Suosittu kaupunkiappis sai hiilijalanjälkilaskurin

Tampere.Finland-sovellus kokoaa yhteen kasvavan määrän kaupunkilaisille hyödyllisiä palveluja. Yksi uusimmista ominaisuuksista on hiilijalanjälkilaskuri, seuraavaksi mukaan on tulossa asukkaiden palautteenannon ja osallistumisen mahdollistava kanava.

Tampere.Finland -sovellus sai hiilijalanjälkilaskurin. Kuva: Mirella Mellonmaa

Tampere.Finland-sovellukseen on kerätty asukkaille ja matkailijoille hyödyllisiä palveluja: reittiopastus, joukkoliikenteen reitit ja aikataulut, parkkihallien vapaat pysäköintipaikat, sähköinen kirjastokortti, kulttuuriraitteja ja Tampereen tapahtumakalenteri sekä Tampere Tunnetuksi Passi.

Reittioppaan hiilijalanjälkilaskuri on yksi sovelluksen uudemmista ominaisuuksista. Käyttäjä voi hakea haluamansa reitin ja verrata, miten paljon julkisen liikenteen käyttäminen, pyöräily tai käveleminen pienentävät matkan hiilijalanjälkeä yksityisautoiluun nähden.

– Taustalla ovat Tampereen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2030 ja Kestävä Tampere 2030 -ohjelma, joka pyrkii muun muassa innostamaan ihmiset käyttämään enemmän kestäviä liikkumismuotoja, kertoo projektipäällikkö Maarit Vehviläinen STARDUST-hankkeesta.

Lisää käyttäjiä ja ominaisuuksia

Sovelluksen ensimmäinen versio julkaistiin helmikuussa 2019 ja sen jälkeen latausten määrä on ollut tasaisessa kasvussa. 35 000 latauksen raja on ylitetty ja kasvu jatkuu.

Tampere.Finland-sovellusta kehitetään edelleen. Seuraavaksi siihen on suunnitteilla osio, joka antaisi kaupunkilaisille mahdollisuuden osallistua helposti oman ympäristönsä asioiden hoitoon ja kaupunkisuunnitteluun. Sovelluksen kautta voisi ainakin antaa kaupungille palautetta, tehdä vikailmoituksia ja osallistua käyttäjäkyselyihin.

Tampere.Finland-sovellus on kehitetty Tampereen kaupungin ja Business Tampereen toteuttamassa Smart Tampere -ohjelmassa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittaman STARDUST-projektin ja Visit Tampereen kanssa. Sovelluksen on toteuttanut Geniem Oy, ja sen voi ladata maksutta Googlen Play Storesta ja Applen App Storesta.

Anni Joela
Projektipäällikkö, Tampereen kaupunki
anni.joela@tampere.fi

Tampere.Finland -sovellus sai hiilijalanjälkilaskurin. Kuva: Mirella Mellonmaa

Business Tampere on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö, jonka tehtävä on edistää investointeja sekä luoda paras ympäristö yritystoiminnalle. Rakennetaan uutta Tampereen seutua. Yhdessä.

Welcome to AI Finland 2020 – an event that focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration21.2.2020 14:42:37 EETPress Invitation

International AI Finland 2020 event will take place on April 22, 2020 at Tampere Hall. The event focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration – in order to support the R&D and commercialization of Finnish AI. The goal of the event is to create a concept, AI Finland that annually connects companies with the best research in different themes and regions. The AI Finland event kicks-off from Tampere, the heart of the Finnish manufacturing industry.

Mediakutsu: Tervetuloa tekoälyn yritys-tutkimustyötä vauhdittavaan AI Finland 2020 -tapahtumaan21.2.2020 14:33:45 EETKutsu

Kansainvälinen AI Finland 2020 -tapahtuma järjestetään 22.4.2020 Tampere-talossa. Tapahtuma keskittyy kestävään älykkääseen tuotantoon sekä yritys-tutkimusyhteistyöhön tukien suomalaisen AI:n tutkimusta, kehitystä ja kaupallistamista. Tavoitteena on luoda AI Finland -konsepti, joka yhdistää vuosittain yritykset ja huippututkimuksen eri teemoissa ja alueilla. AI Finland alkaa Tampereelta, suomalaisen teollisuuden sydämestä.

Tampere Region Business Explorer: A New Online Portal Offers Powerful Data Tools to Attract Investments30.1.2020 11:05:00 EETPress release

Which industry sectors are strong in the Tampere region, in Finland? How many ICT companies are there? What is the concentration of people with degrees in health sciences compared to other regions in Finland? The newly launched Tampere Business Explorer helps companies interested in Tampere as a business location to research and analyze economic and demographic data about the city region. The Tampere Region Business Explorer is the first data resource of this kind to be launched in Finland.

Tampere Region Business Explorer: Uusi tehokas online-datatyökalu investointien houkutteluun30.1.2020 10:41:46 EETTiedote

Mitkä teollisuuden alat ovat vahvoja Tampereen seudulla? Montako ICT-yritystä alueella on? Montako terveysalan osaajaa alueella asuu verrattuna muuhun Suomeen? Vastajulkistettu Tampere Business Explorer – datatyökalu auttaa alueesta kiinnostuneita yrityksiä etsimään ja analysoimaan sen talous- ja väestötilastoja. Tampere Region Business Explorer on ensimmäinen Suomessa julkaistu tämän tyyppinen datatyökalu.