Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista presidentti Niinistön valtiovierailulla Washingtonissa 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 9.00

Kybertutkimusohjelman yhteistyösopimus allekirjoitetaan tänään DIMECC Oy:n Cyber Trust -ohjelman päätösseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa. Innovaatio-ohjelmassa muun muassa Bittium, F-Secure, Ericsson ja Nokia sekä keskeisimmät suomalaiset yliopistot ja tutkimuslaitokset kehittivät teknologisia ratkaisuja kyberturvallisuuden parantamiseksi. Ohjelma käynnistettiin kansallisen kyberturvastrategian myötä vuonna 2015.

”Yksi innovaatio-ohjelman kunnianhimoisista tavoitteista oli lisätä kansainvälistä yhteistyötä. Iso kiitos onnistumisestamme kuuluu DIMECC Cyber Trust –ohjelman mahdollistamalle yhteistyölle sekä ohjelman partnereille. Tätä merkittävää kumppanuutta National Science Foundationin I/UCRC -ohjelman kanssa ei olisi myöskään syntynyt ilman DIMECCin avainroolia ohjelman rakentajana”, painottaa Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Oulun yliopiston yhteyteen perustettava tutkimusyksikkö Cyber Security and Software Engineering Research Site on avoin kaikille suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille. Yksikön suunnitellaan toimivan osana Security and Software Engineering Research Center -keskusta (https://www.serc.net), joka on tutkinut 13 yliopiston ja yli 20 teollisen ja julkishallinnollisen partnerin voimin ohjelmistojen ja järjestelmien turvallisuutta Yhdysvalloissa vuodesta 2010 alkaen.

“Olemme ylpeitä, että DIMECC on ollut laittamassa liikkeelle kansainvälisesti erittäin tärkeää kyberturvallisuuden tutkimusyhteistyötä Suomen ja Yhdysvaltojen kesken. Tämä on malliesimerkki siitä, mitä Euroopan tehokkaimmalla innovaatioalustalla voidaan toteuttaa, kun johtavien yritystemme ja korkeakoulujemme tutkimusyhteistyöhön saadaan mukaan myös julkista rahoitusta”, toteaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala. Ohjelmassa on ollut mukana yli 25 huippuyritystä ja tutkimuslaitosta.

Kyberhyökkäykset kasvavat räjähdysmäisesti

Tutkittavaa yksikölle riittää, sillä verkkohyökkäykset kasvavat voimakkaasti. Kyberturvallisuuden kehittämisessä ovat vastassa organisoidut voimat. Niin julkiseen sektoriin, yrityksiin kuin yksilöihin kohdistuvat uhat on tiedostettu korkeimmalla tasolla. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esille myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tuoreessa tapaamisessa.

”Tuoreiden arvioiden mukaan verkossa tapahtuu jopa miljardeja hyökkäyksiä ja hyökkäykseen tähtääviä toimenpiteitä sekunnissa ja ne aiheuttavat jopa satojen miljardien eurojen taloudelliset menetykset vuodessa. Valitettavasti kyberhyökkäykset ovatkin yksi maailman nopeimmin kasvavista järjestäytyneen rikollisuuden ja jopa valtiollisen toiminnan haaroista”, sanoo professori Tapio Frantti, joka toimii informaatioteknologian dosenttina Oulun yliopistossa.

Oulun kyberturvayksikön on tarkoitus panostaa julkisen ja yksityisen sektorin rinnalla myös tavallisen ihmisen henkilökohtaisen turvallisuuden kehittämiseen esimerkiksi verkkomaksamisessa ja kotiautomaatiossa ja suojautumiseen nettikiusaamiselta.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Cyber Trust -ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski, puh. 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

Professori Tapio Frantti, puh. 040 547 0819, tapio.frantti@fre.fi

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.

Suomi ensi kertaa innovaatiomaailman huippufoorumissa – Tampere ja DIMECC nostivat Montrealissa parrasvaloihin uuden P4.0-järjestelmän26.9.2017 16:00Tiedote

Tampere oli kutsuttu ensimmäisenä suomalaiskaupunkina mukaan vajaan kolmenkymmenen maailman keskeisen innovaatiokaupungin huippufoorumiin Montrealissa, Kanadassa. Valttina Tampereella on ollut ensiluokkainen, yritysten ja akateemisen tutkimuksen huiput yhteenkokoava innovaatioekosysteemi, jota Montrealissa on edustanut Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta DIMECC Oy. Ihmiset innovointiin uudella tavalla mukaan tuova P4.0-innovaatiojärjestelmä sai Montrealissa heti huomiota.

Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma // lisäys Tekesistä rahoittajana26.9.2017 15:35Tiedote

”Jaakonmeri” on testimeri - DIMECC ja One Sea avaavat maailman ensimmäisen kaikille avoimen testialueen: Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin15.8.2017 09:00Tiedote

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%5.7.2017 11:00Tiedote

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.