Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Suomen matkailuala ontuu, koska myyntitaidoissa on pahoja puutteita

Jaa

Suomessa on runsaasti hienoja matkailukohteita ja oivallisia palveluja, joita on todella vaikea löytää. Nyt viimeistään on jokaisen liikevaihtoa toivovan yrittäjän syytä ottaa myynti- ja markkinointitaidot haltuun tai ostaa ne palveluna.

Kesä 2020 oli poikkeuksellinen Suomen matkailun kannalta. Kotimaiset matkailijat matkustivat maamme suosittuihin matkailukohteisiin, kansallispuistoissa oli jonoa ja matkailuautot vietiin käsistä. Toisaalta luin useampia kolumneja ja mielipidekirjoituksia, joissa valiteltiin samaa asiaa: kotimaan matkailuhelmiä oli vaikea tai mahdoton löytää, jos ei halunnut suunnata kaikista ilmeisimpiin kohteisiin.

Tunsin itseni kesällä hetkittäin salapoliisiksi, kun yritin löytää kesäpaikkakunnaltamme mielestäni mökkeilyyn aika tyypillisesti liittyviä palveluita. Googletin, kävin kunnan ja yritysten sivuilla, huutelin Facebookissa. Kun jotain vihdoin löytyi, myyntiprosessi ontui pahasti ja osa aikomistani investoinneista jäi yksinkertaisesti tekemättä. Rahat säästyivät, mutta tarve jäi.

Isoon ongelmaan olisi helppo ratkaisu: yrittäjien myynti- ja markkinointitaitojen kehittäminen. Suurin osa ihmisistä etsii palveluita hakukoneiden kautta, joten niiden löydettävyys verkossa on ensisijaisen tärkeää. Palveluiden tulisi olla kuvattuna selkeästi ja asiakkaan pitäisi päästä mahdollisimman vähillä klikkauksilla ostamaan tai saamaan lisätietoja. Some-markkinointi toimii hyvin kuluttajakaupassa. Jos haen verkosta vaikkapa tietyn alueen matkailukohteita, olen tyytyväinen jos sellaisen mainos ponnahtaa uutisvirtaani. Vielä tyytyväisempi olen, jos yhteydenottooni reagoidaan nopeasti ja saan tarvitsemani tiedot. Ostan.

Myynti ja markkinointi on siirtynyt yhä enemmän verkkoon erityisesti tämän poikkeuksellisen aikakauden takia, joten nyt viimeistään on jokaisen liikevaihtoa toivovan yrittäjän syytä ottaa haltuun taidot tai ostaa ne palveluna. Myynti on iloinen asia. Sen avulla yrittäjän liikevaihto kasvaa ja asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun.

Tällä hetkellä on tarjolla kasapäin jopa ilmaisia kursseja, joilla voi oppia myymään ja markkinoimaan palveluitaan. Esimerkiksi avoin ammattikorkeakoulu tarjoaa kursseja ja kurssikokonaisuuksia näistä aihepiireistä. 3AMK:n Myynnin ja markkinoinnin digiosaaja sekä Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulunn myynnin ja markkinoinnin kurssit ovat yksi tapa kerryttää alan osaamista. Myynti, markkinointi ja digitaidot eivät ole rakettitiedettä, ja ne ovat kenen tahansa opeteltavissa.

Teksti: Heidi Kock, Lab Manager

Kuva: Elina Sirparanta / Visit Finland

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ratapihantie 13
00520 HELSINKI

09 229 611http://www.haaga-helia.fi/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Kansallinen yhteinen ruokamatkailustrategia on päivitetty - Yhdessä tekoja luonnosta ammentaen4.9.2020 09:32:39 EESTTiedote

Ruokamatkailusta on tullut tärkeä osa matkailuelämystä. Jokainen matkailija syö ja ruokailu koetaan usein mieleenpainuvimpana asiana matkalla. Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028 on vuoden 2015-2020 strategian ensimmäinen päivitys. Strategian toimenpidekokonaisuuksia ovat vastuullinen liiketoiminta, tuotekehitys, strategiset kumppanuudet sekä myynti, markkinointi ja viestintä. Kaikille näille kokonaisuuksille on määritelty toimenpiteet ja mahdolliset vastuutahot. Ruokamatkailustrategian jalkautusta tehdään alueellisissa työpajoissa ympäri Suomea. Näihin työpajoihin kutsutaan ruoka- ja matkailuyrittäjiä sekä -toimijoita.

Palkaton työharjoittelu heikentää opiskelijoiden taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia1.7.2020 14:25:55 EESTTiedote

Palkattomat työharjoittelut pakottavat restonomiopiskelijoita monesti työskentelemään palkallisessa työssä työharjoittelun ohella tai elämään säästöjen, opintolainan tai läheisten tuen varassa. Lisäksi kahden työn yhdistäminen vähentää opiskelijan resursseja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Tämä kävi ilmi Haaga-Helian matkailualan opiskelijoiden tekemässä kyselytutkimuksessa.

EduExcellence ja Helsinki Business College avaavat toisen asteen koulutusviennin – päänavaajana marokkolainen opiskelijaryhmä ja ammatillinen pätevyys liiketaloudessa1.6.2020 15:37:12 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen koulutusvientiorganisaatio EduExcellence ja marokkolainen konsultointi- ja koulutusyritys Akademia Scandinavia Private Sarl AU ovat solmineet kaupallisen yhteistyösopimuksen tutkinto-ohjelmien järjestämisestä Suomessa. Liiketalouden ammatilliseen pätevyyteen kouluttavan ohjelman toteuttaa Helsinki Business College (HBC) ja ensimmäisen ryhmän 1,5 vuoden tutkinto-ohjelma käynnistyy elokuussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme