SUOMEN VILKKAIMMAN LÄPPÄSILLAN TYÖMAA HOUKUTTELI KONKARIT MUISTELEMAAN PARAISILLE
Viime veneilykautena Lillholmenissa läppä avattiin jopa 3 300 kertaa. Ensi vuoden syyskuussa valmistuvasta sillasta tulee edeltäjäänsä pidempi ja avattava läppä on 22-metrinen teräsläppä.
Alkuperäisen sillan rakentamiseen osallistunut Pekka Kallioniemi luki työmaasta Rakennuslehdestä ja sai ajatuksen tulla Harry Karlssonin kanssa vierailemaan paikan päällä. Molemmat työskentelivät vanhan sillan rakentamisen aikaan valtiolla Tie- ja vesirakennuslaitoksen Turun piirissä; Karlsson toimi kunnossapidon työpäällikkönä, Kallioniemi hänen alaisenaan.
Kaksi kantta, läppä kolmessa lohkossa
Kreaten työmaapäällikkö Tero Haaramäki kertoo, että avattavia läppäsiltoja tulee harvakseltaan rakennettavaksi.
– Läppäosuuden ja sen hydrauliikan ja sähköautomaation rakentaminen on yksi mielenkiintoisimmista työvaiheista. Siltaan rakennetaan myös kaksikerroksinen laitetila.
– Ei me 40 vuotta sitten edes voitu haaveilla tämmöisestä, Harry Karlsson henkäisee ja kysyy sillan kannesta; onko sitä valettu vielä ollenkaan?
Tero Haaramäeltä ja projekti-insinööri Ville Järviöltä tulevat vastaukset tiukkoihinkin kysymyksiin. Parhaillaan rakennetaan viimeisiä tukipilareita, joulukuussa valetaan ensimmäinen kansi ja alkuvuodesta toinen kansi.
– Vuodenvaihteen jälkeen saapuu teräsläppä. 76 tonnia painava läppä toimitetaan kolmessa lohkossa ja täällä se kootaan ja nostetaan paikalleen.
Betoniponttonin uusi elämä
Alkuperäisen sillan betoniponttoni valettiin Teijon telakalla vuodenvaihteessa 1981–82. Karlsson ja Kallioniemi kertovat ponttonin olleen sellainen, jollaista ei Suomessa ollut aiemmin tehty.
– Halusimme selvittää, miten sillan läppä toimii betoniponttonissa. Täällä läppää ei rakennettu rannalle, kuten oli tapana, vaan suoraan ponttoniin, selittää Karlsson.
Harvinaisella betonisella ponttonilla haluttiin kokeilla myös sitä, miten kokonaan betoniponttoneista koottu silta toimisi. Vierailijat selittävät nykyisen työmaan työpäällikölle ja projekti-insinöörille ponttonien asentamista hieman kaarevasti ja näin tuuli ei heittelisi siltaa. Betoniponttonisilta jäi kuitenkin tuolloin vain ajatukseksi.
– Betoninen ponttoni on kuitenkin onnistunut, kun se nytkin kelluu tuolla, huomauttaa Kallioniemi tyytyväisenä.
Lillholmenin nykytyömaalla Kreate hyödyntää purkutyössä syntyviä materiaalivirtoja ja myös vanha ponttonisilta on saanut uuden elämän.
– Käytämme betoniponttonia rakennustöissä ja myöhemmin Paraisten seuraavalla hankkeellamme Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltaurakoissa, selittää Haaramäki.
Paremmat menetelmät ja työkalut
Vierailun aikana konkarit muistelevat muitakin työmaitaan, kuten Parainen–Nauvo-lauttayhteyden rakentamista ja sortunutta pengertä.
– On teillä paremmat työkalut ja varmemmat menetelmät kuin meillä, naurahtaa kaksikko.
Vieraiden lähdettyä Tero Haaramäki ja Ville Järviö pohtivat saaneensa perspektiiviä siihen, miten rakennusala on kehittynyt.
– Monesti kuulee, että ennen oli kaikki paremmin, mutta nyt tuli viestiä toisinpäin.
Lillholmenin uusi läppäsilta on jännitetty betoninen palkkisilta. Sillan hyötyleveys kasvaa 5,6 metristä 9 metriin, kokonaispituus on 254 metriä ja alikulkukorkeus kasvaa 6 metriin. Pääurakoitsija on Kreate Oy, joka on Suomen johtavia vaativiin infrakohteisiin erikoistunut rakentaja. Urakan tilaajana on Varsinais-Suomen ELY-keskus.
Kreate Oy
Minna Keinänen
viestintäasiantuntija
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Tero Haaramäki, Kreate Oy, työmaapäällikkö, p. 040 544 3661 tai tero.haaramaki@kreate.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu12.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.
Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.
Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote
Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.
Kreate mukaan Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen – tarjousvaiheessa alkanut yhteistyö jatkuu vahvistaen samalla yhtiön rataliiketoimintaa8.12.2023 12:47:33 EET | Tiedote
Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.
Kreate aloittaa Vihdissä ison väyläurakan – viime kuukausina tilauskantaan lähes 40 miljoonalla hankkeita7.12.2023 10:52:11 EET | Tiedote
Kreate allekirjoitti Vihdin kunnan kanssa sopimuksen Hankasalontien urakan rakentamisesta. Lähes 10 miljoonan euron urakka käynnistyy viikolla 50. Yhteensä Kreaten tilauskantaan on kirjattu hankkeita loppuvuonna lähes 40 miljoonalla eurolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme