Suomiveneilee.fi -koeajopäivät avaavat veneilykesän Helsingin Lauttasaaressa

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu jälleen toukokuussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 20 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä purjeveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia ja veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina. Koeajettavien veneiden tarkka lista julkistetaan toukokuussa.

Suomalaisten venealan toimijoiden yhteiset koeajopäivät järjestetään Helsingin Lauttasaaressa perjantaina ja lauantaina 20.–21.5. Koeajettavien veneiden tarkka lista julkistetaan toukokuussa.

Suomalaisten venealan toimijoiden yhteiset koeajopäivät järjestetään Helsingin Lauttasaaressa Veneentekijäntien rannassa (Veneentekijäntie 1-5, 00210 Helsinki) perjantaina ja lauantaina 20.–21.5. Koeajot alkavat molempina päivinä kello 10 ja jatkuvat iltakuuteen saakka.

”Veneiden koeajopäivät ovat hyvän tuulen tapahtuma, johon voi tulla kokeilemaan veneitä omien taitojensa rajoissa ammattitaitoisen kipparin ohjeistamana”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.

Pelasta Itämeri -palkinnon voittaja julkistetaan koeajopäivillä

Pelasta Itämeri -palkinto annetaan henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai yritykselle, joka on kehittänyt innovaation, ajatusmallin tai keinon, joka vaikuttaa merien ekologisen tilan parantumiseen, tuo Suomelle positiivista imagoa ja josta voi kehittyä kansainvälisestikin merkittävä tuote tai palvelu.

Suomen Messusäätiön rahapalkinto on tänä vuonna ensimmäistä kertaa 20 000 euroa. Palkinto jaetaan koeajopäivien lehdistötilaisuudessa 20.5.

Venealan yritykset mukana tapahtumassa

Toimialajärjestö Finnboatin ja Helsingin Venemessujen lisäksi tapahtumaa ovat järjestämässä lukuisat suomalaiset venevalmistajat ja -maahantuojat. Tapahtumassa on ensimmäistä kertaa mukana myös uusi pääyhteistyökumppanimme Land Rover. Koeajettavissa on Land Rover Defender sekä Range Rover -malliston lataushybridejä, jotka sopivat venetrailerin vetoon vaativissakin olosuhteissa.

Lauttasaaren Veneentekijäntie on Suomen suurin venealan keskittymä, josta löytyy laaja valikoima alan palveluita korjaustelakasta venetarvikemyymälöihin. Paikalliset venealan yritykset järjestävät samaan aikaan perinteisiä kesäkauden avajaistilaisuuksiaan, joten on monta hyvää syytä suunnistaa Veneentekijäntielle.

Suomen venealan kevätsesonki huipussaan20.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen venealan vuoden 2022 myyntikausi käynnistyi totuttua aikaisemmin, mutta myyntikauden huippusesonki on kylmän kevään johdosta hieman myöhässä. Venealan yhteiset tapahtumat saatiin kuitenkin polkaistua liikkeelle. Esimerkiksi Helsingin Lauttasaaressa vietetään viikonloppuna kesäkauden avajaisia ja suomiveneilee.fi-koeajopäiviä. Myös elokuussa järjestettävä Suomen suurin uiva venenäyttely Uiva Flytande on jo lähes loppuunmyyty. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto on lähes miljardi euroa.

Suomiveneilee.fi testing days open the boating summer in Lauttasaari, Helsinki14.4.2022 10:00:00 EEST | Press release

In May, everyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for try-outs during the Suomiveneilee.fi boat testing days. The tests are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper. The exact list of boats to be tested will be published in May.