Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma

Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista presidentti Niinistön valtiovierailulla Washingtonissa 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 9.00

Kybertutkimusohjelman yhteistyösopimus allekirjoitetaan tänään DIMECC Oy:n Cyber Trust -ohjelman päätösseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Innovaatio-ohjelmassa muun muassa Bittium, F-Secure, Ericsson ja Nokia sekä keskeisimmät suomalaiset yliopistot ja tutkimuslaitokset kehittivät teknologisia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Ohjelma käynnistettiin kansallisen kyberturvastrategian myötä vuonna 2015.

”Yksi innovaatio-ohjelman kunnianhimoisista tavoitteista oli lisätä kansainvälistä yhteistyötä. Iso kiitos onnistumisestamme kuuluu DIMECC Cyber Trust –ohjelman mahdollistamalle yhteistyölle sekä ohjelman partnereille. Tätä merkittävää kumppanuutta National Science Foundationin I/UCRC -ohjelman kanssa ei olisi myöskään syntynyt ilman DIMECCin avainroolia ohjelman rakentajana”, painottaa Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Oulun yliopiston yhteyteen perustettava tutkimusyksikkö Cyber Security and Software Engineering Research Site on avoin kaikille suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille. Yksikön suunnitellaan toimivan osana Security and Software Engineering Research Center -keskusta (https://www.serc.net), joka on tutkinut 13 yliopiston ja yli 20 teollisen ja julkishallinnollisen partnerin voimin ohjelmistojen ja järjestelmien turvallisuutta Yhdysvalloissa vuodesta 2010 alkaen.

“Olemme ylpeitä, että DIMECC on ollut laittamassa liikkeelle kansainvälisesti erittäin tärkeää kyberturvallisuuden tutkimusyhteistyötä Suomen ja Yhdysvaltojen kesken. Tämä on malliesimerkki siitä, mitä Euroopan tehokkaimmalla innovaatioalustalla voidaan toteuttaa, kun johtavien yritystemme ja korkeakoulujemme tutkimusyhteistyöhön saadaan mukaan myös julkista rahoitusta”, toteaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala. Ohjelmassa on ollut mukana yli 25 huippuyritystä ja tutkimuslaitosta.

Kyberhyökkäykset kasvavat räjähdysmäisesti

Tutkittavaa yksikölle riittää, sillä verkkohyökkäykset kasvavat voimakkaasti. Kyberturvallisuuden kehittämisessä ovat vastassa organisoidut voimat. Niin julkiseen sektoriin, yrityksiin kuin yksilöihin kohdistuvat uhat on tiedostettu korkeimmalla tasolla. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esille myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tuoreessa tapaamisessa.

”Tuoreiden arvioiden mukaan verkossa tapahtuu jopa miljardeja hyökkäyksiä ja hyökkäykseen tähtääviä toimenpiteitä sekunnissa ja ne aiheuttavat jopa satojen miljardien eurojen taloudelliset menetykset vuodessa. Valitettavasti kyberhyökkäykset ovatkin yksi maailman nopeimmin kasvavista järjestäytyneen rikollisuuden ja jopa valtiollisen toiminnan haaroista”, sanoo professori Tapio Frantti, joka toimii informaatioteknologian dosenttina Oulun yliopistossa.

Oulun kyberturvayksikön on tarkoitus panostaa julkisen ja yksityisen sektorin rinnalla myös tavallisen ihmisen henkilökohtaisen turvallisuuden kehittämiseen esimerkiksi verkkomaksamisessa ja kotiautomaatiossa ja suojautumiseen nettikiusaamiselta.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Cyber Trust -ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski, puh. 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

Professori Tapio Frantti, puh. 040 547 0819, tapio.frantti@fre.fi

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu