Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia - "Menestyvä monikulttuurinen yritys" -kampanja käynnistyy helmikuussa 2020
Pääkohderyhmänä ovat ensi askeleita vieraskielisen henkilöstön rekrytoimisessa ottavat työnantajat, mutta kampanja soveltuu kaikille organisaatioille, jotka haluavat kehittyä monikulttuurisuutta hyödyntävänä työnantajana. Kampanjalla tehdään myös tunnetuksi yrityksille ja työyhteisölle tarjolla olevia kansainvälisyyteen, rekrytointiin ja osaamisen kehittämiseen liittyviä julkisia ja yksityisiä palveluja.
- Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia. Moninaisuus hyödyttää myös yrityksiä ja vahvistaa niiden kykyä innovoida ja sopeutua muutoksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa kampanjan avulla nostaa esiin monikulttuurisuuden hyötyjä. Kunnianhimomme taso on korkealla: haluamme rakentaa Suomesta maailmalla tunnetun, aidosti kiinnostavan kohteen ulkomaalaisille osaajille, toteaa työministeri Timo Harakka.
Kampanjalla halutaan vaikuttaa myös siihen, miten suomalaisissa korkeakouluista valmistuvia kansainvälisiä korkeakoulutettuja saadaan nykyistä paremmin kehittämään yritysten liiketoimintaa ja työelämää.
- Me TEKissä haluamme olla mukana vahvistamassa yritysten kilpailukykyä. Nyt liian moni ulkomaalainen osaaja lähtee pois Suomesta valmistuttuaan yliopistoistamme, jotka ovat nopeasti kansainvälistyneet. Tekniikan alan osaajapulan vallitessa meillä ei ole varaa menettää näitä osaajia, jotka haluaisivat jäädä Suomeen, painottaa Tekniikan akateemiset TEK:n toiminnanjohtaja Jari Jokinen.
Kampanjaan osallistuvat yritykset saavat käyttöönsä Business Finlandin ja Helsingin seudun kauppakamarin tuottaman diversiteettimittarin, jonka avulla työnantajat voivat kartoittaa organisaationsa valmiuksia rekrytoida kansainvälistä työvoimaa, organisaatiokulttuurin avoimuutta sekä käytäntöjen valmiutta monimuotoiseen työyhteisön johtamiseen.
- Yrityksillä ja työpaikoilla on ratkaiseva vaikutus siihen, miten hyvin Suomessa jo olevien ja tänne tulevien maahanmuuttajien osaaminen saadaan mukaan työelämään ja osaksi hyvinvointiyhteiskunnan kehittämistä, korostaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.
Kampanjan toteuttamisesta vastaa Helsingin seudun kauppakamari. Pääyhteistyökumppaneita ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Keskuskauppakamari, Business Finland ja Tekniikan akateemiset TEK. Kampanja alkaa helmikuussa 2020 ja samalla myös diversiteettimittaristo on yritysten hyödynnettävissä. Kampanja päättyy marraskuussa 2020 esimerkillisten yritysten palkitsemiseen. Kauppakamareista tapahtumia järjestävät ainakin Turku, Oulu, Pohjanmaa, Tampere ja Kuopio sekä Helsingin seudun kauppakamari. Elinkeino- ja työelämän järjestöt voivat osallistua kampanjaan tulemalla mukaan esimerkiksi viestintä- tai tapahtumakumppaniksi. Viestintäkumppaneina kampanjaan ovat sitoutuneet Sivistystyönantajat ry. ja Suomen Ekonomit.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Lindeman
Johtava asiantuntija (Talent Boost – Kasvua kansainvälisistä osaajista)
Työ- ja elinkeinoministeriö
050 408 9932
Juhani Nokela
Yhteiskuntasuhdejohtaja
Tekniikan akateemiset TEK
040 7547459
Markku Lahtinen
johtaja
Helsingin seudun kauppakamari
050 571 3564
Satu Salonen
Kampanjan toteutuksesta vastaava, Talent Manager
Helsingin seudun kauppakamari
050 381 7176
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari
Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – ”Vain pieniä positiivisia alakohtaisia merkkejä”9.12.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät yhä heikoiksi. Arviot käyvät ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Yritysten näkemykset kannattavuudesta, työllisyydestä ja suhdannenäkymistä ovat samalla tasolla kuin elokuussa. Odotukset liikevaihdosta ovat elokuuhun verrattuna aavistuksen heikentyneet. ”Pulssikyselyssä näkyy valitettavasti vain pieniä alakohtaisia merkkejä suhdanteen paranemisesta. Hieman vahvistunutta kysyntää on nähtävissä B2B-palveluissa, joiden markkina tyypillisesti elpyy talouden kääntyessä parempaan suuntaan”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen.
Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtajaksi logistiikka-alan johtaja Hanna Korvenpää27.11.2025 17:34:24 EET | Tiedote
Logistiikkayhtiö Kuehne+Nagelin Suomen toimitusjohtaja Hanna Korvenpää on valittu Helsingin seudun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä vuoden 2026 alusta.
Vantaan ratikka on elinkeinoelämälle tärkeä investointi – ”Tukee yritysten kasvua”31.10.2025 12:35:24 EET | Tiedote
Helsingin seudun kauppakamari kannattaa Vantaan ratikan rakentamista, jota se pitää koko seudun elinvoimaa vahvistavana investointina. ”Vantaan ratikka ei ole vain liikennehanke, vaan seudun elinkeinoelämän kasvualusta. Se tukee yritysten kasvua, uusien työpaikkojen syntymistä, TKI-toimintaa, kansainvälistymistä ja kilpailukykyä. Vantaan on hoidettava talouttaan vastuullisesti, mutta suurten kaupunkien on rakennettava myös vaikeina aikoina”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen. Ratikka on Vantaalle kasvua ja kilpailukykyä vahvistava ratkaisu. Se lujittaa Vantaan asemaa yhtenä pääkaupunkiseudun kasvumoottoreista. Ratikka parantaa saavutettavuutta, helpottaa työvoiman liikkuvuutta ja sujuvoittaa logistiikkaa. Yhteys tukee erityisesti Aviapoliksen kehitystä kansainvälisenä yritys- ja innovaatiokeskittymänä.
Korjaustiedote: Kohtaanto-ongelma kärjistyy Helsingin seudulla – jopa 46 prosenttia alueen yrityksistä kokee pulaa osaavasta työvoimasta14.10.2025 11:23:44 EEST | Tiedote
Helsingin seudun kauppakamarin kohtaanto-ongelmaa koskevassa julkaisussa ja tiedotteessa on virhe. Virhe johtuu tiedonkeruuvaiheessa tehdyistä muutoksista. Tämä tarkoittaa, että tiedotteessa on tulkintavirhe eikä kyselyn tieto myöskään ole vertailukelpoista aiempiin vuosiin verrattuna.
Kohtaanto-ongelma kärjistyy Helsingin seudulla – jopa 46 prosenttia alueen yrityksistä kokee pulaa osaavasta työvoimasta14.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tiedotteesta on tehty korjaustiedote 14.10. kello 11.23: https://www.sttinfo.fi/tiedote/71527114/korjaustiedote-kohtaanto-ongelma-karjistyy-helsingin-seudulla-jopa-46-prosenttia-alueen-yrityksista-kokee-pulaa-osaavasta-tyovoimasta?publisherId=26487429&lang=fi Jopa 46 prosenttia Helsingin seudun yrityksistä kokee pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityksille tehdystä kyselystä. Yritysten kokema osaajapula Helsingin seudulla on nopeasti kroonistunut. Vielä keväällä pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta koki 35 prosenttia alueen yrityksistä. ”Pula osaajista pahenee, vaikka työvoiman tarjontaa on enemmän kuin aikoihin. Tässä on kyse vakavasta rakenteellisesta ongelmasta, johon on löydettävä nopeasti ratkaisuja”, sanoo johtava asiantuntija Riikka Vataja Helsingin seudun kauppakamarista. 33 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee, että työvoiman saatavuus on tasapainossa ja 20 prosenttia, että osaavasta työvoimasta on
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
