Suomessa hiv-tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä – hivin ja muiden seksitautien testausta tulisi tehostaa

Hivpointin työntekijä esittelee eurooppalaisen testausviikon materiaaleja. Kuvaaja: Mika Ruusunen

21.–28.11. vietetään eurooppalaista hiv- ja hepatiittitestausviikkoa, joka rohkaisee terveydenhuollon toimijoita kaikkialla Euroopassa tehostamaan hivin ja hepatiitin testausta ja lisäämään tietoisuutta varhaisemman testauksen merkityksestä.

Hiv-testausta tulee tehostaa erityisesti perusterveydenhuollossa

Suomen kansallisessa hiv-strategiassa todetaan, että hiv-testausta tulee tehostaa erityisesti perusterveydenhuollossa. THL:n vuonna 2020 julkaiseman laaturekisterihankkeen selvityksen mukaan ainakin 54 %:lla vuoden 2011 jälkeen hiv-tartunnan saaneista oli ollut useita terveydenhuollon käyntejä tartunnan jälkeen, mutta ennen hiv-diagnoosia. Tilasto osoittaa, että hiv-testiä ei aina tarjota terveydenhuollossa, kun siihen olisi tarvetta. Hiv- ja muita seksitautestejä tulisikin tarjota aktiivisemmin, myös oireettomille. Varhainen diagnosointi ja hoidon aloitus pitää hiv-tartunnan saaneen terveenä ja ehkäisee jatkotartuntoja. Se on yksi tärkeimmistä tekijöistä hiv-epidemian hallitsemisessa. Hiv-lääkitys estää hivin tarttumisen myös seksissä ilman kondomia.

- Vaikka oireettomien seksitautien ensisijainen testauspaikka on omalla terveysasemalla, tarvittaviin testeihin pääsy on usein haasteellista. Terveysasemien ajanvarauspalveluissa neuvonta on usein puutteellista eikä asiakkaat pääse kaikkiin tarvitsemiinsa seksitautitesteihin. Anonyymi hiv-testaus ei suosituksista huolimatta usein toteudu. Perusterveydenhuollossa työskentelevät ammattilaiset tarvitsevat paremmat ohjeistukset seksitautitesteihin ohjaamisesta ja lisää osaamista seksuaaliterveysasioiden puheeksiottoon, kertoo Hivpointin asiantuntija Sanna Salo

Kohdennetut hiv-testauspalvelut ehkäisevät uusia tartuntoja tehokkaasti

Suomen hiv-strategiassa todetaan, että julkisen terveydenhuollon rinnalle tarvitaan myös kohdennettuja matalan kynnyksen testauspalveluja hiv-tartuntojen suhteen korkeammassa riskissä oleville avainryhmille.

- Hivpointin kohdennetuissa testauspalveluissa tartunnat todetaan jopa kaksi vuotta aiemmin kuin muualla terveydenhuollossa. Hiv-tartunnan saaneiden hoito päästään aloittamaan ajoissa ja voidaan estää infektion eteneminen. Samalla ehkäistään jatkotartuntoja tehokkaasti, kertoo Hivpointin toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Eurooppalaisen testausviikon kampanjaan osallistuu Suomessa 150 terveydenhuollon yksikköä

Hivpoint on osallistanut 150 terveydenhuollon yksikköä ympäri Suomen mukaan eurooppalaisen hiv-testausviikon kampanjaan. Kampanjaan osallistuvat terveysasemat ja muut terveydenhuollon yksiköt jakavat tietoa hiv- ja muista seksitautitesteistä ja ohjaavat asiakkaitaan aktiivisesti testeihin kampanjaviikon aikana. Hivpoint on toimittanut kampanjaan osallistuville yksiköille maksuttomia kampanjamateriaaleja, joiden avulla hiv- ja muiden seksitautitestien puheeksiottoa voi tehostaa.

Hiv-pikatestausta Hivpointissa. Kuvaaja: Mika Ruusunen
Kolme henkilöä tutustuu eurooppalaisen testausviikon turvaseksipakkauksiin. Kuvaaja: Mika Ruusunen

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden ja heidän läheistensä tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint toteuttaa ja kehittää hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen tähtääviä testaus-, neuvonta- ja tukipalveluja sekä vaikuttamistyötä.

Hiv-testejä ei tehdä tarpeeksi – todellista tartuntatilannetta ei voida tietää22.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Vuosina 2020–2022 pistämällä päihteitä käyttävillä todettujen hiv-tartuntojen määrä on ollut kasvussa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Heille suunnatuissa matalan kynnyksen palveluissa ja asumisyksiköissä hiv-testausmäärät ovat kuitenkin jääneet tarpeeseen nähden vähäisiksi. Säännöllinen testaus ehkäisee sairauden etenemisen aids-vaiheeseen, mahdollistaa hoitoon pääsyn ja ehkäisee jatkotartuntoja. Hivpointin ja A-klinikkasäätiön yhteinen Oikeus hiv-testiin -hanke kehittää ratkaisuja pistämällä päihteitä käyttävien hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja hiv-testauksen tehostamiseen.

Hiv-testausta tulisi tehostaa Suomessa – tartunnat todetaan liian myöhään22.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Euroopassa arviolta joka kolmas ja Suomessa n. 18 % hiv-tartunnan saaneista ei tiedä omasta tartunnastaan, koska heitä ei ole testattu. Suomessa vuosina 2010–2019 todetuista hiv-tartunnoista yli puolet diagnosoitiin myöhään, eli vasta siinä vaiheessa, kun lääkehoito olisi jo pitänyt aloittaa. Jotta kaikki pääsevät ajoissa hiv-testiin ja saavat tarvitsemaansa hoitoa, tulee testausta tehostaa. 22.–29.11. vietetään eurooppalaista hiv- ja hepatiittitestausviikkoa, joka rohkaisee järjestöjä, julkisen terveydenhuollon yksiköitä ja viranomaisia kaikkialla Euroopassa tehostamaan hivin ja hepatiitin testausta ja lisäämään tietoisuutta varhaisemman testauksen merkityksestä.