Suomen Psykologiliiton kanta eheytyshoitoihin on ehdottoman kielteinen

Psykologiaa ja psykologien työtä ohjaavia ydinarvoja ovat muun muassa yksilön oikeuksien ja arvon kunnioittaminen sekä vastuu, mikä tarkoittaa lujaa ihmisoikeuksien kunnioittamista ja edistämistä. Näin ollen Suomen Psykologiliitto haluaa selväsanaisesti ilmaista kantansa eheytyshoidoista vastuuttomana ja vakavasti ihmisoikeuksia loukkaavana toimintana, joka on ristiriidassa nykyaikaisen psykologiatieteen kanssa.

Suomen Psykologiliiton kannanotto seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille tarjottavista nk. eheytyshoidoista

1. Suomen Psykologiliitto pitää eheytyshoitoja epäeettisinä ja haitallisina.
  2. Suomen Psykologiliitto pitää keskeisenä sitä, että psykologit perehtyvät seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden kysymyksiin sekä sensitiiviseen ja turvalliseen kohtaamiseen. On tärkeää, että psykologit tiedostavat ja ymmärtävät eheytyshoitojen haitat.
  3. Kenenkään psykologin ei tule osallistua eheytyshoitojen toteuttamiseen tai tällaisen pariin ohjaamiseen niin terveydenhuollon toimintana kuin tämän ulkopuolellakaan.

Eheytyshoitojen määritelmä ja tausta

Eheytyshoidoilla (conversion therapy) tarkoitetaan seksuaali- tai sukupuoli-identiteetin muuttamiseen pyrkiviä hoitoja. Eheytyshoitojen tausta-ajatus on, että heteroseksuaalisuudesta eroava seksuaalinen suuntautuminen tai cis-sukupuolesta eroava sukupuoli-identiteetti olisivat jollakin tavoin muutettavissa. Ajatusta siitä, että seksuaali- tai sukupuoli-identiteetti olisi jollakin tavoin “parannettavissa”, on voinut aikanaan tukea se, että homoseksuaalisuus on ollut Suomessa tautiluokituksessa vuoteen 1981 asti. Transvestisuus poistettiin tautiluokituksesta vuonna 2011. Transsukupuolisuus tulee myöskin poistumaan uudesta tautiluokitus ICD-11:sta.

Psykologinen tutkimusnäyttö

Psykologia tieteenalana tunnistaa sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden perustuen nykyaikaiseen, tieteelliseen tutkimukseen. Amerikan psykologiyhdistys on julkaissut selkeät tutkimustietoon perustuvat ohjeet psykologeille sukupuolen moninaisuuden kohtaamiseen. Suomen Psykologiliitto on julkaissut vuonna 2020 samankaltaisen ohjeistuksen seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden kohtaamisesta suomalaisessa psykologityössä.

Tieteellisen tutkimusnäytön perusteella seksuaali- tai sukupuoli-identiteettiä ei voida eheytyshoitojen kaltaisten interventioiden välityksellä muuttaa. Lisäksi on tutkimusnäyttöä siitä, että eheytysterapiat aiheuttavat pitkäaikaista haittaa ja kuormittavat mielenterveyttä. Eheytyshoidot eivät perustu psykologiatieteeseen tai psykologiseen osaamiseen. Lisäksi eheytyshoitojen vakavana riskinä on, että identiteettiään pohtivat tai vähemmistöidentiteettinsä kanssa painiskelevat jäävät ilman asianmukaista ihmisoikeuksiin, nykyaikaiseen tutkimukseen ja ammattiosaamiseen perustuvaa tietoa ja tukea.

Monet omaan sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät ilmiöt voivat aiheuttaa hämmennystä, ihmetystä, häpeää tai pelkoa. Näiden tavanomaisten tunteiden käyttäminen todisteina vähemmistöidentiteetin vääryydestä tai vahingollisuudesta on äärimmäisen haitallista. On ensiarvoisen tärkeää, että tällaisia kokemuksia voi kohdata ja tarkastella turvallisesti psykologin tai muun mielenterveyden ammattilaisen kanssa. Yhteiskunnan normatiivisuus luo seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville vähemmistöstressiä ja voi vaikuttaa sitä kautta heidän mielenterveyteensä heikentävästi. Eheytyshoitojen olemassaolon voidaan nähdä vahvistavan vähemmistöstressiä, sillä ne luovat mielikuvaa seksuaali- tai sukupuoli-identiteettiin liittyvien pohdintojen, kokemusten, toiveiden ja huolien patologisuudesta ja vahingollisuudesta.

Psykologian näkökulmasta on erittäin haitallista, että auktoriteettiasemassa toimivat uskonnolliset tai muut yhteisöt tarjoavat eheytyshoitoja vähemmistöasemassa oleville seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluville yksilöille, sillä valta-asetelman vuoksi eheytyshoito voi näyttäytyä yksilön näkökulmasta varteenotettavana tai ainoana mahdollisena vaihtoehtona.

Tällä hetkellä tiedetään, että esimerkiksi transsukupuolisen identiteetin synnyssä on kyse monimuotoisista ja yksilöllisistä biopsykologisista prosesseista. Seksuaali- tai sukupuoli-identiteetin selittäminen lapsuuden kokemuksilla, vanhempien kasvatuksella tai traumatapahtumilla aiheuttaa esimerkiksi vanhemmille ja yhteisöille perusteetonta syyllisyyden taakkaa ja patologisoi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuutta.

Ammattilaisten näkemykset eheytyshoidoista kansainvälisesti yhteneväisiä

Useat psykologiset ja lääketieteelliset organisaatiot, kuten American Psychological Association, American Medical Association, World Psychiatric Association, Royal College of Psychiatrists ja Amerikan Psykoanalyyttinen yhdistys, ovat selkeästi irtisanoutuneet eheytysterapioista. Suomessa myös Suomen Psykiatriyhdistys on ottanut asiaan kantaa vuonna 2021.

Useissa länsimaissa, esimerkiksi Kanadassa ja useammassa Yhdysvaltojen osavaltioissa on menossa lainsäädäntöhankkeita eheytysterapioiden tarjoamisen kriminalisoimiseksi. Myös EU:n parlamentti on kehottanut jäsenvaltioita kieltämään eheytysterapiat, mutta toistaiseksi ainoastaan Saksa ja Malta ovat toimineet suosituksen mukaisesti.

Suomen Psykologiliiton kannanotto

Psykologiliitto ehdottaa keinoja turvata koulupsykologipalvelut nopeasti11.4.2024 09:11:45 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueet eivät ole pystyneet turvaamaan lainmukaisia opiskeluhuollon psykologipalveluja. Tilanne on herättänyt pohdintaa siitä, tulisiko koulupsykologit ja -kuraattorit siirtää takaisin kuntien työntekijöiksi. Ratkaisuksi Psykologiliitto ehdottaa konkreettisia keinoja, joilla toimivat opiskeluhuollon psykologipalvelut voidaan varmistaa uutta hallinnollista uudistusta tehokkaammin ja nopeammin.

Koulupsykologille ei pääse, mutta aluehallintovirastot tyytyvät seuraamaan tilannetta1.2.2024 09:17:08 EET | Tiedote

Hyvinvointialueiden omavalvonnassa käy ilmi, että lain vaatimia opiskeluhuollon psykologipalveluja ei suuressa osassa Suomea ole saatavilla. Lain noudattamista valvovat aluehallintovirastot eivät ole toistaiseksi puuttuneet tilanteeseen ja on epäselvää aiheuttaako lain rikkominen hyvinvointialueille minkäänlaisia seuraamuksia. Samaan aikaan opiskeluhuollon palveluihin kohdistuu odotuksia lasten ja nuorten terapiatakuun toteuttamisessa. Psykologiliitto vaatii konkreettisia toimenpiteitä, jotta lapset ja nuoret saavat heille kuuluvat psykologipalvelut.