Suomen Yliopistokiinteistöt Oy valmistelee Palosaaren-kampusalueen myyntiä Vaasassa

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on myymässä kaikkia Vaasan Palosaaren-kampuksen rakennuksia Vaasan yliopistolle ja Vaasan kaupungille 26 miljoonalla eurolla. Ratkaisuun on päädytty, sillä nykyisessä hajanaisessa omistajatilanteessa yhtenäisten kehittämistoimenpiteiden tehokas läpivienti olisi kaikille osapuolille hyvin haastavaa.

Kaupan osapuolet näkevät, että nykytilanteessa Palosaaren kampusalueen kiinteistöjen omistus on hyvin hajanainen ja alueella on useita toimijoita. Tiloja omistavat ainakin Vaasan kaupunki, Palosaaren Yrityskeskus Oy, Palosaaren kampuskiinteistöt Oy, Kiinteistö Oy Palosaaren laboratoriot, KOy Energylab Vaasa sekä Suomen Yliopistokiinteistöt Oy. Yhtenäistämällä omistajuutta alueella kampusaluetta on tulevaisuudessa helpompi kehittää ja tehostaa eri osapuolten tilankäyttöä.

Vaasan yliopisto ja Vaasan kaupunginhallitus ovat hyväksyneet kaupan ja yhtiöittämisen. Kauppa edellyttää vielä Vaasan kaupunginvaltuuston sekä Suomen Yliopistokiinteistöjen yhtiökokouksen hyväksyntää. Suomen Yliopistokiinteistöjen hallitus esittää kaupan hyväksymistä yhtiökokoukselle, joka pidetään 11.4.2019.

Jos Suomen Yliopistokiinteistöjen yhtiökokous ja Vaasan kaupunginvaltuusto tekevät myönteiset päätökset ja kaupat tehdään, kiinteistöt siirtyvät uusille omistajille toukokuun alussa. Vaasan yliopisto jatkaa kaupan jälkeenkin Suomen Yliopistokiinteistöjen osakkaana.

– Suomen Yliopistokiinteistöt Oy on yhdeksän yliopiston ja valtion omistaja yhtiö, jonka yhdeksi merkittävimmistä tehtävistä on muodostunut muun muassa kiinteistö- ja tilariskien hallinta. Vaasan kampusalueen omistus ja toiminta on jakaantunut poikkeuksellisen usealle taholle, ja näemme, että kiinteistöjen myynti paikallisille toimijoille tehostaa kampuksen kehittämistä koko Vaasan-alueen tarpeisiin, sanoo Suomen Yliopistokiinteistöjen toimitusjohtaja Mauno Sievänen.

Kaupan kohteena on Vaasan yliopiston Palosaaren-kampuksen kolme kiinteistöä ja 13 prosentin osuus kampuksella sijaitsevasta kiinteistöyhtiöstä. Myytävien kiinteistöjen pinta-ala on noin 63 000 m2. Niissä on kahdeksan rakennusta, joiden yhteispinta-ala on noin 30 000 htm2. Suomen Yliopistokiinteistöjen koko kiinteistöomaisuudesta kaupan kohde edustaa noin 2,5 prosenttia.

– Kaupan jälkeen jatkamme edelleen strategiamme mukaisena vakavaraisena ja kilpailukykyisenä valtakunnallisena kampuskehittäjänä yhdessä laajan sidosryhmä- ja kumppaniverkostomme kanssa, sanoo Suomen Yliopistokiinteistöjen varatoimitusjohtaja Anssi Koski.

Mauno Sievänen, toimitusjohtaja

Anssi Koski, varatoimitusjohtaja, talous- ja rahoitusjohtaja

Suomen Yliopistokiinteistöt (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää kiinteistöjä kampusalueillaan. Kehitämme vetovoimaisia kampuksia ja luomme alueellisen kasvun mahdollisuuksia yhdistämällä tieteen ja tutkimuksen, elinkeinoelämän ja elävän kaupungin. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen, yritysten ja palveluntarjoajien käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja 9 yliopistoa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Yhtiön tasearvo on noin 1,4 miljardia euroa, ja se koostuu yliopistojen 237 rakennuksesta. Vuoden 2018 liikevaihto oli 159 miljoonaa euroa.

Tervetuloa tutustumaan Medisiina D -rakennukseen 3.10.201824.9.2018 10:00:00 EESTKutsu

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n tulos kasvoi maltillisesti22.5.2018 16:43:10 EESTTiedote