Suomen Uusperheiden Liitto ry:n Janne Nordman -Vuoden Isä 2017

Sosiaali- ja terveysministeriö on valinnut Väestöliiton ehdotuksien pohjalta yhdeksi Vuoden Isäksi 2017 Suomen Uusperheiden Liitto ry:n vertais- ja vapaaehtoistoimijan Janne Nordmanin Lappeenrannasta. Tänä vuonna haettiin isiä jotka osoittavat kykyä selviytyä kriiseistä ja jotka ovat läsnä lasten arjessa toimien miehen mallina niin omille kuin muiden lapsille. Lisäksi kriteerinä oli perhevapaan pitäminen ja myös sitä kautta esimerkkinä muille oleminen. Valintaa tehdessä haluttiin erityisesti korostaa tavallisessa arjessa toteutuvan isyyden ja siihen liittyvien arkisten valintojen merkitystä.

Perheen lapset kuvaavat Jannea hyvin läsnäolevaksi isäksi, joka kelpaa malliksi meille kaikille: ”Olen onnellinen, kun iskä on minun oma iskä, sillä minun ihan prikulleen oma isä on kuollut kolarissa, kun olin pieni.” ”Isä on hyvä isä, koska hän osaa kuunnella ja auttaa aina parhaansa mukaan.” ”Jos minua on kiusattu, Janne on selvittänyt asioita.” Isä on myös hauska ja huumorintajuinen. Isä osaa myös ottaa rennosti monen asian kanssa eikä vaadi täydellisyyttä kaikessa. ”Isä on myös paras isä, koska vaikka onkin perheessämme paljon lapsia niin silti hän jaksaa huolehtia kaikista.”

41-vuotiaan Janne Nordmanin valinnan perusteina oli hänen vahva läsnäolonsa viidelle omalle lapselleen ja kahdelle bonuslapselleen, jotka ovat menettäneet oman isänsä liikenneonnettomuudessa. Janne on käynyt elämässään läpi monenlaisia vastoinkäymisiä niin perheensä, taloutensa kuin terveytensä tiimoilta. Eronsa jälkeen Janne jäi neljän lapsen yksinhuoltajaksi. Kohdattuaan kumppaninsa Marin muuttui yksinhuoltajan arki uusperheen hulinaksi.

Janne on erittäin välittävä ja rakastava isä ja isäpuoli kaikille perheensä lapsille, ottaen heidät huomioon tasapuolisesti. Hän on hyvin aktiivisesti mukana lasten harrastustoiminnan tukemisessa niin kaukalopallossa kuin jalkapallossakin. Janne myös retkeilee lasten kanssa paljon luonnossa, opettaen heille samalla käytännön erätaitoja.

Janne on pitänyt kaikki isälle mahdolliset perhevapaat uusperheen yhteisen lapsen syntymän jälkeen ja osallistuu aktiivisesti suurperheen arjen pyörittämiseen. Hän on myös kumppaninsa kanssa sitoutuneesti mukana Suomen Uusperheiden Liitto ry:n (Suplin) sekä sen Lappeenrannan osaston toiminnassa ja hän antaa mielellään tukea muille samassa elämäntilanteessa oleville. He ovat kumppaninsa kanssa ohjanneet useita uusperheiden vertaisryhmiä mm. Leskiperheestä uusperheeksi-ryhmää.

Läntinen Pitkäkatu 33
20100 TURKU

Suomen Uusperheiden Liitto ry. on uusperheiden asioita aktiivisesti ajava valtakunnallinen järjestö. Liitto on toiminut vuodesta 1996 ainoana valtakunnallisena uusperheiden yhteistoimintajärjestönä Suomessa. Järjestön toiminnan kohderyhmänä ovat uusperheiden vanhemmat ja uusperheiden kanssa työskentelevä ammattihenkilöstö.

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n toiminta-ajatuksena on edistää uusperheiden perusturvallisuutta, hyvinvointia ja kehitystä. Liiton tarjoamista palveluista esimerkiksi vertaisryhmät uusperheiden vanhemmille tähtäävät parisuhteen ja vanhemmuuden tukemiseen ja sitä kautta koko perheen hyvinvoinnin turvaamiseen.

Liiton toiminnan kohderyhmänä ovat uusperheet ja uusperheiden kanssa työskentelevä ammattihenkilöstö. Supli tarjoaa valtakunnallisesti perheytymistä edistäviä ja tukevia vertaistukiryhmiä, uusperhetapahtumia ja parikursseja uuspareille. Suplin vertaisryhmiin osallistuvien perheiden uusperhehistoria on usein lyhyt ja yhdistyksen tehtävänä on tukea kokonaisvaltaisesti perheen hyvinvointia. Supli kouluttaa myös sosiaali,- terveys- ja kasvatusalan ammattilaisia uusperheiden kohtaamiseen erilaisilla uusperhekoulutuksilla.

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n on poliittisesti ja ideologisesti sitoutumaton järjestö.

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n toimintaa rahoittavat STEA ja Opintokeskus Sivis.

Uusperheiden viikko: Uusparisuhteen tila heijastuu lasten hyvinvointiin14.9.2020 12:49:31 EESTTiedote

Kannanotto parisuhde- ja perhejärjestöjen toimintaedellytysten puolesta25.8.2020 15:24:41 EESTTiedote

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalvelut sai kunniamaininnan Suunnannäyttäjät-kilpailussa12.6.2020 14:28:22 EESTUutinen

StepApp-valmennus ® ja StepApp-sovellus tarjoaa uudenlaista tukea uusperheille Keski-Uudenmaan sote-alueella20.2.2019 21:30:51 EETUutinen

Keusote-alueen uusperheille on kehitetty uusi, StepApp-sovellusta hyödyntävä valmennus, joka huomioi koko uusperheen. Suomen Uusperheiden Liiton Stepping-hankkeen maksuton StepApp-valmennus® on suunnattu uusperheille, jotka kaipaavat tietoa ja tukea uusperheen polulle. Bonusvanhemmuus, menneisyyden vaikutukset uuteen perheeseen sekä lasten ja nuorten sopeutuminen pohdituttavat usein uusperheen vanhempia. Näihin asioihin pureudutaan uuspareille suunnatussa viiden tapaamiskerran valmennuksessa, jossa on käytössä koko perheelle suunnattu digitaalinen StepApp-sovellus, jonka myös perheen lapset ja nuoret saavat käyttöönsä.Valmennus ja sovellus ohjaavat uusperheen aikuiset, lapset ja nuoret kohti toimivampaa perhettä.

Järvenpäässä innovoidaan: Digiavusteinen StepApp-valmennus ® tarjoaa tukea uusperheille25.11.2018 00:00:00 EETTiedote

Suomen Uusperheiden Liitto ja Stepping-hanke lanseeraa Järvenpään perhepalveluihin uusperheille suunnatun StepApp-valmennuksen®. Innovaatio esitellään lyhyesti Uusperheen Joulu-luennon yhteydessä. Uusperheen Joulu-luento Järvenpää-Talolla 4.12.2018 Maksuttomalla yleisöluennolla psykoterapeutti, pari- ja perheterapeutti Kirsi Heikinheimo johdattelee kuulijat tunnistamaan oman uusperheensä vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Stepping-hankkeesta paikalla on hankepäällikkö Elisa Jyllikoski ja hyvinvointisovelluksia tutkinut Anni Pakarinen.