SUOMEN PATENTTI- JA REKISTERIHALLITUKSEN PATENTTIVIRASTO ON MYÖNTÄNYT PATENTIN VAUHTI SPEED OY:N SKIN SKI CLEANER -KEKSINNÖLLE

Kuluneen kolmen vuoden aikana tuotteet ovat saaneet markkinoilla hyvän vastaanoton ja niitä on käytetty laajalti yleistyneiden skin suksien ylläpitoon. Patentointiprosessi on edennyt ja 7.2.2019 patenttivirasto antoi hyväksyvän päätöksen Skin Ski Cleaner -keksinnön patentille, jonka mukaan tuotteen koostumus skin suksien pitokarva-alueen puhdistuksessa on uusi ja keksinnöllinen.

VAUHTI SKIN CLEANER

Vauhdin Skin Cleaner puhdistustuote pohjautuu hiilivetyvapaisiin liottimiin, jotka eivät liuota liimaa, jolla pitokarva on kiinnitetty suksen runkoon. Puhdistusaineen ainutlaatuinen koostumus puhdistaa pitokarvan tehokkaasti, mutta hellävaraisesti latu-urasta tarttuneista epäpuhtauksista, kuten suksivoiteista tai liistereistä.

Vaikka markkinoilla puhutaan niin sanotuista voiteluvapaista suksista vaativat sukset kuitenkin huolenpitoa, jolla voidaan pidentää pitokarvan elinikää ja kestävyyttä. Hyvin hoidettuna pitokarvasuksi toimii valmistajan suunnittelemalla tavalla. Luistoa voidaan myös lisätä perinteisillä luistoalueen voiteilla ja nesteillä, toteaa Vauhti Speed Oy:n toimitusjohtaja Esa Puukilainen.

Vauhdin lähtökohta hiilivetyvapaan puhdistus ja hoitoaineen kehitystyölle lähti puhtaasti käytännön tarpeista. Niin sanotut perinteiset puhdistus- ja voiteenpoistoaineet hiilivety-yhdisteinä liottavat suksien pitokarvan liimaa, jolla karva on kiinnitetty suksen runkoon, jonka johdosta pitokarva puhdistettaessa ajan kuluessa irtoaa rungosta tehden suksen käyttökelvottomaksi.

Olemme ylpeitä, että intensiivisen kehitystyön tuloksena Vauhti onnistui kehittämään tuoteyhdistelmät, jotka poistavat perinteisten puhdistusaineiden ongelman ja jolle on myönnetty Suomen Patentti- ja Rekisterihallituksen patentti, toteaa tuotekehitystyöstä vastannut kemian tohtori Esa Puukilainen.

Hallituksen puheenjohtaja
Martti Uusitalo

Vauhti Speed Oy - joensuulainen, maailmaa valloittava suksivoidetehdas

Joensuussa sijaitseva Vauhdin voidetehdas on nykyään yksi maailman nykyaikaisimmista ja automatisoiduimmista suksivoidetehtaista. Vauhti Speed Oy:n juuret juontavat jo vuoteen 1912. Kyseessä on yksi maailman vanhimmista tai jopa vanhin vielä toiminnassa oleva suksivoide­valmistaja. Vuodelta 1935 löytyy jo lehti-ilmoituksia Vauhti-voiteista.

Aulis Tolsa aloitti yhdessä veljensä Valto Tolsan kanssa suksivoiteiden valmistuksen Virolahdella. Sieltä Vauhdin tie kulki Jyväskylän ja Harjavallan kautta nykyiselle sijainnilleen Joensuun seudulle. Tolsan eläköityessä 1991 Vauhti siirtyi hiihtolegenda Aki Karvosen omistukseen.

Vuonna 2014 Vauhti siirtyi suomalaisessa hiihdossa vahvasti vaikuttaneen Martti Uusitalon takana olevalle perhesijoitusyhtiölle. Yhtiön toimitusjohtajaksi palkattiin alalla suurta arvostusta nauttiva filosofian tohtori Esa Puukilainen, joka on mm. väitöskirjatutkimuksessaan tutkinut muovimateriaalin ja veden välistä vuorovaikutusta, yhtenä sovelluskohteena suksen pohja.

Vauhti tekee tutkimusyhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kemian laitoksessa. Laitoksen tutkimusryhmillä on vuosikymmenien kokemus mm. suksien pohjamateriaalina käytettyjen polymeerien valmistuksesta, pintojen kemiallisesta ja rakenteellisesta muokkauksesta, pintojen päällystämisestä ja pintojen atomitason ilmiöiden teoreettisesta simulaatiosta.

Suomalainen suksivoideyhtiö Vauhti Speed Oy solmi merkittävän jakelusopimuksen maailman johtavan suksiyhtiön Fischerin kanssa10.12.2018 11:39:53 EET | Tiedote