Suomen matkailuala ontuu, koska myyntitaidoissa on pahoja puutteita

Kesä 2020 oli poikkeuksellinen Suomen matkailun kannalta. Kotimaiset matkailijat matkustivat maamme suosittuihin matkailukohteisiin, kansallispuistoissa oli jonoa ja matkailuautot vietiin käsistä. Toisaalta luin useampia kolumneja ja mielipidekirjoituksia, joissa valiteltiin samaa asiaa: kotimaan matkailuhelmiä oli vaikea tai mahdoton löytää, jos ei halunnut suunnata kaikista ilmeisimpiin kohteisiin.
Tunsin itseni kesällä hetkittäin salapoliisiksi, kun yritin löytää kesäpaikkakunnaltamme mielestäni mökkeilyyn aika tyypillisesti liittyviä palveluita. Googletin, kävin kunnan ja yritysten sivuilla, huutelin Facebookissa. Kun jotain vihdoin löytyi, myyntiprosessi ontui pahasti ja osa aikomistani investoinneista jäi yksinkertaisesti tekemättä. Rahat säästyivät, mutta tarve jäi.
Isoon ongelmaan olisi helppo ratkaisu: yrittäjien myynti- ja markkinointitaitojen kehittäminen. Suurin osa ihmisistä etsii palveluita hakukoneiden kautta, joten niiden löydettävyys verkossa on ensisijaisen tärkeää. Palveluiden tulisi olla kuvattuna selkeästi ja asiakkaan pitäisi päästä mahdollisimman vähillä klikkauksilla ostamaan tai saamaan lisätietoja. Some-markkinointi toimii hyvin kuluttajakaupassa. Jos haen verkosta vaikkapa tietyn alueen matkailukohteita, olen tyytyväinen jos sellaisen mainos ponnahtaa uutisvirtaani. Vielä tyytyväisempi olen, jos yhteydenottooni reagoidaan nopeasti ja saan tarvitsemani tiedot. Ostan.
Myynti ja markkinointi on siirtynyt yhä enemmän verkkoon erityisesti tämän poikkeuksellisen aikakauden takia, joten nyt viimeistään on jokaisen liikevaihtoa toivovan yrittäjän syytä ottaa haltuun taidot tai ostaa ne palveluna. Myynti on iloinen asia. Sen avulla yrittäjän liikevaihto kasvaa ja asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun.
Tällä hetkellä on tarjolla kasapäin jopa ilmaisia kursseja, joilla voi oppia myymään ja markkinoimaan palveluitaan. Esimerkiksi avoin ammattikorkeakoulu tarjoaa kursseja ja kurssikokonaisuuksia näistä aihepiireistä. 3AMK:n Myynnin ja markkinoinnin digiosaaja sekä Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulunn myynnin ja markkinoinnin kurssit ovat yksi tapa kerryttää alan osaamista. Myynti, markkinointi ja digitaidot eivät ole rakettitiedettä, ja ne ovat kenen tahansa opeteltavissa.
Teksti: Heidi Kock, Lab Manager
Kuva: Elina Sirparanta / Visit Finland
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiHeidi KockLab Manager
Puh:+358 294471468heidi.kock@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helian rehtoriksi on valittu Susanna Niinistö-Sivuranta30.6.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hallitus on nimittänyt korkeakoulun uudeksi rehtori-toimitusjohtajaksi KT Susanna Niinistö-Sivurannan. Niinistö-Sivuranta aloittaa uudessa tehtävässään 1.1.2026.
Susanna Niinistö-Sivuranta has been elected as the president of Haaga-Helia30.6.2025 12:00:00 EEST | Press release
The Board of Haaga-Helia University of Applied Sciences has appointed EdD Susanna Niinistö-Sivuranta as the new President and CEO of Haaga-Helia. Niinistö-Sivuranta will start in her new position on 1 January 2026.
Haaga-Helia SuomiAreenassa: Mitä tapahtuu, kun yhä suurempi osa johtamisesta siirtyy tekoälylle?23.6.2025 13:11:23 EEST | Tiedote
Tekoäly mullistaa työelämän – mutta miten käy, kun algoritmit hyppäävät pomon paikalle? Mitä tapahtuu työntekijöiden kokemuksille luottamuksesta, oikeudenmukaisuudesta ja työn mielekkyydestä? Tule kuulemaan Haaga-Helian paneelikeskustelua Porin SuomiAreenaan perjantaina 27. kesäkuuta klo 10.00–10.45.
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Algoritmijohtaminen yleistyy suomalaisilla työpaikoilla – nuoret suhtautuvat iäkkäämpiä myönteisemmin16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Kone johtajana -tutkimuksen ennakkotiedot paljastavat, että Suomessa jopa 49 prosenttia asiantuntija-, tieto- tai johtamistyötä tekevistä kokee kohdanneensa algoritmijohtamista työssään, mutta ihmispomo on yhä suositumpi vaihtoehto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme