SUP-lauta on tämän kesän hitti – myynti räjähti kasvuun heti säiden lämmettyä

S-ryhmän myyntidatasta selviää, että lämpimät säät näkyivät välittömästi myyntipiikkinä käyttötavarapuolella. Esimerkiksi vesiurheiluvarusteiden myynti noin kolminkertaistui toukokuussa viikolla 19 viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Erityinen hitti ovat olleet SUP-laudat. Myös suppailuun ja muihin vesiharrastuksiin liittyvät oheistarvikkeet käyvät hyvin kaupaksi: esimerkiksi pelastus- ja veneilyliivien myynti on tällä hetkellä selkeässä kasvussa.
”Suomalaiset innostuivat hankkimaan SUP-lautoja jo viime kesänä niin paljon, että ne loppuivat Prismoista kesken jo melko aikaisessa vaiheessa kesän aikana. Trendi on kasvanut edelleen, ja ennustamme, että tämän kesän aikana tulemme myymään lautoja kaksinkertaisen määrän viime vuoteen nähden”, paljastaa S-ryhmän sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Matti Viitanen, ja vinkkaa:
”Olemme laajentaneet Prisman SUP-lautavalikoimaa vuoden takaisesta ja tuoneet tarjolle uusia vaihtoehtoja eri hintaluokista. Jos oman laudan hankkiminen on ollut haaveissa, kannattaa toimia nyt, kun tuotteiden saatavuus on hyvällä tasolla.”
Perinteiset purkkijalat ovat taas pihaleikkien suosikki
Toukokuun hellepäivät nostattivat myös monien muiden kesätuotteiden myyntiä. Esimerkiksi lasten muovisten astioiden, kuten juomapullojen sekä kylmälaukkujen ja -varaajien myynti yli kaksinkertaistui viikolla 19 viime vuoteen verrattuna. Myös ulkoleluja myytiin kyseisellä viikolla yli kaksinkertaisesti viime vuoteen verrattuna, ja niistä on löytynyt myös yllättäviä hittejä.
”Ulkoleluissa myytiin erityisen hurja määrä erilaisia saippuakuplia, hiekkaleluja sekä vesipyssyjä. Saippuakuplissa hittejä näyttävät olevan erityisesti Ryhmä Hau-, Muumi- ja Pipsa Possu -tuotteet. Myös Frozen on edelleen kaikkien pienten prinsessojen suosikki. Ulkona myös hypitään hyppynaruilla, pelataan mölkkyä ja pyöritetään hulavannetta. Tämän kevään ehdoton suosikki ovat kuitenkin olleet vanhanaikaiset purkkijalat. Niissä kysyntä on osoittautunut suuremmaksi kuin osasimme odottaa, minkä vuoksi tuotteita ei valitettavasti riitä kaikille”, kertoo S-ryhmän kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila.
Uimaleluissa myynti käynnistyi toukokuun helteiden myötä niinkin vauhdikkaasti, että ne lähestulkoon loppuivat S-ryhmän varastosta. Tavoitteena on, että uimaleluihin saataisiin vielä lisää uusia tuotteita kesken kauden. Kesän hiteiksi ennustetaan viime vuoden tapaan erityisesti jättikokoisia puhallettavia uimaleluja, joita ostavat myös aikuiset. Viime vuonna isot uimalelut myytiin helteiden myötä loppuun jo kesän aikana.
Vesiurheilun ja ulkolelujen lisäksi myynti on kasvanut rajusti myös retkeilyvarusteissa. Matti Viitanen uskoo, että viime kesänä alkanut retkeilybuumi jatkuu edelleen, kun ihmiset viettävät kesälomiaan pitkälti kotimaassa.
Merkittävä havainto myyntidatasta on, että varusteita on haettu erityisesti päiväretkille, joille on suunnattu koko perheen voimin. Sekä viime kesänä että tänä keväänä on myyty erityisen paljon retkikeittimiä ja niiden polttoaineita sekä erilaisia retkiruokia. Myös yöpymistarvikkeet käyvät kaupaksi, mutta niiden menekissä on enemmän vaihtelua: keskihintaisia vaellustelttoja menee suuria määriä, kun taas edulliset ”festariteltat” myyvät tavallista vaisummin koronatilanteen vuoksi.
”Viime kesänä kotimaanmatkailu- ja retkeilyinnostus pääsi hieman yllättämään meidät, mutta nyt olemme pystyneet ennakoimaan paremmin ja retkeilytuotteita on hyvin varastossa kesää varten”, Viitanen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, matti.viitanen@sok.fi, puh. 010 768 0704
Rauna Junnila, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, rauna.junnila@sok.fi, puh. 010 7680 731
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
