Suomen suosituin isänpäivälounas tarjoillaan ABC-asemilla

Lähes 18 000 ruokailijaa nauttii isänpäivälounaan ABC-asemilla ensi sunnuntaina. Isänpäivän Noutopöytä on perinne jo tuhansille perheille. ABC:n ylivoimaisesti suosituin juhlapäivä on edelleen äitienpäivä, jolloin ruokailijoita on jopa yli 40 000.

Kuva: Lari Lappalainen

ABC-asemien henkilökunta valmistautuu parhaillaan tulevaan sunnuntaihin, jolloin asemilla tarjoillaan mutkatonta juhlaruokaa tuhansille asiakkaille.

– Tänä vuonna tarjoamme kotimaista porsaan ulkofileetä ja kermaista pippurikastiketta, uunipaistettua kirjolohta ja smetanakastiketta sekä kasvis-kookoscurrya. Isänpäivän lounaan suosio piilee varmasti siinä, että meillä koko perhe voi nauttia herkuista pitkän kaavan mukaan edullisesti. Juhlapäivän kunniaksi tarjolla on myös kakkukahvit, jotka sisältyvät lounaan hintaan, ABC-ravintoloiden kehityspäällikkö Teemu Vehniäinen kertoo.

ABC Noutopöytä kokoaa ihmiset yhteen niin arkena kuin juhlana. Juhlanoutopöytä on perinteisesti katettu aina äitienpäivänä, isänpäivänä ja joulun alla. ABC:n vilkkain yksittäinen juhlapäivä on äitienpäivä, jolloin lounaan nauttii jopa yli 40 000 asiakasta. Tänä vuonna jouluinen noutopöytä on tarjolla kaikilla ABC-asemilla 6.–7.12., ja useat asemat kattavat sen myös muutamana lisäpäivänä.

Noutopöytä säilytti suosionsa myös haastavina aikoina

Korona-aikana ABC Noutopöydän ruokailijamäärät laskivat, mutta tällä hetkellä sen suosio kasvaa taas ilahduttavaa vauhtia. Juhlanoutopöytiä jouduttiin perumaan haastavimpaan korona-aikaan vain kahdesti, ja näistä yksikään ei koskenut isänpäivän lounasta.

– Olemme halunneet parhaamme mukaan pitää kiinni juhlanoutopöydistä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme kohtuuhintaisen juhla-aterian. Tänäkin isänpäivänä jo legendaksi muodostunut juhlalounas on saatavilla ympäri Suomea noin 90 ABC-asemalla. Joillakin paikkakunnilla tarjoamme ainoana ravintolana isänpäivän lounaan, Vehniäinen sanoo.

Vuonna 2019 ABC:n noutopöytäannoksia myytiin yhteensä noin 4,8 miljoonaa kappaletta koko vuoden aikana. Tämän vuoden ennuste lähenee jo neljää miljoonaa myytyä annosta.

Tarjontaa uudistetaan vuosittain

ABC Noutopöydän annoksia kehitetään huolellisesti yhdessä ABC-ketjun ammattilaisten voimin. Samoin noutopöydän juhla-ateriat ovat tarkkaan harkittuja ja ne vaihtelevat vuosittain.

– Monipuolisuus ja helppous ovat noutopöytämme vahvuuksia. Jokainen voi kerätä pöydästä itselleen juuri sopivan annoksen. Uudistamme tarjontaa säännöllisesti sen mukaan, miten asiakkaidemme ruokailutottumukset muuttuvat. Tänä syksynä valikoima monipuolistui entisestään ja tarjoamme tuttujen ruokien lisäksi enemmän makupaloja maailmalta. Noutopöydässämme on joka päivä myös proteiinipitoinen kasvisvaihtoehto, Vehniäinen kertoo.

Isänpäivän Noutopöytä tarjoillaan ABC Ravintoloissa sunnuntaina 13.11.2022. Noutopöydän hinta on S-Etukortilla 16,90 € (norm. 17,90 €). Lapsille (3–7-vuotiaat) noutopöytä maksaa 5,90 € ja junioreille (8–12-vuotiaat) 7,90 €. ABC-mobiililla maksettaessa aikuisten noutopöydästä saa alennusta –10 %.

Teemu Vehniäinen, kehityspäällikkö, SOK Liikennekaupan ketjuohjaus
teemu.vehniainen@sok.fi, puh. 010 768 0827

Kuva: Lari Lappalainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle1.2.2023 21:00:00 EET | Tiedote

Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.

Pohjoiskarjalainen kylpylähotelli Bomba laajenee ja uudistuu. Vuonna 2024 avautuu täysin uusi hotellisiipi, kesäksi 2023 uudistuvat karjalaiskylän huoneet.30.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Nurmeksessa sijaitsevan kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen aletaan keväällä rakentaa odotettua laajennusosaa järvinäköalahuoneineen. Kesäksi 2024 valmistuva uudisrakennus sijoittuu Pielisen rantamaisemaan nykyisen kylpylähotellin jatkeeksi. Myös Bomban karjalaiskylän hirsirivitalojen huoneet uudistetaan. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa investoi Break Sokos Hotel Bomban kehitykseen 21,2 miljoonaa euroa ja karjalaiskylän huoneuudistukseen 550 000 euroa.

S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys30.1.2023 08:31:16 EET | Tiedote

Yleisestä hintojen noususta huolimatta suomalaiset ostivat S-ryhmästä makeisia vuonna 2022 kilomääräisesti mitattuna lähes seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän. Ylivoimaisesti suosituin tuote ovat irtokarkit, joiden myynti kasvoi 28,5 % prosenttia. Makeisten kulutuksessa on nähtävissä hieman alueellisia eroja, ja S-ryhmän ostodata näyttää, että eniten ne maistuvat pohjalaisille.