Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun voittaja on valittu – kilpailu tarjoaa arvokasta tietoa myyntiorganisaatioiden kehittämisen tueksi
Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun järjestää Haaga-Helia yhteistyössä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n kanssa. Yhdennettätoista kertaa järjestetyssä kilpailussa arvioidaan yritysten myyntistrategiaa, myynnin johtamista, myyntityötä, asiakasosaamista sekä myynnin prosesseja ja työkaluja.
– Myyjät tekevät erittäin tärkeää työtä liiketuloksen kasvattamisessa, mutta osaava myyjä ymmärtää myös isomman kokonaisuuden. Voittajaorganisaatio on hyvä esimerkki siitä, miten myyntityö nivoutuu joustavasti koko liiketoiminnan prosesseihin, kiteyttää MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.
Vuoden voittajaorganisaatio loistaa asiakaskeskeisyydellä ja saumattomilla prosesseilla
Raadin arvioissa Silta Oy osoittautui hyvin asiakaskeskeiseksi organisaatioksi, joka myy tarkasti ja yksilöllisesti valitsemiensa kohderyhmien asiakkaille sellaista arvoa, jota kukin asiakas arvostaa.
– Viime vuosien systemaattisen kehitystyön tuloksena myynti- ja markkinointiprosessit ovat hyvin määriteltyjä ja toimivia sekä digitalisaatio pitkälle vietyä. Asiakkuudenhallintaprosessit on huomioitu kokonaisuudessaan, jolloin markkinointi, myynti sekä asiakaspalvelu liittyvät saumattomasti toisiinsa varmistaen tiedonkulun, läpinäkyvyyden ja hyvän asiakastyytyväisyyden. Tätä tuetaan myös CRM- ja markkinointijärjestelmien hyvällä integroinnilla, kilpailun päätuomari Timo Kaski kuvailee voittajaorganisaatiota.
Asiantuntijaraati kuvailee Silta Oy:tä myyntiorganisaatioksi, jossa on korkea ammattiosaaminen. Osaaminen ilmenee asiasisältöjen hallitsemisena sekä vuorovaikutustaitoina, joiden ansiosta asiakkaiden kanssa kyetään käymään rakentavaa dialogia ja tuottamaan räätälöityjä arvolupauksia. Organisaation sisäinen yhteistyö, tiimihenki ja työtyytyväisyys ovat erinomaisella tasolla. Silta Oy:n asiakkaat mainitsevat myyntihenkilöstön yleisesti ottaen ammattitaitoisena ja kehitysorientoituneena. Asiakkaat ovat myös tyytyväisiä myyntikohtaamisiin, kaupan jälkeiseen toimintaan sekä itse palveluratkaisuun.
– Tuotteen ja palvelun pitää olla kunnossa, mutta ihmiset tämän homman ratkaisevat. Mikään yritys ei pärjää ilman loistavaa tiimityötä. Jokaisen pitää tuntea, että omalla työllä on merkitystä ja siihen pääsee vaikuttamaan. Asiakkaiden kuuntelu ja se, että pystyy tarjoamaan palveluja todelliseen tarpeeseen, vaatii tämän päivän myynnissä myös palvelutarjoajan näkemyksellisyyttä, vahvistaa Sillan myyntijohtaja Janne Knuutinen.
Mihin suuntaan myynti on kehittymässä ja kuinka yritykset menestyvät covid-19-kriisistä huolimatta?
Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun kautta saadut tutkimustulokset vahvistavat näkemystä siitä, mitkä tekijät yhdistävät menestyviä myyntiorganisaatioita ja mihin suuntaan ala on kehittymässä.
Vuoden 2020 kilpailun tuloksista nousee esille muutostrendejä: ammattimainen myyntityö muuttuu hiljalleen yksilökeskeisestä työstä yhä enemmän yhdessä tekemiseksi – riippumatta tapahtuneesta etätyön murroksesta. Erityisesti luottamus, yhteistyö ja kollegoiden tukeminen korostuivat tämän vuoden vastauksissa. Toisaalta myyntityön fokus muuttuu myyjäkeskeisestä asiakaskeskeiseksi, jossa huomio kiinnittyy asiakkaan prosesseihin ja meneillä oleviin muutoksiin. Markkinoinnin automaatiota on selkeästi tullut lisää, mutta kokonaisuutena digitalisaatio vaatii yhä kehittämistä. Korona-aikana digitaalisia työkaluja tarvitaan enemmän, jolloin niiden merkitys korostuu entisestään. Myyjien äänessä näkyi selvästi myös vastuullinen ja eettinen toiminta, jotka olivat parantuneet aikaisempaan vuoteen verrattuna. Sitoutuminen ja motivaatio pysyivät aiemmalla korkealla tasolla.
