Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma

Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista presidentti Niinistön valtiovierailulla Washingtonissa 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 9.00

Kybertutkimusohjelman yhteistyösopimus allekirjoitetaan tänään DIMECC Oy:n Cyber Trust -ohjelman päätösseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Innovaatio-ohjelmassa muun muassa Bittium, F-Secure, Ericsson ja Nokia sekä keskeisimmät suomalaiset yliopistot ja tutkimuslaitokset kehittivät teknologisia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Ohjelma käynnistettiin kansallisen kyberturvastrategian myötä vuonna 2015.

”Yksi innovaatio-ohjelman kunnianhimoisista tavoitteista oli lisätä kansainvälistä yhteistyötä. Iso kiitos onnistumisestamme kuuluu DIMECC Cyber Trust –ohjelman mahdollistamalle yhteistyölle sekä ohjelman partnereille. Tätä merkittävää kumppanuutta National Science Foundationin I/UCRC -ohjelman kanssa ei olisi myöskään syntynyt ilman DIMECCin avainroolia ohjelman rakentajana”, painottaa Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Oulun yliopiston yhteyteen perustettava tutkimusyksikkö Cyber Security and Software Engineering Research Site on avoin kaikille suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille. Yksikön suunnitellaan toimivan osana Security and Software Engineering Research Center -keskusta (https://www.serc.net), joka on tutkinut 13 yliopiston ja yli 20 teollisen ja julkishallinnollisen partnerin voimin ohjelmistojen ja järjestelmien turvallisuutta Yhdysvalloissa vuodesta 2010 alkaen.

“Olemme ylpeitä, että DIMECC on ollut laittamassa liikkeelle kansainvälisesti erittäin tärkeää kyberturvallisuuden tutkimusyhteistyötä Suomen ja Yhdysvaltojen kesken. Tämä on malliesimerkki siitä, mitä Euroopan tehokkaimmalla innovaatioalustalla voidaan toteuttaa, kun johtavien yritystemme ja korkeakoulujemme tutkimusyhteistyöhön saadaan mukaan myös julkista rahoitusta”, toteaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala. Ohjelmassa on ollut mukana yli 25 huippuyritystä ja tutkimuslaitosta.

Kyberhyökkäykset kasvavat räjähdysmäisesti

Tutkittavaa yksikölle riittää, sillä verkkohyökkäykset kasvavat voimakkaasti. Kyberturvallisuuden kehittämisessä ovat vastassa organisoidut voimat. Niin julkiseen sektoriin, yrityksiin kuin yksilöihin kohdistuvat uhat on tiedostettu korkeimmalla tasolla. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esille myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tuoreessa tapaamisessa.

”Tuoreiden arvioiden mukaan verkossa tapahtuu jopa miljardeja hyökkäyksiä ja hyökkäykseen tähtääviä toimenpiteitä sekunnissa ja ne aiheuttavat jopa satojen miljardien eurojen taloudelliset menetykset vuodessa. Valitettavasti kyberhyökkäykset ovatkin yksi maailman nopeimmin kasvavista järjestäytyneen rikollisuuden ja jopa valtiollisen toiminnan haaroista”, sanoo professori Tapio Frantti, joka toimii informaatioteknologian dosenttina Oulun yliopistossa.

Oulun kyberturvayksikön on tarkoitus panostaa julkisen ja yksityisen sektorin rinnalla myös tavallisen ihmisen henkilökohtaisen turvallisuuden kehittämiseen esimerkiksi verkkomaksamisessa ja kotiautomaatiossa ja suojautumiseen nettikiusaamiselta.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Cyber Trust -ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski, puh. 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

Professori Tapio Frantti, puh. 040 547 0819, tapio.frantti@fre.fi

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00:10 EETTiedote