Suomen laajin automaattibussiliikenne täydentää Tampereen Hervannan joukkoliikennettä

Tampereen Hervannassa alkaa tammikuussa robottiautojen koeliikennöinti, jossa automaattibussit kuljettavat matkustajia maksutta kahdella reitillä. Esikaupallinen koeajo jatkuu kesäkuun loppuun saakka. Käyttöönoton tavoitteena on selvittää, kuinka automaattibussit voisivat tulevaisuudessa toimia syöttöliikenteen palveluna täydentäen joukkoliikennejärjestelmää.

Automaattisten ajoneuvojen koeajoliikennöinti on suunniteltu niin, että se palvelee kaikkia joukkoliikenteen käyttäjiä täydentäen Nyssen tarjoamia Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennepalveluita. Robottibussien koeliikennöintiä koordinoi Business Tampere ja automaattibussien operoinnista vastaa tamperelainen robottibussioperaattori Remoted Oy.

- Hervannan testialue on palveleva testialusta, jossa tiedeyhteisöt, teollisuus, kaupunki ja yritykset kehittävät älykästä liikkumista yhdessä. Lintuhytin kokeilu on looginen jatko viime talvena tehdyille kokeiluille Ahvenisjärven reitillä.  Tampereelta löytyy paljon osaamista ja yrityksiä autonomisten ajoneuvojen kehittämiseen, kuten esimerkiksi Unikie, VTT, Modulight ja tässä projektissa mukana ollut Remoted, toteaa Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

- Keräämme liikennöinnillä kokemusta robottiautojen ohjauskeskuksen ja ohjausjärjestelmän toteuttamisesta sekä syöttöliikenteen operoinnista. Esikaupallisen koeajon tarkoituksena on myös selvittää palvelun valmiutta kaupalliseen käyttöön, kertoo Business Tampereen älykaupunkikehityksen ohjelmajohtaja Markku Niemi.

- Haluamme helpottaa ihmisten arkea ja olemme todella innoissamme tämän palvelun avaamisesta. Toivomme, että ihmiset ottavat uuden ja modernin matkustustavan vastaan ja tutustuvat rohkeasti robottibussien tarjoamaan palveluun”, sanoo Remoted Oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen.

Koeliikenne pähkinänkuoressa

Ajoneuvot tulevat toimimaan kahdella eri reitillä:

Reitti 1 Lintuhytti - Hervantajärvi

• Reitti kulkee Lintuhytin asuinalueelta Makkarajärventietä Hervantajärven ratikkapysäkille
  • Reitillä ajetaan arkipäivisin klo 7.00-12.00 ja klo 14.00-17.00.
  • Keskipäivällä pidetään lataustauko.
  • Reitin pituus on n. 1.2 km/suunta ja vuoroväli on n. 20 min.
  • Matkustajia kuljettaa yksi Easymilen valmistama ajoneuvo
  • Ajoneuvossa on aina turvakuljettaja
  • Liikennöinnin kesto 1/23-6/23
  • Palvelu on maksuton

Reitti 2 Hervantakeskus:

• Reitti kulkee myötäpäivään Insinöörinkatu - Teekkarinkatu - Ahvenisjärventie – Opiskelijankatu.
  • Aikataulu arkipäivisin klo 7.00-17.00, keskipäivällä tauko.
  • Reitin pituus on n. 3,5 km ja vuoroväli on n. 25 minuuttia.
  • Matkustajia kuljettaa 2 Auve Techin ajoneuvoa.
  • Ajoneuvossa on turvakuljettaja
  • Liikennöinnin kesto 1/23-6/23