Vallitseva koronaviruspandemia on myös haastanut myynnin asiantuntijoita. Asiakaskohtaaminen on muuttunut ja uusasiakashankinta on haastavampaa. Myyjien on pitänyt oppia presentoimaan ja tekemään tarvekartoituksia online-ympäristössä. Kilpailun asiantuntijaraadin mukaan myynnin tulisi keskittyä erityisesti pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Organisaatioiden tulee ymmärtää sekä kattaa asiakkaan koko ostopolku – menestys ei kärjisty vain hyviin myyjiin vaan myös hyvään asiakaspalveluun sekä käyttökokemusten kartoittamiseen oston jälkeen.
Pian kilpailusta julkaistaan ladattava raportti, jossa esiin nousseita teemoja sekä kehittämisehdotuksia käsitellään kattavammin. Liity postituslistalle osoitteessa suomenparasmyyntiorganisaatio.fi ja saat tiedon ensimmäisten joukossa!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo KaskiTutkimusjohtaja
Puh:040 488 7594timo.kaski@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Olemme kansainvälinen ja rohkea työelämän uudistaja. Tähtäämme opiskelijoidemme laadulliseen työllistymiseen ja haluamme pitää ovet auki työelämään. Profiilimme koostuu neljästä elementistä: palveluliiketoiminnasta, myynnistä, yrittäjyydestä ja korkeakoulupedagogiikasta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia, Kuortaneen Urheiluopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu yhdistävät koulutusvoimansa11.4.2024 10:18:20 EEST | Tiedote
Haaga-Helian ja Seinäjoen ammattikorkeakoulut sekä Kuortaneen Urheiluopisto ovat allekirjoittaneet yhteistyön aloittamista ja kehittämistä koskevan aiesopimuksen.
Ruokayrittäjien toimialapäivät Haagan kampuksella 11.–12.4 – maksuttoman tapahtuman tarkoitus on luoda uusia verkostoja alalle4.4.2024 15:40:07 EEST | Tiedote
Ruokayrittäjien toimialapäivät to–pe 11.–12.4.2024 on kohtaamispaikka, jossa voi päivittää osaamistaan, verkostoitua, esitellä tuotteitaan ja tehdä kauppaa. Tavoitteena on luoda merkityksellisiä yhteyksiä ja mennä yhdessä kohti kestävämpää ruokaketjua.
Somessa voi nyt ansaita opintopisteitä: Suomessa lanseerataan maailman ensimmäinen TikTokissa suoritettava korkeakoulukurssi15.3.2024 10:09:26 EET | Tiedote
TikTokin asema nuorten suosituimpana uutiskanavana on puhuttanut viime aikoina laajalti eri medioissa. Nyt myös korkeakouluopintoja voi edistää selaamalla TikTokia, kun Haaga-Helia lanseeraa tiettävästi maailman ensimmäisen opintopisteitä kerryttävän kurssin, joka suoritetaan täysin TikTokissa.
Tekoäly voi tunnistaa jätteet jo roska-astioissa ja jätteenkeräysautoissa13.3.2024 09:53:16 EET | Tiedote
Yli 70 kuntaa mukana tekoälyä hyödyntävässä jätteenkäsittelykokeilussa.
Haaga-Helia luopuu Haagan kampuksesta vuonna 20276.3.2024 13:42:43 EET | Tiedote
Haagan kampuksen opetus siirtyy Pasilaan ja uuteen showroom-tilaan loppuvuodesta 2026. Maineikkaan restonomikampuksen muutto on Haaga-Helialle mahdollisuus vahvistaa restonomikoulutuksen vetovoimaa ja työelämälähtöistä opetusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme