Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa

”Olemme todella ylpeitä ympäristöstrategiastamme ja suunnittelemme innostuneina sitä tukevia käytännön tekoja. Totesimme, että Suomen organisaatiossa suurimmat hiilidioksidipäästömme aiheutuvat matkustamisesta. Olemme osa kansainvälistä yritystä, minkä vuoksi henkilökuntamme joutuu lentämään paljon työmatkoillaan. Eri puolella Suomea sijaitseva kenttäorganisaatiomme taas ajaa autolla pitkiä matkoja. Lisäksi asiakkaamme matkustavat joskus pitkiä etäisyyksiä koulutustilaisuuksiimme. Haluamme kompensoida näistä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt. Ensi vuonna tämä tarkoittaa sitä, että istutamme 2770 puuntaimea Suomeen, meille varatulle alueelle. Tässä toiminnassa yhteistyökumppaniksemme on valikoitunut 4H-liiton Taimiteko. Taimiteko on konkreettinen teko paitsi ilmaston, myös suomalaisten nuorten työllistämisen puolesta”, tiivistää Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Linna.

Osana ympäristöstrategiaa Novo Nordisk saavuttaa vuoden 2020 aikana tavoitteensa käyttää pelkästään uusiutuvaa energiaa tuotantolaitoksissaan kaikkialla maailmassa. Novo Nordisk on ensimmäinen RE100-hankkeessa mukana oleva lääketeollisuusyritys, joka käyttää tuotannossaan vain uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. RE100 on yritysten maailmanlaajuinen yhteistyöhanke, joka tuo yhteen merkittäviä kansainvälisiä yrityksiä, jotka ovat sitoutuneet toiminnassaan 100 %:sesti uusiutuvan energian käyttöön.

”Potilaamme arvostavat sitä, että heidän käyttämänsä tuotteet on valmistettu ympäristöystävällisesti. Olen iloinen voidessani kertoa, että suunnittelemme uudelleen myös injektiokyniemme valmistuksen raaka-aineista lopputuotteeseen siten, että vähennämme syntyvän jätteen määrää ja teemme niistä vähintään 50 % kierrätettäviä”, kertoo yhtiön lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Tietoa toimittajille

Novo Nordisk -yhtiö ja uusiutuva energia

Novo Nordisk käyttää vuosittain suuren määrän energiaa valmistaakseen ja toimittaakseen injektiopulloja ja -kyniä niitä tarvitseville ihmisille. Tämän vuoksi yritys on etulinjassa joidenkin nykypäivän suurimpien ympäristöhaasteiden suhteen.

Vuonna 2015 Novo Nordisk sitoutui The Climate Group -ilmastoryhmään ja Carbon Disclosure -projektiin (CDP) ja liittyi RE100-hankkeeseen yhdessä 165 muun maailmanlaajuisen yrityksen kanssa tuodakseen toimintojensa ytimeen kunnianhimoisen tavoitteensa siirtyä käyttämään tuotantolaitoksissaan pelkästään uusiutuvaa energiaa vuoteen 2020 mennessä. Novo Nordisk on ensimmäinen RE100-hankkeessa mukana oleva lääketeollisuusyritys, joka saavuttaa tämän tavoitteen.

Novo Nordisk -yhtiön tuotantolaitos Kiinan Tianjinissa käyttää pelkästään tuulivoimalla tuotettua energiaa. Brasilian Montes Clarosissa yritys käyttää pelkästään vesivoimalla tuotettua energiaa ja kaikki tuotantolaitokset Euroopassa käyttävät pelkästään tuulivoimalla tuotettua energiaa. Tanskassa kaikki toimitilat – sekä tuotantolaitokset että toimistot – käyttävät pelkästään uusiutuvaa energiaa.

Päästöttömyystavoitteen lisäksi yritys sitoutuu Circular for Zero -strategian kautta selkeästi siirtymään kiertoajatteluun, joka muodostuu kolmesta keskeisestä osa-alueesta:

1. Kiertoon perustuva yritys:

Novo Nordisk jatkaa edelleen tuotantonsa ympäristöjalanjäljen pienentämistä pyrkimällä pienentämään kaatopaikoille toimitettavan jätteen määrää ja vähentämään veden, energian ja resurssien hävikkiä kokonaisuudessaan.

2. Kiertoon perustuva toimitusketju:

Novo Nordisk vähentää ympäristövaikutuksia koko toimitusketjussaan työskentelemällä yhdessä tavarantoimittajien kanssa rohkaistakseen kiertoa edistävien toimintatapojen käyttöön ja lisäämällä kierrätettyjen ja hiilineutraalien raaka-aineiden ja resurssien hankintaa.

3. Kiertoon perustuvat tuotteet:

Novo Nordisk parantaa olemassa olevia tuotteita ja suunnittelee uusia tuotteita kiertotalouden periaatteiden mukaan ja kehittää kestäviä ratkaisuja tuotteiden uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen.

Uuden kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseksi ja kiertoajattelun omaksumisen nopeuttamiseksi kaikissa liiketoiminnoissaan Novo Nordisk ryhtyy yhteistyöhön kiertotalouteen siirtymisen nopeuttamista ajavan Ellen MacArthur Foundation -säätiön kanssa.

Osoitteessa novonordisk.com on valokuvia ja tietoa Circular for Zero -strategiasta tämän lehdistötiedotteen tueksi.

Katso myös: www.taimiteko.fi

Jaakko Linna, toimitusjohtaja, +358 40 555 3011, qjkl@novonordisk.com
Riitta Talvenlahti, HR- ja viestintäjohtaja, +358 41 505 0037, riit@novonordisk.com

Novo Nordisk on maailmanlaajuinen lääkealan yritys, joka on toiminut uudistajana ja edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä yli 95 vuoden ajan. Tämä on antanut meille kokemusta ja osaamista auttaa myös ihmisiä, jotka kärsivät ylipainoisuudesta, hemofiliasta, kasvuhäiriöistä ja muista vakavista kroonisista sairauksista. Novo Nordiskin pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Yhtiöllä on noin 42 200 työntekijää 80 eri maassa ja sen tuotteita markkinoidaan yli 170 maassa. Lisätietoja on saatavilla seuraavista lähteistä: novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn ja YouTube.