Suomen Pankki allekirjoitti YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet osana vastuullisuusohjelmaansa

Suomen Pankki on allekirjoittanut YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet (Principles for Responsible Investment, PRI), joiden mukaan se sitoutuu huomioimaan ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyvät tekijät sijoitustoiminnassaan.

”Vahvistamme jo olemassa olevia vastuullisen sijoittamisen käytäntöjä Suomen Pankissa. Allekirjoittamalla vastuullisen sijoittamisen periaatteet sitoudumme liittämään vastuullisuuden eri tekijät kiinteäksi osaksi sijoitusprosessejamme ja omistajakäytäntöjämme”, korosti johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki. Lisäksi Suomen Pankki sitoutuu raportoimaan vastuullisen sijoittamisen edistymisestä.

Vastuullinen sijoitustoiminta on keskeinen osa Suomen Pankin vastuullisuusohjelmaa, joka julkaistiin tänään. Suomen Pankin vastuullisuus lähtee sen ydintoiminnasta. Pankin tehtävänä on huolehtia osaltaan, että hintataso on vakaa, rahoitusjärjestelmä luotettava ja maksujärjestelmät turvallisia ja saavutettavia. Hoitamalla nämä tehtävät tavoitteiden mukaisesti Suomen Pankki antaa parhaalla tavalla panoksensa suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.

Suomen Pankilla on roolinsa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän yhteiskunnan rakentamisessa. Se ottaa huomioon toiminnassaan sidosryhmien odotukset ja toimintaympäristön muutokset. Vastuullisuusohjelmassa painottuvat lähivuosina kestävän kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen, tiedon ja yhteistyön avulla vaikuttaminen sekä ilmastoriskien hallinta. Suomen Pankin toimintaa ohjataan jatkossa laajemmin vastuullisuuden näkökulmasta ja toiminnan vaikutuksia arvioidaan kestävän kehityksen tavoitteisiin nähden.

Vastuullisuusohjelman toimeenpanoa ohjaa Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan yhteinen, lokakuussa 2019 perustettu vastuullisuusverkosto. ”Vastuullisuuden teemat, kuten ilmastoriskien hallinta, edellyttävät viranomaisilta uutta ajattelutapaa. Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö korostuvat vastuullisuustyössä”, sanoi johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen.

Lisätietoja antavat:
johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen (vastuullisuusverkoston puheenjohtaja), puh. 09 183 2007
johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki (vastuualueena Suomen Pankin sijoitustoiminta), puh. 09 183 2005

Lue lisää Suomen Pankin vastuullisuustyöstä

PRI logo

PRI on maailmanlaajuinen verkosto sijoittajille ja rahoitusalan toimijoille, jotka ovat sitoutuneet sisällyttämään vastuullisuusperiaatteet osaksi sijoitustoimintaansa. Lisätietoja: www.unpri.org

International Monetary Fund publishes assessment of Finland's economy16.1.2020 16:10:00 EETUutinen

The International Monetary Fund (IMF) has concluded its annual assessment of the current state of and outlook for Finland’s economy. The assessment is based on discussions held in Finland in autumn 2019 between an IMF staff team and Finnish authorities as well as representatives of research institutes, private financial institutions, social partners and other relevant parties. The country report is now available in full on the IMF website at www.imf.org. IMF concluding statement on the Finnish economy (19 November 2019)

Internationella valutafonden publicerar utvärdering av Finlands ekonomi16.1.2020 16:10:00 EETUutinen

Internationella valutafonden (IMF) har slutfört sin årliga utvärdering av Finlands ekonomi och de ekonomiska utsikterna för Finland. Utvärderingen bygger på diskussioner som den delegation från IMF som besökte Finland hösten 2019 förde med myndigheter, forskningsinstitut, privata finansinstitut, arbetsmarknadsparter och andra instanser. Hela rapporten finns nu tillgänglig på IMF:s webbplats www.imf.org. IMF:s kommentarer om Finlands ekonomi (19.11.2019)

Kansainvälinen valuuttarahasto julkaisee arvion Suomen taloudesta16.1.2020 16:10:00 EETUutinen

Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on saanut päätökseen vuosittaisen arvionsa Suomen talouden tilasta ja näkymistä. Arvio perustuu keskusteluihin, joita Suomessa syksyllä 2019 vieraillut valuuttarahaston asiantuntijaryhmä kävi viranomaisten, tutkimuslaitosten, yksityisten rahoituslaitosten, työmarkkinaosapuolten ja muiden tahojen kanssa. Raportti on nyt kokonaisuudessaan saatavilla valuuttarahaston verkkosivulla www.imf.org. IMF:n lausunto Suomen taloudesta (19.11.2019)