Suomen Kiinteistönvälittäjät rySuomen Kiinteistönvälittäjät ry

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL:n asuntomarkkinaennuste keväälle 2021

Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennuste lupaa erittäin vahvaa kevättä asuntokaupalle ja loma-asuntokaupalle. Mahdolliset liikkumisrajoitukset aiheuttavat kuitenkin huolta.

Kerrostaloasuntojen kysynnässä näkyy kasvukeskusten jatkuva vetovoima, mutta kiinnostus omakoti- ja rivitaloasuntoihin on vähentänyt selvästi kiinnostusta.

Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto on antanut kevään 2021 markkinaennusteen. Suomen Kiinteistönvälittäjien maanlaajuinen verkosto koostuu yli neljästäsadasta jäsenyrityksestä ja lähes 1600 välittäjästä. Markkinakyselyyn vastasi noin 75 prosenttia jäsenyrityksistä. Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennusteet perustuvat ainoana Suomessa hyvin laajan verkoston paikallisia asiantuntijoita osaamiseen ja tietoon markkinakehityksestä omalla alueellaan.

”Nyt markkina on monilla alueilla niin kuuma, että todella tarvitaan ammattilaisia hallitsemaan turvalliset kaupat ostajan ja myyjän parhaan edun mukaisesti”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Myös juuri julkaistu Tilastokeskuksen kuluttajan asunnon ostoaikomusindikaattori on historiallisen korkealla tasolla”, jatkaa Mannerberg.

Toteutuessaan liikkumisrajoitukset vaikuttaisivat asunnonvaihtoon – jopa kodittomuus uhkakuvana

Pääkaupunkiseudulla ja Turussa eli suunnitelluilla rajoitusalueilla tehdään tähän vuodenaikaan keskimäärin yli 2000 asuntokauppaa kuukaudessa. Lisäksi vuokra-asuntoja vaihdetaan paljon. Eduskunnan käsittelyssä olevat uudet liikkumisrajoitukset Pääkaupunkiseudulle ja Turkuun tulisivat väliaikaisesti vaikuttamaan asuntokauppaan, sillä hallituksen esitysluonnos sallii toistaiseksi asuntokauppaan liittyen ainoastaan muuttamisen syyksi liikkua. Jussi Mannerbergin mukaan tämä on kuitenkin ongelmallista ja aiheuttaisi kohtuuttomia haittoja rajoitusalueiden asukkaille.

”Asunnonvaihto on useimmille asuntokaupan osapuolille elämän kiertokulun aiheuttama välttämättömyys. Totta kai mahdollisten rajoituksien kanssa on elettävä terveys edellä ja tehtävä vain se, mitä voidaan turvallisesti toteuttaa. Moni on kuitenkin myynyt jo kotinsa ja tarvitsee uuden”, toteaa Mannerberg. ”Asuntokauppaa ei voi tehdä tutustumatta paikan päällä ostettavaan kohteeseen kuin poikkeustapauksissa ja kauppojen toteutumatta jääminen aiheuttaisi monille jopa huomattavia kustannuksia ja pahimmillaan tuhansia voisi jäädä ilman vakituista asuinpaikkaa”, jatkaa Mannerberg.

Mökkikaupassa ennustetaan erittäin vilkasta kevättä ja hintojen nousua – rajoitukset aiheuttaisivat viivettä

Loma-asuntojen kauppa on käynyt jo vuoden verran ennennäkemättömän vilkasta tahtia. Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinakyselyn perusteella on selvästi nähtävissä, että ensisijaisesti etsitään mökkiä kaikilla mukavuuksilla, veden äärellä ja teitten päässä, sekä lähellä omaa asuinaluetta. Myös mahdollisuus ympärivuotisen käyttöön on tärkeä kriteeri mökkiä valitessa. ”Viime vuonna moni mökkiä etsinyt ei löytänyt halumaansa joten tänä keväänä ostajia odotetaan olevan liikkeellä paljon” kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Vuonna 2020 mökkikauppa kasvoi jopa lähes 40 % edellisvuodesta.Kevätkaudelle 2021 ennustetaan keskimäärin noin 6 % kasvua ja suosituimmilla alueilla jopa 10% kasvulukuja kauppaan. Hinnoissa ennustetaan keskimäärin noin 5% kasvua. Pääkaupunkiseudun ja Turun liikkumisrajoitukset viivästyttäisivät voimaan tullessaan erityisesti mökkikauppaa alkukeväänä.

Uudemmat omakoti-, pari- ja rivitalot menevät kuin kuumille kiville

Oman pihan ja etätyötilan tarve on noussut koko Suomessa asunnon ostajille tärkeäksi viimeisen vuoden aikana. Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennusteesta selviää, että kauppamäärien odotetaan kasvavan keväällä noin 4-5% omakotitaloissa, 2-4% rivitaloissa ja noin 1-2% kerrostaloasunnoissa keskimäärin. Hintojen odotetaan nousevan vastaavan määrän kuin kysyntä. Omakotitaloissa ostajat ovat erityisen kiinnostuneita uudehkoista, 1990-luvulta eteenpäin rakennetuista taloista. Vähemmän kiinnostusta on remontoimattomista, vanhemmista taloista. Myös omakotitontteja kysytään nyt aiempaa enemmän. ”Oma piha ja lisätila on nyt ostajien mielessä kun asuntoa etsitään” kommentoi Jussi Mannerberg

Kerrostaloissa yksiöiden kysyntä on jonkin verran alhaisempi kuin suurempien perheasuntojen. Erityisesti Helsingissä suuremmat keskustan kerrostaloasunnot ovat poikkeuksellisen kysyttyjä jopa kaikkein kalleimmissa eteläisissä kaupunginosissa.

Vuokra-asuntomarkkinoilla eletään odottavaa aikaa

Pieniä vuokra-asuntoja on tällä hetkellä paljon vapaana erityisesti suuremmilla opiskelupaikkakunnilla. Etäopiskelu ja etätyö sekä matkailun puute on aiheuttanut ylitarjontaa markkinoille ja Suomen Kiinteistönvälittäjien ennusteen mukaan vuokrien määrissä on odotettavissa loivaa laskua uusissa sopimuksissa. Suuremmista perheasunnoista on vuokramarkkinoilla hyvää kysyntää.

Metsään sijoittaminen on nyt suosittua

Suomalaisten halu sijoittaa metsään on nyt selvästi nousussa. Metsätilojen myynti on noussut viime vuosina merkittävästi ja SKVL:n metsäkauppaa tekevistä jäsenistä noin 70% raportoi kysynnän nousua tai pysymistä ennallaan. Erityisesti Etelä- ja Pohjois-Savossa, Kaakkois-Suomessa, Varsinais-Suomessa sekä Uudellamaalla ovat kysyntä ja hinnat nousussa.

Alueellinen markkinaennuste ja mökkikatsaus liitteenä

Asunto- ja loma-asuntomarkkinoiden alueellinen kehitys löytyvät tiedotteen lopusta liitteistä sekä SKVL:n verkkosivuilta.

Rivitaloasuntojen kysyntä on vahvaa koko maassa. Tässä näkyy selvästi koronan vaikutus.
Omakoti- ja paritalojen kysyntä on historiallisen voimakasta. Koronan vaikutus ostajiin näkyy selvästi. Halutaan pihaa ja tilaa ympärille.
Loma-asuntoja kysytään nyt läpi Suomen. Vuonna 2020 kotimaan arvostus lomanviettopaikkana nousi, ja sama trendi jatkuu.
Vuokra-asuntojen kysynnän odotetaan olevan alhainen vielä alkukeväästä, kun odotetaan tietoa, milloin opiskelijat pääsevät palaamaan lähiopetukseen. Kesällä odotetaan kysynnän parantumista.
Metsä on noussut viime vuosina vahvaksi sijoituskohteeksi. Kysyntä on vilkasta parhailla metsäalueilla erityisesti Itä-Suomessa, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla.
Kerrostalojen hinnoissa seurataan kysyntää. Isommat perheasunnot kasvukeskuksissa käyvät hyvin kaupaksi.
Rivitalojen hinnoissa loivaa nousua, kun kysyntä on kovaa. Rivitaloissa keskimääräistä hinnan nousua rajoittaa se, että talokannan ikä on paikoin melko korkea ja remontit lähestyvät kohteissa.
Omakotialoissa hinnat nousevat voimakkaimmin halutuimmissa uudemmissa taloissa kasvukeskusten lähellä.
Loma-asuntojen hinnoissa ollaan nousujohteisella uralla kysynnän ollessa voimakasta.
Vuokra-asuntojen uusien sopimusten vuokratason odotetaan laskevan tarjonnan ylittäessä kysynnän tällä hetkellä erityisesti pienemmissä asunnoissa 1-2 h.
Metsän hinnassa näkyy hyvä kysyntä sijoituskohteena.
Isompien kerrostaloasuntojen kysyntä on hyvällä tasolla rivitaloasuntojen ohella. Pieniä asuntoja kysytään edelleen vahvasti Turun alueella, Kaakkois-Suomessa sekä Pohjois-Karjalassa.
Omakotitalojen kysyntä painottuu selvästi uudempiin taloihin ja myös omakotitontteihin.
Koronan vaikutus näkyy myyjien myyntihaluttomuutena ja ostajien voimakkaana ostohaluna.
Asuntojen ostohalukkuus voimakkainta kasvukeskuksissa.
Hyvin varusteltujen ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien mökkien kysyntä on voimakkainta.
Mökkejä kysytään nyt kaikkialla Suomessa.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta yli 1600 välittäjästä ympäri Suomen. Seuraa 75. juhlavuoden tarinaamme: https://skvl.fi/skvl75/

