Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia - "Menestyvä monikulttuurinen yritys" -kampanja käynnistyy helmikuussa 2020

Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanja nostaa esiin työyhteisön monimuotoisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä yrityksiä ja organisaatioita. Kampanjan tavoitteena on kannustaa ja tukea yrityksiä vieraskielisten osaajien rekrytoimisessa, monikulttuurisen työyhteisön kehittämisessä ja kansainvälistymisessä.

Pääkohderyhmänä ovat ensi askeleita vieraskielisen henkilöstön rekrytoimisessa ottavat työnantajat, mutta kampanja soveltuu kaikille organisaatioille, jotka haluavat kehittyä monikulttuurisuutta hyödyntävänä työnantajana. Kampanjalla tehdään myös tunnetuksi yrityksille ja työyhteisölle tarjolla olevia kansainvälisyyteen, rekrytointiin ja osaamisen kehittämiseen liittyviä julkisia ja yksityisiä palveluja.

- Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia. Moninaisuus hyödyttää myös yrityksiä ja vahvistaa niiden kykyä innovoida ja sopeutua muutoksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa kampanjan avulla nostaa esiin monikulttuurisuuden hyötyjä. Kunnianhimomme taso on korkealla: haluamme rakentaa Suomesta maailmalla tunnetun, aidosti kiinnostavan kohteen ulkomaalaisille osaajille, toteaa työministeri Timo Harakka.

Kampanjalla halutaan vaikuttaa myös siihen, miten suomalaisissa korkeakouluista valmistuvia kansainvälisiä korkeakoulutettuja saadaan nykyistä paremmin kehittämään yritysten liiketoimintaa ja työelämää.

- Me TEKissä haluamme olla mukana vahvistamassa yritysten kilpailukykyä. Nyt liian moni ulkomaalainen osaaja lähtee pois Suomesta valmistuttuaan yliopistoistamme, jotka ovat nopeasti kansainvälistyneet. Tekniikan alan osaajapulan vallitessa meillä ei ole varaa menettää näitä osaajia, jotka haluaisivat jäädä Suomeen, painottaa Tekniikan akateemiset TEK:n toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

Kampanjaan osallistuvat yritykset saavat käyttöönsä Business Finlandin ja Helsingin seudun kauppakamarin tuottaman diversiteettimittarin, jonka avulla työnantajat voivat kartoittaa organisaationsa valmiuksia rekrytoida kansainvälistä työvoimaa, organisaatiokulttuurin avoimuutta sekä käytäntöjen valmiutta monimuotoiseen työyhteisön johtamiseen.

- Yrityksillä ja työpaikoilla on ratkaiseva vaikutus siihen, miten hyvin Suomessa jo olevien ja tänne tulevien maahanmuuttajien osaaminen saadaan mukaan työelämään ja osaksi hyvinvointiyhteiskunnan kehittämistä, korostaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Kampanjan toteuttamisesta vastaa Helsingin seudun kauppakamari. Pääyhteistyökumppaneita ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Keskuskauppakamari, Business Finland ja Tekniikan akateemiset TEK. Kampanja alkaa helmikuussa 2020 ja samalla myös diversiteettimittaristo on yritysten hyödynnettävissä. Kampanja päättyy marraskuussa 2020 esimerkillisten yritysten palkitsemiseen. Kauppakamareista tapahtumia järjestävät ainakin Turku, Oulu, Pohjanmaa, Tampere ja Kuopio sekä Helsingin seudun kauppakamari. Elinkeino- ja työelämän järjestöt voivat osallistua kampanjaan tulemalla mukaan esimerkiksi viestintä- tai tapahtumakumppaniksi. Viestintäkumppaneina kampanjaan ovat sitoutuneet Sivistystyönantajat ry. ja Suomen Ekonomit.

Laura Lindeman
Johtava asiantuntija (Talent Boost – Kasvua kansainvälisistä osaajista)
Työ- ja elinkeinoministeriö

Juhani Nokela
Yhteiskuntasuhdejohtaja
Tekniikan akateemiset TEK

Markku Lahtinen
johtaja

Satu Salonen
Kampanjan toteutuksesta vastaava, Talent Manager

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.