Suomen Kiinteistönvälittäjät rySuomen Kiinteistönvälittäjät ry

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL:n asuntomarkkinaennuste keväälle 2021

Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennuste lupaa erittäin vahvaa kevättä asuntokaupalle ja loma-asuntokaupalle. Mahdolliset liikkumisrajoitukset aiheuttavat kuitenkin huolta.

Kerrostaloasuntojen kysynnässä näkyy kasvukeskusten jatkuva vetovoima, mutta kiinnostus omakoti- ja rivitaloasuntoihin on vähentänyt selvästi kiinnostusta.

Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto on antanut kevään 2021 markkinaennusteen. Suomen Kiinteistönvälittäjien maanlaajuinen verkosto koostuu yli neljästäsadasta jäsenyrityksestä ja lähes 1600 välittäjästä. Markkinakyselyyn vastasi noin 75 prosenttia jäsenyrityksistä. Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennusteet perustuvat ainoana Suomessa hyvin laajan verkoston paikallisia asiantuntijoita osaamiseen ja tietoon markkinakehityksestä omalla alueellaan.

”Nyt markkina on monilla alueilla niin kuuma, että todella tarvitaan ammattilaisia hallitsemaan turvalliset kaupat ostajan ja myyjän parhaan edun mukaisesti”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Myös juuri julkaistu Tilastokeskuksen kuluttajan asunnon ostoaikomusindikaattori on historiallisen korkealla tasolla”, jatkaa Mannerberg.

Toteutuessaan liikkumisrajoitukset vaikuttaisivat asunnonvaihtoon – jopa kodittomuus uhkakuvana

Pääkaupunkiseudulla ja Turussa eli suunnitelluilla rajoitusalueilla tehdään tähän vuodenaikaan keskimäärin yli 2000 asuntokauppaa kuukaudessa. Lisäksi vuokra-asuntoja vaihdetaan paljon. Eduskunnan käsittelyssä olevat uudet liikkumisrajoitukset Pääkaupunkiseudulle ja Turkuun tulisivat väliaikaisesti vaikuttamaan asuntokauppaan, sillä hallituksen esitysluonnos sallii toistaiseksi asuntokauppaan liittyen ainoastaan muuttamisen syyksi liikkua. Jussi Mannerbergin mukaan tämä on kuitenkin ongelmallista ja aiheuttaisi kohtuuttomia haittoja rajoitusalueiden asukkaille.

”Asunnonvaihto on useimmille asuntokaupan osapuolille elämän kiertokulun aiheuttama välttämättömyys. Totta kai mahdollisten rajoituksien kanssa on elettävä terveys edellä ja tehtävä vain se, mitä voidaan turvallisesti toteuttaa. Moni on kuitenkin myynyt jo kotinsa ja tarvitsee uuden”, toteaa Mannerberg. ”Asuntokauppaa ei voi tehdä tutustumatta paikan päällä ostettavaan kohteeseen kuin poikkeustapauksissa ja kauppojen toteutumatta jääminen aiheuttaisi monille jopa huomattavia kustannuksia ja pahimmillaan tuhansia voisi jäädä ilman vakituista asuinpaikkaa”, jatkaa Mannerberg.

Mökkikaupassa ennustetaan erittäin vilkasta kevättä ja hintojen nousua – rajoitukset aiheuttaisivat viivettä

Loma-asuntojen kauppa on käynyt jo vuoden verran ennennäkemättömän vilkasta tahtia. Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinakyselyn perusteella on selvästi nähtävissä, että ensisijaisesti etsitään mökkiä kaikilla mukavuuksilla, veden äärellä ja teitten päässä, sekä lähellä omaa asuinaluetta. Myös mahdollisuus ympärivuotisen käyttöön on tärkeä kriteeri mökkiä valitessa. ”Viime vuonna moni mökkiä etsinyt ei löytänyt halumaansa joten tänä keväänä ostajia odotetaan olevan liikkeellä paljon” kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Vuonna 2020 mökkikauppa kasvoi jopa lähes 40 % edellisvuodesta.Kevätkaudelle 2021 ennustetaan keskimäärin noin 6 % kasvua ja suosituimmilla alueilla jopa 10% kasvulukuja kauppaan. Hinnoissa ennustetaan keskimäärin noin 5% kasvua. Pääkaupunkiseudun ja Turun liikkumisrajoitukset viivästyttäisivät voimaan tullessaan erityisesti mökkikauppaa alkukeväänä.

Uudemmat omakoti-, pari- ja rivitalot menevät kuin kuumille kiville

Oman pihan ja etätyötilan tarve on noussut koko Suomessa asunnon ostajille tärkeäksi viimeisen vuoden aikana. Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennusteesta selviää, että kauppamäärien odotetaan kasvavan keväällä noin 4-5% omakotitaloissa, 2-4% rivitaloissa ja noin 1-2% kerrostaloasunnoissa keskimäärin. Hintojen odotetaan nousevan vastaavan määrän kuin kysyntä. Omakotitaloissa ostajat ovat erityisen kiinnostuneita uudehkoista, 1990-luvulta eteenpäin rakennetuista taloista. Vähemmän kiinnostusta on remontoimattomista, vanhemmista taloista. Myös omakotitontteja kysytään nyt aiempaa enemmän. ”Oma piha ja lisätila on nyt ostajien mielessä kun asuntoa etsitään” kommentoi Jussi Mannerberg

Kerrostaloissa yksiöiden kysyntä on jonkin verran alhaisempi kuin suurempien perheasuntojen. Erityisesti Helsingissä suuremmat keskustan kerrostaloasunnot ovat poikkeuksellisen kysyttyjä jopa kaikkein kalleimmissa eteläisissä kaupunginosissa.

Vuokra-asuntomarkkinoilla eletään odottavaa aikaa

Pieniä vuokra-asuntoja on tällä hetkellä paljon vapaana erityisesti suuremmilla opiskelupaikkakunnilla. Etäopiskelu ja etätyö sekä matkailun puute on aiheuttanut ylitarjontaa markkinoille ja Suomen Kiinteistönvälittäjien ennusteen mukaan vuokrien määrissä on odotettavissa loivaa laskua uusissa sopimuksissa. Suuremmista perheasunnoista on vuokramarkkinoilla hyvää kysyntää.

Metsään sijoittaminen on nyt suosittua

Suomalaisten halu sijoittaa metsään on nyt selvästi nousussa. Metsätilojen myynti on noussut viime vuosina merkittävästi ja SKVL:n metsäkauppaa tekevistä jäsenistä noin 70% raportoi kysynnän nousua tai pysymistä ennallaan. Erityisesti Etelä- ja Pohjois-Savossa, Kaakkois-Suomessa, Varsinais-Suomessa sekä Uudellamaalla ovat kysyntä ja hinnat nousussa.

Alueellinen markkinaennuste ja mökkikatsaus liitteenä

Asunto- ja loma-asuntomarkkinoiden alueellinen kehitys löytyvät tiedotteen lopusta liitteistä sekä SKVL:n verkkosivuilta.

Rivitaloasuntojen kysyntä on vahvaa koko maassa. Tässä näkyy selvästi koronan vaikutus.
Omakoti- ja paritalojen kysyntä on historiallisen voimakasta. Koronan vaikutus ostajiin näkyy selvästi. Halutaan pihaa ja tilaa ympärille.
Loma-asuntoja kysytään nyt läpi Suomen. Vuonna 2020 kotimaan arvostus lomanviettopaikkana nousi, ja sama trendi jatkuu.
Vuokra-asuntojen kysynnän odotetaan olevan alhainen vielä alkukeväästä, kun odotetaan tietoa, milloin opiskelijat pääsevät palaamaan lähiopetukseen. Kesällä odotetaan kysynnän parantumista.
Metsä on noussut viime vuosina vahvaksi sijoituskohteeksi. Kysyntä on vilkasta parhailla metsäalueilla erityisesti Itä-Suomessa, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla.
Kerrostalojen hinnoissa seurataan kysyntää. Isommat perheasunnot kasvukeskuksissa käyvät hyvin kaupaksi.
Rivitalojen hinnoissa loivaa nousua, kun kysyntä on kovaa. Rivitaloissa keskimääräistä hinnan nousua rajoittaa se, että talokannan ikä on paikoin melko korkea ja remontit lähestyvät kohteissa.
Omakotialoissa hinnat nousevat voimakkaimmin halutuimmissa uudemmissa taloissa kasvukeskusten lähellä.
Loma-asuntojen hinnoissa ollaan nousujohteisella uralla kysynnän ollessa voimakasta.
Vuokra-asuntojen uusien sopimusten vuokratason odotetaan laskevan tarjonnan ylittäessä kysynnän tällä hetkellä erityisesti pienemmissä asunnoissa 1-2 h.
Metsän hinnassa näkyy hyvä kysyntä sijoituskohteena.
Isompien kerrostaloasuntojen kysyntä on hyvällä tasolla rivitaloasuntojen ohella. Pieniä asuntoja kysytään edelleen vahvasti Turun alueella, Kaakkois-Suomessa sekä Pohjois-Karjalassa.
Omakotitalojen kysyntä painottuu selvästi uudempiin taloihin ja myös omakotitontteihin.
Koronan vaikutus näkyy myyjien myyntihaluttomuutena ja ostajien voimakkaana ostohaluna.
Asuntojen ostohalukkuus voimakkainta kasvukeskuksissa.
Hyvin varusteltujen ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien mökkien kysyntä on voimakkainta.
Mökkejä kysytään nyt kaikkialla Suomessa.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta yli 1600 välittäjästä ympäri Suomen. Seuraa 75. juhlavuoden tarinaamme: https://skvl.fi/skvl75/

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Asuntojen ostajat ovat aktiivisia – Myytävää valtakunnallisesti on niukasti11.1.2022 06:00:00 EET | Tiedote

SKVL:n asuntomarkkinaennuste vuoden 2022 ensimmäiselle neljännekselle on nyt julkaistu. Suomen suurin asuntokaupan verkosto Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ennustaa vahvan markkinan jatkuvan vuonna 2022. Ostajat ovat edelleen aktiivisia, mutta pula hyvistä myytävistä asunnoista on suurin jarru markkinoilla. Suurten ikäluokkien lisääntyvä liikehdintä tuo mielenkiintoisen lisän markkinoihin, kun koronan aiheuttama epäröinti väistyy.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL julkisti 2021 Vuoden Parhaiden finalistit4.10.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna 75-vuotias Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) koostuu lähes 500 toimistosta ja lähes 1600 välittäjästä. Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee jäsentensä joukosta finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden Parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2021 julkistetaan 12.11.2021 SKVL 75-vuotisjuhlassa. Esikarsinnassa on painotettu välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. Tänä vuonna valitaan voittajat kolmesta kategorista: Vuoden Välittäjä, Vuoden Markkinoija ja Vuoden Yritys. SKVL Vuoden 2021 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Aija Varjonen, LKV, YKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Solid House Oy LKV, Turku Anette Koskinen, LKV, YKV, Anette K. LKV, Nurmijärvi Jaana Patrakka-Suomala, LKV, YKV, kaupanvahvistaja, Suomala LKV, Jyväskylä Merja Kausto, LKV, YKV, AKA-arvioija, Kaikki Kotona Oy, Mikkeli Mirkka Morri, LKV, YKV, AITO Asunt