Suomu nousuun – kala ui nyt ennätystahtia ostoskoriin

Erityisen vahvaa tuorekalan myynnin kasvu on ollut valmiiksi pakatussa kalassa. Esimerkiksi Saimaan Tuore -kirjolohifileitä on myyty yli 10 000 kappaleen viikkotahtia, mikä on noin kolminkertainen määrä tavanomaiseen verrattuna.
– Tuote istuu moneen megatrendiin. Valmiissa annoskoossa myytävä tuore kala houkuttelee sekä helppoudellaan että hinnallaan. Tuote on myös ympäristöystävällinen, koska kalat ovat peräisin kiertovesikasvattamosta, valikoimapäällikkö Elias Lehtinen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Samoin S-ryhmän toukokuussa lanseeraamat kauden parhaat sesonkikalat ovat myyneet etenkin valintapakattuna: Kotimaista kuhafileen ja Kotimaista silakkafileen myynti on moninkertaistunut.
Vahvassa tuplamyyntivauhdissa ovat myös Kotimaista Kirjolohisuikaleet, kirjolohipyörykät ja Kotimaista luonnonkalapihvit.
Sesonkikalat siivittävät kalakauppaa
Kalatiskeillä näkyvästi esillä olevat sesonkikalat ovat siivittäneet myös palvelutiskien kalamyyntiä.
– Sesonkikaloihin satsaaminen on tehnyt palvelutorista asiakkaille houkuttelevamman ja elämyksellisemmän, mikä näkyy myynneissä ja vähitellen myös kalavalintojen monipuolistumisena, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa sanoo.
Palvelutiskin myydyin tuote on kuitenkin edelleen norjalainen lohi.
– Kotimaisen kalan arvostusta pitää kasvattaa ja samalla lisätä sen osuutta ruokapöydissä. Kala on maukasta ja terveellistä superfoodia, joka tulee läheltä, Oksa toteaa.
Prismoissa ja S-marketeissa lanseeratun Sesonkikala-konseptin tavoitteena on nostaa tuoreimpia ja parhaimpia kalatuotteita esille, jotta ihmiset innostuisivat ja rohkaistuisivat syömään enemmän kalaa
Myös kalan hintaa on laskettu, mikä edelleen madaltaa kalan syömisen kynnystä. Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi
Elias Lehtinen, valikoimapäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0694, elias.lehtinen@sok.fi
#suomunousuun #ruokamanifesti
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme