Suomen lajien uhanalaisuudesta uutta tietoa – MTK on jatkossakin sitoutunut luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen

Tänään julkaistu Suomen lajien viides uhanalaisuusarviointi viestittää, että uhanalaistumista ei ole vielä täysin saatu pysäytettyä. MTK toivoo laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken kustannustehokkaiden ja käytännönläheisten luonnonhoidon toimintamallien kehittämiseen ja jalkauttamiseen.

–  Maa- ja metsätalous perustuvat luonnonvaroihin ja niiden kestävään käyttöön, joten myös me olemme huolissamme lajien uhanalaisuudesta. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen kuuluu MTK:n ympäristölupauksiin. Olemme järjestönä osaltamme sitoutuneet edistämään lajien ja niiden elinympäristöjen tilan positiivista kehitystä, toteaa MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Metsät ovat merkittävin uhanalaisten lajien elinympäristö. Maatalousympäristöistä erityisesti perinnebiotooppien merkitys on korostunut. Lajien uhanalaistumiskehityksen pysäyttämiseksi onkin tärkeää kiinnittää huomiota lajien elinympäristöihin.

–  METSO-ohjelma on ollut toimiva metsäisten elinympäristöjen suojelun väline, joten sitä on jatkettava ja sen rahoitus on turvattava. Eduskuntavaalitavoitteisiimme on myös kirjattu, että METSO-ohjelman rinnalle kehitetään vastaava vapaaehtoisuuteen ja oikeudenmukaiseen korvaukseen perustuva toimintaohjelma suoluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Myös perinnebiotooppien hoitoon on oltava riittävät kannustimet, Pietola huomauttaa.

Maa- ja metsätaloudessa on jo pitkään huomioitu luonnon monimuotoisuus osana normaalia toimintaa, ja panostuksia on myös jatkuvasti lisätty. Esimerkiksi lahopuun määrän lisääminen ja säästöpuiden jättäminen ovat toimenpiteitä, jotka vaikuttavat ensin elinympäristöjen laatuun ja sitten myös lajeihin. Positiiviset muutokset saattavat kuitenkin näkyä uhanalaisuusarvioinnin tuloksissa viiveellä.

Raportissa todetaan ilmastonmuutoksen muodostuvan jatkossa yhä useampaa lajia uhkaavaksi tekijäksi.

–  Ilmastonmuutoksen hillintä on myös luonnon monimuotoisuuden suojelua. Nämä kaksi kokonaisuutta käyvät käsi kädessä ja niiden ratkaiseminen on tarpeen elinkeinojemme turvaamiseksi. Yhteistyö ja yhteiset tavoitteet eri yhteiskunnallisten toimijoiden kesken ovat välttämättömiä näiden haasteiden voittamiseksi, Pietola korostaa.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Juha Hakkarainen, metsäjohtaja, MTK, puh. 0400 870 867

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.