Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma

Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista presidentti Niinistön valtiovierailulla Washingtonissa 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 9.00

Kybertutkimusohjelman yhteistyösopimus allekirjoitetaan tänään DIMECC Oy:n Cyber Trust -ohjelman päätösseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Innovaatio-ohjelmassa muun muassa Bittium, F-Secure, Ericsson ja Nokia sekä keskeisimmät suomalaiset yliopistot ja tutkimuslaitokset kehittivät teknologisia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Ohjelma käynnistettiin kansallisen kyberturvastrategian myötä vuonna 2015.

”Yksi innovaatio-ohjelman kunnianhimoisista tavoitteista oli lisätä kansainvälistä yhteistyötä. Iso kiitos onnistumisestamme kuuluu DIMECC Cyber Trust –ohjelman mahdollistamalle yhteistyölle sekä ohjelman partnereille. Tätä merkittävää kumppanuutta National Science Foundationin I/UCRC -ohjelman kanssa ei olisi myöskään syntynyt ilman DIMECCin avainroolia ohjelman rakentajana”, painottaa Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Oulun yliopiston yhteyteen perustettava tutkimusyksikkö Cyber Security and Software Engineering Research Site on avoin kaikille suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille. Yksikön suunnitellaan toimivan osana Security and Software Engineering Research Center -keskusta (https://www.serc.net), joka on tutkinut 13 yliopiston ja yli 20 teollisen ja julkishallinnollisen partnerin voimin ohjelmistojen ja järjestelmien turvallisuutta Yhdysvalloissa vuodesta 2010 alkaen.

“Olemme ylpeitä, että DIMECC on ollut laittamassa liikkeelle kansainvälisesti erittäin tärkeää kyberturvallisuuden tutkimusyhteistyötä Suomen ja Yhdysvaltojen kesken. Tämä on malliesimerkki siitä, mitä Euroopan tehokkaimmalla innovaatioalustalla voidaan toteuttaa, kun johtavien yritystemme ja korkeakoulujemme tutkimusyhteistyöhön saadaan mukaan myös julkista rahoitusta”, toteaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala. Ohjelmassa on ollut mukana yli 25 huippuyritystä ja tutkimuslaitosta.

Kyberhyökkäykset kasvavat räjähdysmäisesti

Tutkittavaa yksikölle riittää, sillä verkkohyökkäykset kasvavat voimakkaasti. Kyberturvallisuuden kehittämisessä ovat vastassa organisoidut voimat. Niin julkiseen sektoriin, yrityksiin kuin yksilöihin kohdistuvat uhat on tiedostettu korkeimmalla tasolla. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esille myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tuoreessa tapaamisessa.

”Tuoreiden arvioiden mukaan verkossa tapahtuu jopa miljardeja hyökkäyksiä ja hyökkäykseen tähtääviä toimenpiteitä sekunnissa ja ne aiheuttavat jopa satojen miljardien eurojen taloudelliset menetykset vuodessa. Valitettavasti kyberhyökkäykset ovatkin yksi maailman nopeimmin kasvavista järjestäytyneen rikollisuuden ja jopa valtiollisen toiminnan haaroista”, sanoo professori Tapio Frantti, joka toimii informaatioteknologian dosenttina Oulun yliopistossa.

Oulun kyberturvayksikön on tarkoitus panostaa julkisen ja yksityisen sektorin rinnalla myös tavallisen ihmisen henkilökohtaisen turvallisuuden kehittämiseen esimerkiksi verkkomaksamisessa ja kotiautomaatiossa ja suojautumiseen nettikiusaamiselta.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Cyber Trust -ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski, puh. 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

Professori Tapio Frantti, puh. 040 547 0819, tapio.frantti@fre.fi

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.