynä on ERTOn ja työnantajaliitto Paltan välillä käytävien työehtosopimusneuvotteluiden jumiutuminen. Työnantaja ja Palta kieltäytyvät uusimasta työehtosopimusta.

ERTO on ilmoittanut työnseisauksesta eli lakosta Suomen Kennelliittoon 2.9.-16.9. väliseksi ajaksi. Lisäksi ERTO on julistanut Kennelliittoon 19.8. alkaen ylityö-, lisätyö- ja liukumasaldojen kerryttämiskiellon.

Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta ovat olleet vaikeat. Työehtosopimuksen edellinen sopimuskausi päättyi jo 31.1.2020. ERTOn tavoitteena on uusia työehtosopimus samoilla ehdoilla kuin muutkin kuluvana vuonna uusitut työehtosopimukset.

- Kävimme pitkään neuvotteluja uudesta sopimuksesta. Kennelliitossa ei ole mitään järkevää syytä heikentää työehtoja tai tehdä palkansaajan kannalta Suomen huonoimpaa diiliä.

Aaltonen onkin pahoillaan siitä, että työnantajapuoli yrittää koronatatilanteen varjolla heikentää työntekijöiden työehtoja, vaikkei Kennelliiton toiminta tai talous ole heikentynyt koronakriisin takia.

-Vaadimme yhdenvertaista ja reilua kohtelua, myös keskellä koronakriisiä, Aaltonen sanoo.

Ratavartijankatu 2 A