Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma

Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista presidentti Niinistön valtiovierailulla Washingtonissa 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 9.00

Kybertutkimusohjelman yhteistyösopimus allekirjoitetaan tänään DIMECC Oy:n Cyber Trust -ohjelman päätösseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Innovaatio-ohjelmassa muun muassa Bittium, F-Secure, Ericsson ja Nokia sekä keskeisimmät suomalaiset yliopistot ja tutkimuslaitokset kehittivät teknologisia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Ohjelma käynnistettiin kansallisen kyberturvastrategian myötä vuonna 2015.

”Yksi innovaatio-ohjelman kunnianhimoisista tavoitteista oli lisätä kansainvälistä yhteistyötä. Iso kiitos onnistumisestamme kuuluu DIMECC Cyber Trust –ohjelman mahdollistamalle yhteistyölle sekä ohjelman partnereille. Tätä merkittävää kumppanuutta National Science Foundationin I/UCRC -ohjelman kanssa ei olisi myöskään syntynyt ilman DIMECCin avainroolia ohjelman rakentajana”, painottaa Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Oulun yliopiston yhteyteen perustettava tutkimusyksikkö Cyber Security and Software Engineering Research Site on avoin kaikille suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille. Yksikön suunnitellaan toimivan osana Security and Software Engineering Research Center -keskusta (https://www.serc.net), joka on tutkinut 13 yliopiston ja yli 20 teollisen ja julkishallinnollisen partnerin voimin ohjelmistojen ja järjestelmien turvallisuutta Yhdysvalloissa vuodesta 2010 alkaen.

“Olemme ylpeitä, että DIMECC on ollut laittamassa liikkeelle kansainvälisesti erittäin tärkeää kyberturvallisuuden tutkimusyhteistyötä Suomen ja Yhdysvaltojen kesken. Tämä on malliesimerkki siitä, mitä Euroopan tehokkaimmalla innovaatioalustalla voidaan toteuttaa, kun johtavien yritystemme ja korkeakoulujemme tutkimusyhteistyöhön saadaan mukaan myös julkista rahoitusta”, toteaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala. Ohjelmassa on ollut mukana yli 25 huippuyritystä ja tutkimuslaitosta.

Kyberhyökkäykset kasvavat räjähdysmäisesti

Tutkittavaa yksikölle riittää, sillä verkkohyökkäykset kasvavat voimakkaasti. Kyberturvallisuuden kehittämisessä ovat vastassa organisoidut voimat. Niin julkiseen sektoriin, yrityksiin kuin yksilöihin kohdistuvat uhat on tiedostettu korkeimmalla tasolla. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esille myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tuoreessa tapaamisessa.

”Tuoreiden arvioiden mukaan verkossa tapahtuu jopa miljardeja hyökkäyksiä ja hyökkäykseen tähtääviä toimenpiteitä sekunnissa ja ne aiheuttavat jopa satojen miljardien eurojen taloudelliset menetykset vuodessa. Valitettavasti kyberhyökkäykset ovatkin yksi maailman nopeimmin kasvavista järjestäytyneen rikollisuuden ja jopa valtiollisen toiminnan haaroista”, sanoo professori Tapio Frantti, joka toimii informaatioteknologian dosenttina Oulun yliopistossa.

Oulun kyberturvayksikön on tarkoitus panostaa julkisen ja yksityisen sektorin rinnalla myös tavallisen ihmisen henkilökohtaisen turvallisuuden kehittämiseen esimerkiksi verkkomaksamisessa ja kotiautomaatiossa ja suojautumiseen nettikiusaamiselta.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Cyber Trust -ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski, puh. 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

Professori Tapio Frantti, puh. 040 547 0819, tapio.frantti@fre.fi

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.