Suomen Punaisen Ristin sairaanhoitaja Kongoon auttamaan ebolan torjunnassa

Kongon demokraattisessa tasavallassa on toukokuun alun jälkeen raportoitu 51 epäiltyä tai varmistettua ebola-tapausta. Punainen Risti lähettää Kongoon suomalaisen avustustyöntekijän, joka osallistuu kansainvälisen Punaisen Ristin (IFRC) avustusoperaatioon ebola-viruksen tartuntojen estämiseksi.

Kongoon lähtenyt suomalainen sairaanhoitaja työskentelee osana Punaisen Ristin kansainvälistä avustustiimiä, jonka tehtävänä on opastaa paikallista terveydenhoitohenkilökuntaa tautitapausten varhaisessa löytämisessä. Kuva: Osman Mohamed Osman / Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälinen liitto (IFRC)

Suurin osa ebola-tapauksista on raportoitu Bikorossa, joka sijaitsee syrjäisellä alueella Equateurin provinssissa Kongon demokraattisen tasavallan luoteisosassa.

– Olemme huolestuneita ebolan leviämisestä erityisesti tiiviisti asutuille kaupunkialueille. Pyrimme heti varmistamaan, että ihmisillä on oikeaa tietoa ebolasta sekä tartuntojen ehkäisemisestä. Ebolaan sairastuneiden nopea hoitoonohjaus heti tartunnan alkuvaiheessa, oikeanlainen suojautuminen sairastuneiden hoidossa sekä ebolaan kuolleiden turvallinen käsittely ja hautaaminen ovat äärimmäisen tärkeitä toimenpiteitä ebola-epidemian taltuttamiseksi, kertoo terveydenhuollon neuvonantaja Tiina Saarikoski Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälisestä liitosta (IFRC).

Ebola-tartuntoihin ei ole hoitoa, mutta viruksen leviämistä voidaan ehkäistä. Kongoon lähtenyt suomalainen sairaanhoitaja työskentelee osana Punaisen Ristin kansainvälistä avustustiimiä, jonka tehtävänä on muun muassa opastaa paikallista terveydenhoitohenkilökuntaa tautitapausten varhaisessa löytämisessä sekä sairastuneiden hoidossa ja tilanteen seuraamisessa.

Punainen Risti antaa Kongon demokraattisessa tasavallassa myös tietoa ja henkistä tukea vapaaehtoisille, potilaille ja heidän perheenjäsenilleen sekä pyrkii vähentämään tartunnan saaneiden ja heidän läheistensä syrjintää yhteisöissä.

Kongon demokraattisessa tasavallassa on todettu ebola-tartuntoja jo useita kertoja, mutta ne eivät ole aiheuttaneet yhtä laajamittaista epidemiaa kuin Länsi-Afrikassa vuonna 2014.

Terveydenhuollon neuvonantaja Rea Noponen, Suomen Punainen Risti, p. 020 701 2037

Tiina Saarikosken haastattelupyynnöt: tiedottaja Outi Huovinen, Suomen Punainen Risti, p. 020 701 2244

Suomalainen lähtee johtamaan Punaisen Ristin kansainvälistä operaatiota Indonesian tuhoalueille – SPR lähettää lisäksi yhteisen logistiikkayksikön Tanskan Punaisen Ristin kanssa3.10.2018 20:16Tiedote

Useita suomalaisia avustustyöntekijöitä on lähdössä tukemaan Indonesian Punaisen Ristin vaativaa avustusoperaatiota Sulawesin saarelle. Suomalaisten ja tanskalaisten yhteinen logistiikkayksikkö auttaa organisoimaan avustustavaroiden saapumista, kuljetusta ja varastointia. Lisäksi SPR:n Andreas von Weissenberg lähtee johtamaan Punaisen Ristin kansainvälistä avustusoperaatiota.