Suomen Punainen Risti toimittaa apua Hyvinkään sairaalan potilaiden vastaanottoon

Punainen Risti avustaa Hyvinkään sairaalaa koronavirustilanteeseen varautumisessa ja toimittaa sairaalan käyttöön telttoja ja kalusteita logistiikkakeskuksestaan Tampereelta. Potilaiden hoitamiseen suunniteltujen telttojen eli Triage-yksikön avulla sairaala saa lisätilaa hoidon kiireellisyyden arviointiin.

Pyyntö tuli Hyvinkään sairaalalta. Yksikkö pystytetään torstaina 19.3. kello 10 Hyvinkään sairaalan pihalle (Sairaalankatu 1, PL 585, 05850 Hyvinkää).

– Muokkaamme katastrofiavussa käytettäviä avustusyksiköitä tarpeen mukaan. Pohjana tässä on suunnittelemamme evakuointikeskus, joka muokataan vastaamaan sairaalan tarpeita. Nyt yksikön tehtävänä on varmistaa, että sairaalalla on riittävästi kapasiteettia potilaiden vastaanotossa ja arvioinnissa, kertoo Punaisen Ristin ERU-koordinaattori Virpi Teinilä.

Punaisella Ristillä on välitön valmius lähettää useita samankaltaisia yksiköitä koko Suomen alueelle.

Hyvinkäällä telttojen pysyttämiseen osallistuu Punaisen Ristin vapaaehtoisia ja työntekijöitä. Media on tervetullut seuraamaan telttojen pystyttämistä ja tekemään haastatteluja.

Valmius auttaa viranomaisten pyynnöstä

Punaisella Ristillä on valtakunnallisena ja viranomaisia tukevana järjestönä erityinen rooli valmiudessa ja varautumisessa. Koronatilanteen kehittymistä on seurattu sen ensihetkistä lähtien maailmalla ja Suomessa. Järjestö on valmiudessa auttamaan.

Perustiedot Triage-yksiköstä

• Telttoina käytetään Suomen sääoloihin sopivia 6m x 8m metallirunkoisia kangastelttoja.
  • Telttaan kuuluu erillinen sisäteltta ja irrotettava lattia. Yhden teltan pinta-ala on 48 m2, jolloin kahden teltan pinta-ala on 96 m2.
  • Teltat ovat yhdistettävissä toisiinsa päädyistä tai sivuista. Yksikön kalusto on suunniteltu avunsaajien ja asiakkaiden odotus- ja toimenpidetilan tarpeisiin.
  • Telttoihin kulku voidaan tarvittaessa sulkea ja niiden sisustus on muunneltavissa tarpeen mukaan väliseinin.
  • Yksikköön kuuluu perusvalaistus ja tarvittaessa lämmitys.

Yhteyshenkilöt

Kotimaan valmiuden ja varautumisen koordinaattori Marko Korhonen, p. 040 1209728
Suomen Punaisen Ristin logistiikkapäällikkö Ari Mäntyvaara, p. 040 844 3598
ERU-koordinaattori Virpi Teinilä, p. 040 840 2860
Viestinnän asiantuntija Mari Mäkinen, p. 040 6647779

Punainen Risti jakaa Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksia16.3.2020 07:00:00 EETTiedote

Punaisen Ristin koordinoimaa valtakunnallista rasisminvastaista viikkoa vietetään tänä vuonna 16.–22. maaliskuuta. Viikon tavoitteena on vaikuttaa asenteisiin niin, että rasismi vähenee yhteiskunnassa. Punainen Risti jakaa Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksia yhteisöille, yrityksille ja yksittäisille ihmisille, jotka edistävät toiminnallaan inhimillisyyttä ja yhdenvertaisuutta.

Det onormala isläget orsakar farliga situationer10.3.2020 08:30:00 EETTiedote

Det varierande isläget på olika håll i Finland är en delorsak till det ovanligt stora antalet drunknade. I januari och februari i år drunknade sammanlagt 11 personer, medan siffran för samma period i fjol var fyra. Det har inträffat omkring 50 tillbud på grund av svaga isar. På olycksdagen den 13 mars påminner vi om hur man rör sig tryggt på isen. När man ger sig ut på isen ska man alltid hålla i minnet att den kan brista även på bekanta ställen.