Suomessa saa tehdä jo nyt Euroopan suurimpia lähimaksuja

Suomessa on oltu edelläkävijöitä lähimaksurajojen nostossa. Vuosi sitten lähimaksun korkein kertaostosumma nostettiin Suomessa 25 eurosta 50 euroon. Se on suurin mahdollinen summa, jonka eurooppalainen pankkivalvoja tällä hetkellä korttien lähimaksuille hyväksyy. Lähimaksurajan nosto vaatisi ensin eurooppalaisen pankkivalvojan päätöksen ja sen jälkeen usean toimijan yhteispeliä.

Koronaepidemian vuoksi moni on havainnut lähimaksujen olevan hygieeninen tapa maksaa ostoksia, sillä sitä käytettäessä PIN-koodin näppäilykerrat maksupäätteeseen harvenevat. Kokonaan maksupäätteen näppäilystä pääsee eroon käyttämällä älypuhelimen mobiilimaksua tai lähimaksusovelluksia. Mobiililaitteissa lähimaksun turvallisuudesta huolehditaan joko näppäilemällä tunnusluku mobiililaitteeseen tai sitten sormenjälki- tai kasvotunnistuksella.

Myös muut maksutavat ovat edelleen toimivia, kun maksaessa toimii järkevästi – eli huolehtii käsihygieniasta puhdistamalla käsiä tai koskee maksuvälineisiin hansikkaat kädessä.

Voisiko lähimaksurajoja nostaa koronan vuoksi?

Maksukorteilla tehtävien lähimaksujen enimmäissummille on määritelty Euroopan tasolla katto. Siitä päättää eurooppalainen pankkivalvoja EBA. Pankit ja muut toimijat voivat tahtoessaan määritellä myös matalampia rajoja lähimaksamiseen. Kertamaksu ei pankkivalvojan nykyisen teknisen standardin mukaan voi olla enempää kuin 50 euroa.

Lähimaksurajojen nosto vaatisi paitsi eurooppalaisen pankkivalvojan päätöksen, myös teknisesti monen toimijan yhteispeliä: muutoksessa olisi oltava mukana kortteja myöntävien pankkien lisäksi kauppiaat, maksupäätteiden toimittajat ja itse maksukorttiyhtiöt.

”Korona-viruksen vaikutuksesta kortilla tehtävien kertamaksujen suuruuteen ei ole vielä tarkkaa tietoa – tilanne elää koko ajan. Mahdollista tarvetta nostaa lähimaksun kertaostoksen summaa täytyisi arvioida huolellisesti yhdessä pankkivalvojien, maksukorttiyhtiöiden, pankkien ja muiden maksutapahtumaan liittyvien toimijoiden kanssa. Koronaa edeltävien tilastotietojen mukaan lähimaksun käytössä on vielä reippaasti nostovaraa, sillä korttimaksuista vasta reilut 60 prosenttia maksetaan lähimaksulla!” sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Kirsi Klepp.

Muut tulevat Suomen perässä

”Suomi oli edelläkävijä ja nosti jo vuosi sitten kertamaksun rajan 50 euroon. Tuolloisen tiedon mukaan 50 euron raja kattaisi suuren osan suomalaisten päivittäisistä korttimaksuista. Tilastojen perusteella lähimaksun suosio on kasvanut vuodesta toiseen kohisten, mutta vielä on monta kuluttajaa, jotka eivät ole ottaneet lähimaksua käyttöön. Siihen on nyt erinomainen mahdollisuus”, Klepp toteaa.

Jotkut Euroopan maat ovat jo tehneet muutoksia maksukorttien lähimaksurajoihinsa, mutta nekin pysyvät eurooppalaisen viranomaisen määrittämän maksukaton sisällä. Alankomaissa on myös nostettu peräkkäisten maksujen yhteissumman rajaa, jonka jälkeen PIN-koodia kysytään. Eurooppalaisen valvojan sääntöjen mukaan lähimaksukortilla maksaessa peräkkäisten maksujen yhteissumma voi olla korkeintaan 150 euroa, minkä jälkeen maksupäätteen on kysyttävä PIN-koodia. Ylipäänsä peräkkäisiä maksutapahtumia ilman PIN-koodin kyselyä voi olla enintään viisi kappaletta. Jokainen maa voi päättää myös alemmista rajoista.

”Eli voi käydä usean kerran alle 50 euron ostoksilla, mutta kun peräkkäisten alle 50 euron ostosten yhteenlaskettu arvo ylittää 150 euroa tai maksukertoja on yli viisi, on PIN-koodi syötettävä. Tätä peräkkäisten maksujen yhteenlasketun summan rajaa Alankomaat nosti 100 euroon – ei kertamaksun enimmäisrajaa”, Klepp selventää. Suomessa tunnusluvun kyselytiheyteen vaikuttavat myös muut pankkien ja maksupäätteiden turvatoimet, jotka aiheuttavat PIN-koodin kyselyä maksutapahtuman yhteydessä kuluttajan silmin katsoen epäsäännöllisesti.

Faktaa lähimaksamisesta

• Suomessa maksukortin lähimaksun enimmäissumma kertaostoksessa on 50 euroa. Summaa nostettiin vuosi sitten 25 eurosta 50 euroon.
  • 50 euroa on tällä hetkellä eurooppalaisen valvojan määrittämä enimmäissumma kertaostolle. Sen yli ei voi mennä ilman Eurooppa-tason päätöstä. Kansallisesti voidaan päättää alemmista rajoista.
  • Mobiililaitteiden kuten kännykän lähimaksuominaisuudella voi maksaa ilman maksupäätteeseen koskemista. Kännykässä on oma PIN-koodikysely, kasvojentunnistus tai sormenjälkikysely.
  • Maksaminen onnistuu kaikilla tavoilla turvallisesti, kun muistaa käsihygienian ja käyttää hansikkaita.
  • Finanssiala ei tällä hetkellä näe tarvetta nostaa maksurajoja.

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.