Suomen Uusperheiden Liitto jakoi vuoden 2020 Uusperheteko -palkinnon

Sanna Heikkisen käsikirjoittama ja ohjaama, Kajaanin kaupunginteatterin esittämä, Syyllinen-näytelmä valittiin Suomen Uusperheiden Liiton (Supli) Vuoden Uusperheteoksi. Kilpailussa etsittiin tekoja, jotka ovat tuoneet uusperheitä koskettavia teemoja näkyväksi, tukeneet tai edesauttaneet uusperheiden hyvinvointia tai vahvistaneet uusperheiden asemaa yhteiskunnassa.

Syyllinen, käsikirjoitus ja ohjaus Sanna Heikkinen. Kuva Ia Samoil

Supli halusi yleisölle avoimella äänestyksellään tuoda tietoisuuteen kaikkia niitä arvokkaita tekoja, joita uusperhetematiikan esiin nostamiseksi on tänäkin vuonna tehty monin eri tavoin ja monilla eri elämänalueilla” kertoo Suomen Uusperheiden Liiton toiminnanjohtaja Kirsi Heikinheimo.

Sanna Heikkisen Kajaanin kaupunginteatterille käsikirjoittama ja ohjaama Syyllinen -näytelmä sai Vuoden 2020 Uusperheteko -äänestäjät liikkeelle. Suplin toiminnanjohtaja Heikinheimo toteaakin, että "Näytelmä käsitteli uusperheellisille tärkeitä teemoja kuten vanhemmuutta sekä syyllisyyttä herkän rehellisellä tavalla, joka on koskettanut kilpailun äänestäjiä ja jolle Supli liittona haluaa antaa tunnustusta."

Heikkisen näytelmässä nostettiin esiin monen uusperheen arjessa vaikuttavia keskeisiä kysymyksiä kuten: Miten saada yhdistettyä perhe, kun ulkopuolelta tulevia muuttujia, vaikuttajia ja eri suuntiin repiviä tahoja on läsnä lukuisia? Voisivatko kaikki perheenjäsenet olla onnellisia, vai kenen onnen ehdoilla toimitaan? Supli oli mukana jo näytelmän työstämisvaiheessa ja myönsi näytelmälle Supli suosittelee -sertifikaatin marraskuussa 2019. Heikkinen palkittiin 6.11.2020 Suplin Merkityksellinen elämä uusperheessä – webinaarin yhteydessä, taidemaalari Asta Vehviläisen upealla maalauksella "Rohkeuden äärellä". Palkinnon luovuttivat kansanedustaja Sofia Virta sekä Suplin puheenjohtaja Petri Rainio.

Lisäksi Suplin hallitus jakoi kaksi kunniamainintaa. Ensimmäinen kunniamaininta jaettiin 2005 perustetun Uusperheelliset - Supli Facebook -ryhmän perustajalle ja ylläpitäjille pitkäjänteisestä työstä uusperheellisten tukemisessa turvallisesti ja asiantuntevasti. Toisen kunniamaininnan Supli jakoi Ensi- ja turvakotien liiton Kaksi kotia -sovellukselle ja sen kehittäjille. Sovellus tarjoaa uusperheellisille erittäin tarpeellisen välineen käytännön asioiden hoitamiseen kahden kodin lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Syyllinen, käsikirjoitus ja ohjaus Sanna Heikkinen. Kuva Ia Samoil
Sanna Heikkinen Kuva Ia Samoil

Uusperheille hyötyjä digiavusteisesta valmennuksesta6.11.2020 15:15:36 EETTutkimus

Uusperheiden viikko: Uusparisuhteen tila heijastuu lasten hyvinvointiin14.9.2020 12:49:31 EESTTiedote

Kannanotto parisuhde- ja perhejärjestöjen toimintaedellytysten puolesta25.8.2020 15:24:41 EESTTiedote

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalvelut sai kunniamaininnan Suunnannäyttäjät-kilpailussa12.6.2020 14:28:22 EESTUutinen

StepApp-valmennus ® ja StepApp-sovellus tarjoaa uudenlaista tukea uusperheille Keski-Uudenmaan sote-alueella20.2.2019 21:30:51 EETUutinen

Keusote-alueen uusperheille on kehitetty uusi, StepApp-sovellusta hyödyntävä valmennus, joka huomioi koko uusperheen. Suomen Uusperheiden Liiton Stepping-hankkeen maksuton StepApp-valmennus® on suunnattu uusperheille, jotka kaipaavat tietoa ja tukea uusperheen polulle. Bonusvanhemmuus, menneisyyden vaikutukset uuteen perheeseen sekä lasten ja nuorten sopeutuminen pohdituttavat usein uusperheen vanhempia. Näihin asioihin pureudutaan uuspareille suunnatussa viiden tapaamiskerran valmennuksessa, jossa on käytössä koko perheelle suunnattu digitaalinen StepApp-sovellus, jonka myös perheen lapset ja nuoret saavat käyttöönsä.Valmennus ja sovellus ohjaavat uusperheen aikuiset, lapset ja nuoret kohti toimivampaa perhettä.

Järvenpäässä innovoidaan: Digiavusteinen StepApp-valmennus ® tarjoaa tukea uusperheille25.11.2018 00:00:00 EETTiedote

Suomen Uusperheiden Liitto ja Stepping-hanke lanseeraa Järvenpään perhepalveluihin uusperheille suunnatun StepApp-valmennuksen®. Innovaatio esitellään lyhyesti Uusperheen Joulu-luennon yhteydessä. Uusperheen Joulu-luento Järvenpää-Talolla 4.12.2018 Maksuttomalla yleisöluennolla psykoterapeutti, pari- ja perheterapeutti Kirsi Heikinheimo johdattelee kuulijat tunnistamaan oman uusperheensä vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Stepping-hankkeesta paikalla on hankepäällikkö Elisa Jyllikoski ja hyvinvointisovelluksia tutkinut Anni Pakarinen.