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL:n asuntomarkkinaennuste alkuvuodelle 20214.1.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurimman ja vanhimman alan toimijan Suomen Kiinteistönvälittäjien lähes 1600 välittäjästä ja yli 475 toimipisteestä koostuvat asuntokaupan asiantuntijat ovat antaneet markkinaennusteensa alkuvuodelle 2021. Katsaus sisältää ennusteen vuokra-asuntomarkkinoista. Ennuste sisältää myös SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerbergin kommentit asuntomarkkinoista. Kyselyyn vastasi yli 70% SKVL:n jäsenyrityksistä.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL on julkistanut vuoden parhaiden finalistit16.10.2020 12:34:13 EEST | Tiedote

Vuonna 2021 75 vuotta täyttävä Suomen suurin asuntokaupan verkosto SKVL valitsee vuosittain yli 470 yrityksen ja yli 1600 välittäjän joukostaan finalistit tarkan esikarsinnan perusteella. Vuoden parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2020 julkistetaan 27.11. SKVL 2020 -tapahtumassa. Esikarsinnassa painotetaan välittäjän kokemusta, koulutusta ja toimintatapoja sekä menestystä edeltävän vuoden aikana. SKVL:n Vuoden kiinteistönvälittäjä on palkittu 1980-luvulta lähtien. ”Olen todella iloinen kaikkien finalistien puolesta. He kaikki ovat jo voittajia. He edustavat kovia paikallisia ammattilaisia ympäri Suomen”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. SKVL Vuoden 2020 Kiinteistönvälittäjä -finalistit: Pekka Tähtinen, LKV, Turun Talokulma Oy LKV, Turku Mauri Ahvalo, LKV, kaupanvahvistaja, Kiinteistönvälitys Mauri Ahvalo Oy LKV, Joensuu Marjo Lehtinen, LKV, KiAT, kaupanvahvistaja, Aninkaisten kiinteistönvälitys Oy, Turku Tanja Komulainen, LKV, kaupanvahvistaja, Kii

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n markkinatiedote ja -ennuste loppuvuodelle 202029.9.2020 06:30:00 EEST | Uutinen

Korona muutti markkinoita mutta kauppa käy Suomen suurin asunto- ja kiinteistökaupan toimija SKVL on uusimman jäsenkyselyn perusteella laatinut loppuvuoden ennusteen ja tilannekatsauksen markkinoihin. Markkinat ovat muuttuneet merkittävästi koronaa edeltävästä ajasta ja eri alueiden erot ovat suuria kysynnässä ja tarjonnassa. 75 % välittäjistä raportoi asunto- ja kiinteistökaupan palanneen tai ylittäneen koronaa edeltävän määrän. 85 % raportoi, että syksyn ”toinen aalto” ei ole tai on vain vähän vaikuttanut asunto- tai kiinteistökauppaan. ”Markkinoilla on edelleen kevään jälkeistä patoutunutta kysyntää, joka ei ole täyttynyt myyjien varovaisuuden vuoksi. Silti hyvin monet SKVL:n jäsenyritykset ovat tehneet selvästi normaalia enemmän kauppaa tänä vuonna. Lähes 500 SKVL:n jäsenyrityksen toimipistettä, joissa työskentelee yli 1600 välittäjää, on tänä vuonna tehnyt jo yli 24000 asunto- ja kiinteistökauppaa”, iloitsee Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Alkusyksy

Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n asuntomarkkinakatsaus – kesäkuu ja ennuste seuraavalla vuosineljännekselle1.7.2020 06:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuun 2020 kyselyyn vastasi yli puolet SKVL:n yli 400 yrityksestä. Toimipisteitä on yli 480 ja välittäjiä yli 1600 lähes kaikilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Koronan vaikutuksia näki kesäkuussa omalla alueellaan keskimäärin enää hiukan yli 20 % välittäjistä. Noin 60 % ei näe enää mitään vaikutuksia asuntokauppaan. Markkinoiden ennustetaan jatkavan kasvuaan seuraavalla vuosineljänneksellä kasvun painottuen enemmän omakotitalo- ja rivitalokauppaan sekä loma-asuntoihin.