Suomen Yrittäjien hallitus: Suomen otettava mallia Ruotsin ja Viron veromalleista kasvun lisäämiseksi

Suomen Yrittäjien hallitus katsoo, että Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan viime viikolla julkaisemissa verosuosituksissa on ongelmia yritysten kasvun ja yrittäjyyden näkökulmasta.

Suomen osinkoverojärjestelmä kannustaa listaamattomia yrityksiä vahvistamaan omavaraisuuttaan, sillä näillä on usein rajallinen pääsy rahoitusmarkkinoille. Osinkoverotus on sidottu yritysten nettovarallisuuteen.

Yritys voi jakaa osinkoa alemmalla verolla kahdeksan prosenttia nettovaroista, enintään 150 000 euroa. Noin 80 prosentilla YEL-yrittäjistä osinko on nykyisin alle 10 000 euroa ja huojennuksen yltäminen esimerkiksi 150 000 euron osinkoihin edellyttää lähes kahden miljoonan euron nettovarallisuutta, mikä on erittäin harvinaista pk-yrityksissä. VATT ja Etla esittävät, että yrittäjähuojennusta eli osinkoveron laskennassa käytettyä kahdeksan prosentin tuottoastetta alennetaan tai se poistetaan kokonaan.

Suomen Yrittäjien hallituksen mukaan esitys voi johtaa nykyisten kasvukannusteiden nopeaan heikentymiseen listaamattomissa yrityksissä. Se voi olla kohtalokasta yrittäjyyteen kannustamisen kannalta. Veronkiristys myös haittaa kasvua.

- Jos yrityksiä halutaan kannustaa kasvuun ja investointeihin, jotka tuottavat hyvin ja joihin siksi sisältyy aina myös riskiä, tuottoasteen on oltava korkeampi kuin riskittömälle sijoitukselle - esimerkiksi sijoitusasunnolle - saadun tuoton. Talouskasvuaan vahvistaakseen Suomi tarvitsee enemmän yrittäjäriskin ottajia. Siihen pitää kannustaa, eikä leikata näitä kannustimia, Suomen Yrittäjien hallituksen puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien hallituksen mielestä on syytä ottaa mallia sekä Ruotsin että Viron veromalleista.

- Yrityksillä pitää olla paremmat mahdollisuudet varautua kasvuun siten, että tulosta voi siirtää esimerkiksi varaukseen investointeja ja käyttömenoja varten. Näin voidaan kannustaa kasvamaan erityisesti omalla pääomalla. Se on tärkeää pk-yrityksissä, joissa ei ole vierasta pääomaa aina saatavilla, Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien hallitus muistuttaa, että pienissä tai aloittavissa yrityksissä ei kyetä luomaan riittäviä varoja, jotka toimisivat velkojen vakuutena.

Puolivälitarkastelussa päätettävä rakenteellisista yritysverouudistuksista

Suomen Yrittäjien hallituksen mukaan maan hallituksen tulee päättää kevään puolivälitarkastelussa veromuutoksesta, joka kannustaa kasvuun ja lisää luottamusta talouteen.

- Pelkkä yhteisöveron alentaminen esimerkiksi 18 prosenttiin ei riitä lisäämään kasvua pienyrityksissä.

Samoin tulee selvittää mahdollisuus nostaa arvonlisäverollisen toiminnan raja 20 000 euroon ja liukuvan huojennuksen raja 50 000 euroon.

- Tämä kannustaisi pienyrittäjyyteen, joka kasvaa, koska myöskään työmarkkinoilla ei ole kyetty toteuttaman riittäviä joustoja.

puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
pääekonomisti Mika Kuismanen, Suomen Yrittäjät, p. 050 3560705, mika.kuismanen@yrittajat.fi
johtaja Anna Lundén, Suomen Yrittäjät, p. 050 5443928, anna.lunden@yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 63 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yle, EK ja markkinatalous23.11.2020 12:58:05 EETBlogi

On syntynyt jonkin verran keskustelua, kun Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on ehdolla työnantajaliitto Paltan hallituksen puheenjohtajaksi. Siinä roolissa hän on myös tullut valituksi Elinkeinoelämän EK:n hallitukseen ja työvaliokuntaan. (---) Jokainen järjestö valitsee tietenkin itse hallintonsa. Entisenä mediajohtajana ja nykyisenä elinkeinoelämän järjestöjohtajana haluan todeta asiasta muutaman näkökulman yrittäjyyden näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa Yrittäjän puolella -blogissaan.

Yrittäjät: Kuntien korvattava suojautumisen kustannukset yksityisille palveluntuottajille20.11.2020 06:56:00 EETTiedote

- Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Korvausten ansiosta monen kunnan ennustettu tilinpäätöksen alijäämä muuttuu jopa ylijäämäksi. On hämmästyttävää, että kunnat eivät kuitenkaan ole maksaneet alihankkijoilleen niille kuuluvaa osuutta koronaviruksen aiheuttamista lisäkustannuksista, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala ihmettelee.

KORJATTU TIEDOTE, KORJAUS INGRESSISSÄ: Yrittäjägallup: Yritysten yleistilanne parantunut aavistuksen12.11.2020 14:25:53 EETTiedote

Yritysten yleistilanne on hieman korjautunut, kertoo Yrittäjägallup. - Tilanne on edelleen erittäin vaikea, vaikka on aavistuksen parantunut. Noin puolet niistä yrityksistä, jotka ovat menettäneet myyntiään, ovat menettäneet sitä yli 30 prosenttia. Kuusi prosenttia yrittäjistä pelkää yrityksensä kaatuvan. Se on paljon, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.