Suomen suurin lastenteatteri on auki myös juhannuksena

Harva tietää, että Naantalissa toimii sekä Suomen suurin kesäteatteri että Suomen suurin lastenteatteri, molemmat Muumimaailmassa Kailon saarella. Teatteri Emman katetulle ulkoilmanäyttämölle on valmistettu lyhyitä muumiesityksiä joka kesä vuodesta 1993 lähtien.

Muumiesityksiä on joka vuosi kaksi. Toinen vuosittaisista esityksistä on aina kielivapaa eli sopii kaikille, toista taas esitetään suomeksi ja ruotsiksi ja tekstitetään englanniksi, japaniksi ja venäjäksi. Esityksiä on seitsemän kertaa päivässä, seitsemänä päivänä viikossa.

10-15 minuutin mittaisia muumiesityksiä on syntynyt yhteensä lähes 50, ja ne ovat saaneet arviolta 150 000 hengen yleisön joka vuosi. Katsojia on siis kertynyt kaikkiaan yli seitsemän miljoonaa!

Mieleenpainuvia kokemuksia
Teatteri Emma on monelle lapselle ensikosketus teatteriin, ja Muumimaailman hahmoille kirjoitetut tarinat lähes aina uusia. Kirjoittajia on vuosien varrella ollut monta, esimerkiksi näyttelijä Ville Myllyrinne.

Tämänvuotiset esitykset Muumilaakson aarre ja Muumilaakson urheilukilpailut on kirjoittanut ja ohjannut pitkän kokemuksen harrastajateatterin parissa hankkinut Kimmo Virtanen.

Muumimaailman toimitusjohtaja Tomi Lohikoski muistuttaa, että esityksiä – niin käsikirjoitettuja kuin improvisoitujakin – on oikeastaan kaiken aikaa ympäri teemapuistoa. Ja mikä parasta, yleisö voi osallistua niihin.

Aika moni kävijä pääsee joka päivä halaamaan Muumimammaa tai ajamaan takaa lippiksensä napannutta Haisulia.

“Ne ovat lapsille mieleenpainuvampia elämyksiä kuin mikään vuoristorata koskaan”, Lohikoski sanoo.

Näyttämö ennätysvilkkaassa käytössä
Emmassa on vuodesta 2005 alkaen tehty teatteria myös Muumimaailman sulkemisajan jälkeen. Iltaesitykset on tarkoitettu aikuisille, ja ne keräävät yleensä lähes 30 000 katsojaa vuosittain.

Esitys- ja katsojamäärillä mitaten sekä kesäsesongin lyhyyttä ajatellen Teatteri Emman näyttämöä ja penkkejä kulutetaankin ennätysmäisen vilkkaasti.

Tästä kesästä alkaen kaikki Emman esitykset tuottaa Turun kaupunginteatteri.

Näin esimerkiksi esitysten vaihdot ja rekvisiitan säilytys tulee ratkottua kokonaisuuden kannalta järkevimmin. Tilaa ei ole paljon, eikä liioin aikaa Muumimaailman sulkemisen ja iltateatterin ovien avaamisen välillä.

“Sitä paitsi siellä riittää erilaisia suihkulähteen reunoja ja patsaita ja pylväitä ja peruukkeja ja mekkoja ja muuminpäitä”, Maria Koponen, Turun kaupunginteatterin markkinointipäällikkö nauraa.

Muumimaailma on auki myös juhannuksena
Kaipaatko lämminhenkistä puuhaa juhannukseksi? Muumit toivottavat sinut tervetulleeksi viettämään keskikesän juhlaa heidän kanssaan! Muumimaailma on juhannuksena auki kuten muinakin kesäkuun päivinä klo 10–18. Myös teatteriesitykset ovat käynnissä juhannuksena normaaliin tapaan.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Ann-Karin Koskinen