Helsingin seudun kauppakamari

Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia - "Menestyvä monikulttuurinen yritys" -kampanja käynnistyy helmikuussa 2020

Jaa
Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanja nostaa esiin työyhteisön monimuotoisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä yrityksiä ja organisaatioita. Kampanjan tavoitteena on kannustaa ja tukea yrityksiä vieraskielisten osaajien rekrytoimisessa, monikulttuurisen työyhteisön kehittämisessä ja kansainvälistymisessä.

Pääkohderyhmänä ovat ensi askeleita vieraskielisen henkilöstön rekrytoimisessa ottavat työnantajat, mutta kampanja soveltuu kaikille organisaatioille, jotka haluavat kehittyä monikulttuurisuutta hyödyntävänä työnantajana. Kampanjalla tehdään myös tunnetuksi yrityksille ja työyhteisölle tarjolla olevia kansainvälisyyteen, rekrytointiin ja osaamisen kehittämiseen liittyviä julkisia ja yksityisiä palveluja.

- Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia. Moninaisuus hyödyttää myös yrityksiä ja vahvistaa niiden kykyä innovoida ja sopeutua muutoksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa kampanjan avulla nostaa esiin monikulttuurisuuden hyötyjä. Kunnianhimomme taso on korkealla: haluamme rakentaa Suomesta maailmalla tunnetun, aidosti kiinnostavan kohteen ulkomaalaisille osaajille, toteaa työministeri Timo Harakka.

Kampanjalla halutaan vaikuttaa myös siihen, miten suomalaisissa korkeakouluista valmistuvia kansainvälisiä korkeakoulutettuja saadaan nykyistä paremmin kehittämään yritysten liiketoimintaa ja työelämää.

- Me TEKissä haluamme olla mukana vahvistamassa yritysten kilpailukykyä. Nyt liian moni ulkomaalainen osaaja lähtee pois Suomesta valmistuttuaan yliopistoistamme, jotka ovat nopeasti kansainvälistyneet. Tekniikan alan osaajapulan vallitessa meillä ei ole varaa menettää näitä osaajia, jotka haluaisivat jäädä Suomeen, painottaa Tekniikan akateemiset TEK:n toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

Kampanjaan osallistuvat yritykset saavat käyttöönsä Business Finlandin ja Helsingin seudun kauppakamarin tuottaman diversiteettimittarin, jonka avulla työnantajat voivat kartoittaa organisaationsa valmiuksia rekrytoida kansainvälistä työvoimaa, organisaatiokulttuurin avoimuutta sekä käytäntöjen valmiutta monimuotoiseen työyhteisön johtamiseen. 

- Yrityksillä ja työpaikoilla on ratkaiseva vaikutus siihen, miten hyvin Suomessa jo olevien ja tänne tulevien maahanmuuttajien osaaminen saadaan mukaan työelämään ja osaksi hyvinvointiyhteiskunnan kehittämistä, korostaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Kampanjan toteuttamisesta vastaa Helsingin seudun kauppakamari. Pääyhteistyökumppaneita ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Keskuskauppakamari, Business Finland ja Tekniikan akateemiset TEK. Kampanja alkaa helmikuussa 2020 ja samalla myös diversiteettimittaristo on yritysten hyödynnettävissä. Kampanja päättyy marraskuussa 2020 esimerkillisten yritysten palkitsemiseen. Kauppakamareista tapahtumia järjestävät ainakin Turku, Oulu, Pohjanmaa, Tampere ja Kuopio sekä Helsingin seudun kauppakamari. Elinkeino- ja työelämän järjestöt voivat osallistua kampanjaan tulemalla mukaan esimerkiksi viestintä- tai tapahtumakumppaniksi. Viestintäkumppaneina kampanjaan ovat sitoutuneet Sivistystyönantajat ry. ja Suomen Ekonomit.    

