Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun voittaja on valittu – kilpailu tarjoaa arvokasta tietoa myyntiorganisaatioiden kehittämisen tueksi
Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun voittajaksi on valittu suomalainen palkanlaskennan ja HR-palveluiden asiantuntijayritys Silta Oy. Silta Oy:n vahvuuksia ovat erityisesti saumattomat ja toisiinsa integroidut prosessit, myyntihenkilöstön korkea osaaminen sekä asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen.

Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun järjestää Haaga-Helia yhteistyössä Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n kanssa. Yhdennettätoista kertaa järjestetyssä kilpailussa arvioidaan yritysten myyntistrategiaa, myynnin johtamista, myyntityötä, asiakasosaamista sekä myynnin prosesseja ja työkaluja.
– Myyjät tekevät erittäin tärkeää työtä liiketuloksen kasvattamisessa, mutta osaava myyjä ymmärtää myös isomman kokonaisuuden. Voittajaorganisaatio on hyvä esimerkki siitä, miten myyntityö nivoutuu joustavasti koko liiketoiminnan prosesseihin, kiteyttää MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.
Vuoden voittajaorganisaatio loistaa asiakaskeskeisyydellä ja saumattomilla prosesseilla
Raadin arvioissa Silta Oy osoittautui hyvin asiakaskeskeiseksi organisaatioksi, joka myy tarkasti ja yksilöllisesti valitsemiensa kohderyhmien asiakkaille sellaista arvoa, jota kukin asiakas arvostaa.
– Viime vuosien systemaattisen kehitystyön tuloksena myynti- ja markkinointiprosessit ovat hyvin määriteltyjä ja toimivia sekä digitalisaatio pitkälle vietyä. Asiakkuudenhallintaprosessit on huomioitu kokonaisuudessaan, jolloin markkinointi, myynti sekä asiakaspalvelu liittyvät saumattomasti toisiinsa varmistaen tiedonkulun, läpinäkyvyyden ja hyvän asiakastyytyväisyyden. Tätä tuetaan myös CRM- ja markkinointijärjestelmien hyvällä integroinnilla, kilpailun päätuomari Timo Kaski kuvailee voittajaorganisaatiota.
Asiantuntijaraati kuvailee Silta Oy:tä myyntiorganisaatioksi, jossa on korkea ammattiosaaminen. Osaaminen ilmenee asiasisältöjen hallitsemisena sekä vuorovaikutustaitoina, joiden ansiosta asiakkaiden kanssa kyetään käymään rakentavaa dialogia ja tuottamaan räätälöityjä arvolupauksia. Organisaation sisäinen yhteistyö, tiimihenki ja työtyytyväisyys ovat erinomaisella tasolla. Silta Oy:n asiakkaat mainitsevat myyntihenkilöstön yleisesti ottaen ammattitaitoisena ja kehitysorientoituneena. Asiakkaat ovat myös tyytyväisiä myyntikohtaamisiin, kaupan jälkeiseen toimintaan sekä itse palveluratkaisuun.
– Tuotteen ja palvelun pitää olla kunnossa, mutta ihmiset tämän homman ratkaisevat. Mikään yritys ei pärjää ilman loistavaa tiimityötä. Jokaisen pitää tuntea, että omalla työllä on merkitystä ja siihen pääsee vaikuttamaan. Asiakkaiden kuuntelu ja se, että pystyy tarjoamaan palveluja todelliseen tarpeeseen, vaatii tämän päivän myynnissä myös palvelutarjoajan näkemyksellisyyttä, vahvistaa Sillan myyntijohtaja Janne Knuutinen.
Mihin suuntaan myynti on kehittymässä ja kuinka yritykset menestyvät covid-19-kriisistä huolimatta?
Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun kautta saadut tutkimustulokset vahvistavat näkemystä siitä, mitkä tekijät yhdistävät menestyviä myyntiorganisaatioita ja mihin suuntaan ala on kehittymässä.
Vuoden 2020 kilpailun tuloksista nousee esille muutostrendejä: ammattimainen myyntityö muuttuu hiljalleen yksilökeskeisestä työstä yhä enemmän yhdessä tekemiseksi – riippumatta tapahtuneesta etätyön murroksesta. Erityisesti luottamus, yhteistyö ja kollegoiden tukeminen korostuivat tämän vuoden vastauksissa. Toisaalta myyntityön fokus muuttuu myyjäkeskeisestä asiakaskeskeiseksi, jossa huomio kiinnittyy asiakkaan prosesseihin ja meneillä oleviin muutoksiin. Markkinoinnin automaatiota on selkeästi tullut lisää, mutta kokonaisuutena digitalisaatio vaatii yhä kehittämistä. Korona-aikana digitaalisia työkaluja tarvitaan enemmän, jolloin niiden merkitys korostuu entisestään. Myyjien äänessä näkyi selvästi myös vastuullinen ja eettinen toiminta, jotka olivat parantuneet aikaisempaan vuoteen verrattuna. Sitoutuminen ja motivaatio pysyivät aiemmalla korkealla tasolla.
Vallitseva koronaviruspandemia on myös haastanut myynnin asiantuntijoita. Asiakaskohtaaminen on muuttunut ja uusasiakashankinta on haastavampaa. Myyjien on pitänyt oppia presentoimaan ja tekemään tarvekartoituksia online-ympäristössä. Kilpailun asiantuntijaraadin mukaan myynnin tulisi keskittyä erityisesti pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Organisaatioiden tulee ymmärtää sekä kattaa asiakkaan koko ostopolku – menestys ei kärjisty vain hyviin myyjiin vaan myös hyvään asiakaspalveluun sekä käyttökokemusten kartoittamiseen oston jälkeen.
Pian kilpailusta julkaistaan ladattava raportti, jossa esiin nousseita teemoja sekä kehittämisehdotuksia käsitellään kattavammin. Liity postituslistalle osoitteessa suomenparasmyyntiorganisaatio.fi ja saat tiedon ensimmäisten joukossa!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo KaskiTutkimusjohtaja
Puh:040 488 7594timo.kaski@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Olemme kansainvälinen ja rohkea työelämän uudistaja. Tähtäämme opiskelijoidemme laadulliseen työllistymiseen ja haluamme pitää ovet auki työelämään. Profiilimme koostuu neljästä elementistä: palveluliiketoiminnasta, myynnistä, yrittäjyydestä ja korkeakoulupedagogiikasta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Z-sukupolvi ei ole kiinnostunut virtuaalimatkailusta1.4.2021 09:03:03 EEST | Tiedote
Matkailun liikkeenjohdon opiskelija Meri Haavikko tutki opinnäytetyössään vuosina 1995–2005 syntyneiden kiinnostusta virtuaalimatkailua kohtaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa vastanneista Z-sukupolven edustajista ei ole käyttänyt virtuaalimatkailutuotteita, eikä ole kiinnostunut niitä kokeilemaan.
Haaga-Helian Porvoo Campus palkitsee parhaat yhteistyökumppanit31.3.2021 16:43:11 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoo Campus täyttää 10 vuotta. Juhlavuosi täyttyy sarjasta upeita tilaisuuksia, joista ensimmäinen on alumneille suunnattu virtuaalitapahtuma 8.4.2021.
Haaga-Helia kehittämään pandemiasta kärsineen matkailualan osaamista ja nuorten työllistymistä31.3.2021 07:52:54 EEST | Tiedote
Haaga-Helia kehittää MODULE-hankkeessa jatkuvan oppimisen mallin, jolla edistetään matkailusektorin työvoiman osaamista ja tuetaan nuorten työllistymistä covid-19-kriisin aikana. Tavoitteena on luoda uusi ja ketterä järjestelmä, joka edistää alan koulutuksista valmistuvien nuorten työllistymistä ja tarjoaa samalla matkailu- ja ravintola-alan yrityksille oikeanlaista osaamista.
Akateeminen imu ja ammattikorkeakoulu – hyvä vai huono asia?29.3.2021 10:48:52 EEST | Blogi
Voisimmeko jo 2020-luvulla ajatella niin, että käytännöllinen huippuosaaminen, innovointi ja kyky ratkaista ongelmia olisivat arvostuksessa akateemisen tietämisen ja tutkimuksen rinnalla, kysyy Jari Laukia blogissaan.
Haaga-Helian urheiluvalmennuksen koulutusohjelma sai ICCE:n tunnustuksen erinomaisuudesta22.3.2021 15:20:47 EET | Tiedote
Haaga-Helian englanninkieliselle urheiluvalmennuksen ja johtamisen koulutusohjelmalle on myönnetty toisena maailmassa ICCE:n Full Endorsemet -tunnustus. Kyseessä on auditoinnin tuloksena annettu ainutlaatuinen ja korkean luokan tunnustus, joka kertoo koulutusohjelman erinomaisuudesta.
Selkeämmät uratoiveet ja oman osaamisen arvostaminen avaavat tradenominaisille oven kohti merkityksellistä työuraa19.3.2021 09:01:19 EET | Tiedote
Tradenominaisten omien uratoiveiden ja -haaveiden selkeyttäminen ja oman osaamisen arvostaminen ovat keskeisiä avaimia kohti monipuolista, palkitsevaa ja merkityksellistä työuraa. Tämä kävi ilmi Tradenomien teettämästä ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toteuttamasta tutkimuksesta. Yrittäjyys- ja palkkaneuvottelutaitojen harjoittelu antaa lisää potkua tradenominaisten urakehitykseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme