Suomen Yrityskummit ry ja AKY-Akavalaiset Yrittäjät tiivistävät yhteistyötään

Moni akateemisesti koulutettu nuori perustaa tänä päivänä yrityksen ja kaipaa tukea liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä. Suomen Yrityskummien tarjoama maksuton mentorointi on tärkeä tuki monelle, etenkin yritystoimintaansa käynnistävälle nuorelle. Entistä useampi korkeakoulutettu näkee yrittäjyyden houkuttelevana uravaihtoehtona ja moni myös vuorottelee palkkatyön ja yrittäjyyden välillä. AKY toimii heidän äänitorvenaan, valvoo heidän etujaan ja tuottaa heille palveluita.

”Yhteistyö Suomen Yrityskummien kanssa toivottavasti lisää jäsentemme tietoisuutta yrityskummeista ja sitä kautta saatavasta sparrausavusta. Ja toivottavasti tätä apua moni myös käyttää eikä jää kysymystensä kanssa yksin. Ehkä joku tätä kautta myös kiinnostuu tarjoamaan omaa osaamistaan toisten yrittäjien avuksi”, toteaa Akavalaisten yrittäjien pääsihteeri Martti Kivioja.

Suomen Yrityskummit auttavat pienyrittäjiä kehittämään liiketoimintaansa ja vuosittain yrityskummit mentoroivat noin 1 000 yritystä.

”Moni yrittäjä on päätöstensä kanssa yksin ja tässä tilanteessa yrittäjät kääntyvät yrityskummien puoleen. Pääsääntöisesti yrittäjät haluavat keskustella kokeneen yrityskummin kanssa liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin liittyvistä kysymyksistä. Asiakasyrityksemme ovat pääsääntöisesti pieniä, alle 5 henkeä työllistäviä. Tämän myötä olemme erittäin tyytyväisiä, että yhteistyömme Akavalaisten Yrittäjien kanssa tiivistyy ja voimme tukea toistemme toimintaa”, toteaa hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Yrityskummien toiminta on yrittäjille maksutonta. Yrityskummien toimintaa tukevat mm. Työ- ja elinkeinoministeriö, Yksityisyrittäjäin säätiö, kunnat ja seudulliset kehitysyhtiöt. Yrityskummia voi hakea valtakunnallisen Suomen Yrityskummien verkkosivun kautta www.yrityskummit.fi.

AKY – Akavalaiset Yrittäjät ry on korkeakoulutettujen yrittäjien edunvalvontajärjestö, johon kuuluu 24 jäsenjärjestöä ja näiden noin 16 000 pää- ja sivutoimista yrittäjäjäsentä. AKY on Suomen yrittäjien toimialajärjestöjäsen. www.aky.fi.

Kaarlo Nurmiranta, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Yrityskummit ry p. 040 500 6805

Martti Kivioja, pääsihteeri, AKY-Akavalaiset Yrittäjät p. 09 2291 2206

AKY - Akavalaiset Yrittäjät ry on korkeakoulutettujen yrittäjien edunvalvontajärjestö, johon kuuluu 24 akavalaisen liiton ja Ornamon 16 000 pää- ja sivutoimista yrittäjäjäsentä. AKY on Suomen yrittäjien toimialajärjestöjäsen.

AKY – Akavalaiset yrittäjät: Kuluttajansuojalain uudistus heikentää sekä asiakkaan että yrittäjän asemaa24.11.2022 15:41:36 EET | Tiedote

AKY – Akavalaiset yrittäjät: Kasvulle luotava paremmat edellytykset31.10.2022 13:10:21 EET | Tiedote

Suomen menestyksen kannalta on oleellista, että meillä on erityisesti kasvuun ja kansainvälisille markkinoille tähtääviä yrityksiä. Yrittäjyys onkin kasvu- ja työllisyysvaikutuksiensa vuoksi yksi suomalaisen hyvinvoinnin avaintekijöistä. Suomalaisten yritysten kansainvälinen menestys syntyy korkeasta osaamisesta sekä riittävästä kyvystä ja mahdollisuuksista lähteä laajentumaan kansainvälisesti.

Korkeakoulutetut yrittäjät ovat ruoka-alan haasteiden ratkaisijoita2.5.2022 12:07:36 EEST | Tiedote

Monitahoinen yleinen keskustelu maatalouden kannattavuusongelmista ja ruokaketjun haasteista on muuttunut yhä vakavammaksi ajankohtaisesta geopoliittisesta tilanteesta sekä huoltovarmuustarpeista johtuen. Korkeakoulutettuja yrittäjiä edustava AKY - Akavalaiset yrittäjät ry painottaa yrittäjyyden, kaupallistamisen ja vahvaa liiketoiminnan kehittämisen näkökulmaa pitkän aikavälin ratkaisuna ruoka-alan kehittämiseksi. Viljelyn kannattavuus linkittyy keskeisellä tavalla takaamaan Suomen huoltovarmuuttakin.