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Laura Lindeman
Johtava asiantuntija (Talent Boost – Kasvua kansainvälisistä osaajista)
Työ- ja elinkeinoministeriö
050 408 9932


Juhani Nokela
Yhteiskuntasuhdejohtaja
Tekniikan akateemiset TEK
040 7547459


Markku Lahtinen
johtaja
Helsingin seudun kauppakamari
050 571 3564


Satu Salonen
Kampanjan toteutuksesta vastaava, Talent Manager
Helsingin seudun kauppakamari
050 381 7176

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamari
Kalevankatu 12
00100 Helsinki

http://helsinki.chamber.fi/fi/

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät hieman kohentuneet – ”Työllisyysnäkymät kuitenkin vaimeammat kuin keväällä”19.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät yhä korkeintaan kohtuullisiksi. Arviot käyvät ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Yritysten arvioiden mukaan näkemykset liikevaihdosta, kannattavuudesta ja suhdannenäkymistä ovat hieman valoisampia kuin viime maaliskuussa. Sen sijaan työllisyysnäkymät ovat maaliskuuta huonommat. ”Helsingin seudun yritysten toimitusjohtajille tekemässämme kyselyssä näkyy vain pieniä merkkejä paremmasta suhdanteesta. Vaikka yritysten arviot liikevaihdon kehityksestä ovat vahvistuneet, kannattavuus ja suhdannenäkyvät ovat edelleen välttäviä. Työvoiman kysynnän ei odoteta vahvistuvan, joten työllisyystilanne jatkuu vaikeana”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen.

Helsingin ydinkeskustan vähittäiskaupan liikevaihdossa pientä positiivista kehitystä, mutta liikevaihto ei vieläkään ole noussut koronapandemiaa edeltävälle tasolle – ”Orastavaa kehitystä on tuettava kaikin keinoin”23.7.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustan vähittäiskaupan liikevaihto ei ole vielä noussut pandemiaa edeltävälle tasolle vuoden 2024 loppuun mennessä, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin selvityksestä. Ilahduttavaa kehitystä ydinkeskustan vähittäiskaupassa näkyy erityisesti muotikaupassa. Ydinkeskustassa sijaitsevien hotellien liikevaihto ylitti vuoden 2019 lopun tason jo vuonna 2022 ja on sen jälkeen kehittynyt huomattavan positiivisesti. Orastavaa positiivista kehitystä näkyy myös Helsingin ydinkeskustan ravintoloiden liikevaihdon kehityksessä vuonna 2024, mutta se ei ole noussut vielä vuoden 2019 tasolle.

Näpistyksiä alkuvuonna Helsingissä jopa 60 prosenttia enemmän kuin aiemmin – ”Lainsäädännön tulisi näkyä myös tuomioissa”24.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingissä tehtiin Poliisin mukaan yli 7 400 näpistystä tammi-toukokuussa 2025. Viime vuonna samaan aikaan näpistyksiä oli 4 615. Vuoden 2025 näpistyksistä yli 90 prosenttia on myymälänäpistyksiä. Alueen kauppojen mukaan ne aiheuttavat myös toistuvia vaaratilanteita sekä asiakkaille että myymälähenkilökunnalle. Helsingin poliisi on alkanut niputtaa sarjanäpistelijöiden näpistyksiä ja vie niitä yhdellä kertaa syyteharkintaan. ”Uuden lainsäädännön ja oikeuskäytännön tulisi selkeästi näkyä myös syyttämispäätöksissä ja tuomioissa eli toistuvia näpistystuomioita tulisi muuttaa vankeusrangaistukseksi”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin neuvontapalvelujen ja lakiasioiden johtaja Marko Silen. Heinäkuussa näpistyksiä ilmoitetaan perinteisesti paljon. Kesällä näpistyksiä tapahtuu myös muualla kuin myymälöissä.

Ennakointikamari selvitti: yritykset pitävät henkilökunnan jatkuvaa oppimista tärkeänä laajalti27.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Yritykset pitävät henkilöstön jatkuvaa oppimista merkittävänä – riippumatta siitä, onko yrityksen liiketoiminnan tavoitteena esimerkiksi kasvu, kannattavuus tai liiketoimintamallin muuttaminen, käy ilmi Ennakointikamarin tilaamasta laadullisesta tutkimuksesta. Yritykset kokevat, että osaamisen kehittämisen hyötyjä yrityksille ovat muun muassa yrityksen toiminnan tehostaminen, regulaatioon vastaaminen ja potentiaalisten työntekijöiden houkuttelu.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye