Suomen startup-yhteisöSuomen startup-yhteisö

Suomen startup-yhteisö toivoo lisää englanninkielisiä koulupaikkoja Suomeen – taustalla uusi jäsenistön kyselytutkimus

Yhteisön tavoitteena on avata maailman parhaana tunnettu Suomen koulutusjärjestelmä myös englannin kielellä. Erityisesti englanninkielisiä koulutuspaikkoja kaipaavat Suomeen rekrytoidut huippuosaajat ja heidän perheensä. Suomen startup-yhteisö tavoittelee tilannetta, jossa jo lähitulevaisuudessa Suomeen muuttava tai suomalainen perhe saa joustavasti lapsensa englanninkieliseen opetukseen tai varhaiskasvatukseen, myös kesken vuotta.

“Perustamme näkemyksemme englanninkielisistä koulupaikoista sekä useisiin keskusteluihimme yhteisön jäsenten kanssa, että juuri julkaistun kyselytutkimuksemme tuloksiin”, avaa Riikka Pakarinen, Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja aihetta. “Monen suomalaisen kasvuyrityksen rekrytoinnin pullonkaulana on englanninkielisten koulupaikkojen vähyys Suomessa. Suomalainen koulutus tiedetään maailmalla laadukkaana – se voisi olla Suomelle kova kilpailuetu globaalissa kilpailussa maailman parhaista osaajista.”

Suomen startup-yhteisön arivoiden mukaan jopa muutama joustavasti aloitettava englanninkielinen koulupaikka vuodessa riittäisi turvaamaan huippuosaajien rekrytoinnin onnistumisen ja koko perheen muuttamisen Suomeen.

"Raskaan maahanmuuttobyrokratian ja puolisoiden työllistymishaasteiden lisäksi epävarmuus englanninkielisen koulupaikan löytymisestä on ehdottomasti merkittävämpiä pullonkauloja perheellisten huippuosaajien houkuttelemiseksi maahamme. Mikäli emme voi antaa lupausta varmasta koulupaikasta tällaisen osaajan perheelle, se käytännössä torppaa rekrytoinnin”, sanoo Markku Ignatius, Supercellin yhteiskuntasuhdejohtaja.

​​“Tärkeintä olisi saada tähän systeemiin joustavuutta. Kesken vuoden rekrytoitu perhe ei voi odottaa seuraavan lukuvuoden alkuun, jotta saisi lapsensa kouluun, joka johtaa siihen, ettei osaaja muuta Suomeen. Se on koko yhteiskunnallemme iso menetys sekä osaamiselle, että taloudelle”, tiivistää Pakarinen. “Suomen startup-yhteisö tarjoaa mielellään apuaan päättäjille tämän asian ratkomisessa. Yhteistyössä on voimaa.”

Kyselytutkimuksen tulokset tiivistettynä

Suomen startup-yhteisön kyselytutkimus toteutettiin yhteisön jäsenistön parissa. Perusjoukon muodostivat 24 yritystä, joiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi Supercell, Aiven, Swappie, Unity ja Yousician. Kyselyyn osallistuneiden yritysten yhteenlaskettu työntekijämäärä on 2456, joista Suomessa 1934. Kyselyyn osallistuneiden yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 1,5 miljardia.

Rekrytointia ja työntekijöiden tyytyväisyyttä harkittaessa 59 % vastanneista yrityksistä pitää englanninkielisten koulupaikkojen saatavuutta erittäin tärkeänä. Vain alle 5% vastanneista yrityksistä piti englanninkielisten koulupaikkojen saatavuutta turhana pohtiessaan rekrytointia ja työntekijöiden tyytyväisyyttä.

Yli 90% vastanneista yrityksistä ennustaa, että englanninkielisten koulupaikkojen kysyntä kasvaa entisestään vuoden sisällä. Vastanneiden yritysten kesken Suomessa olisi auki yli 300 avointa työpaikkaa eri rooleihin, joista ainakin osa pyritään täyttämään ulkomaisilla osaajilla. Suurin osa avoimista paikoista löytyy tuotepuolelta, kasvuyritykset etsivät esimerkiksi tuotekehittäjiä ja tuotepäälliköitä runsain määrin.

Suurin osa vastanneiden yritysten työntekijöistä on suomenkielisiä.

Avoimia vastauksia yhteisön jäseniltä

• “Ulkomaalaisen osaajan puolison työllistyminen on suuri riski, samoin kuin englanninkielisten koulu- ja päiväkotipaikkojen löytyminen.”
  • "Suomessa ei ole vapaana englanninkielisiä tai kaksikielisiä päiväkoti- tai koulupaikkoja vapaana. Suomessa on myös hidasta saada tunnukset esimerkiksi pankkiin tai puhelinliittymään. Monet prosesseista ovat hitaita ulkomaisille osaajille, jopa EU-maista tuleville sellaisille.”
  • “Olemme hyvin pieni yritys, ja olemme jo menettäneet osaajia, jotka pelkäävät etteivät heidän puolisonsa sopeudu Suomeen. Kun lapset lisätään yhtälöön, se muuttuu vielä vaikeammaksi. Haaste, joka varmasti vaikuttaa meihin, kun kasvamme.”
  • “Olemme vasta alkuvaiheen yritys, mutta näemme nyt jo haasteena löytää osaavia, maailmanluokan tekijöitä – erityisesti teknisiin rooleihin.”
  • “​​​Monet työntekijöistämme (sekä suomalaiset että ei-suomalaiset) suunnittelevat lasten hankkimista ja kaikki haluaisivat lastensa opiskelevan englanninkielisessä koulussa.”

Lue tutkimuksen tiivistelmä täältä

Lyhyesti Suomen startup-yhteisöstä

Suomen startup-yhteisön muodostaa yli 100 eri suomalaista kasvuyritystä eri vaiheista, aina alkuvaiheesta kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia.