SUP-lauta on tämän kesän hitti – myynti räjähti kasvuun heti säiden lämmettyä

S-ryhmän myyntidatasta selviää, että lämpimät säät näkyivät välittömästi myyntipiikkinä käyttötavarapuolella. Esimerkiksi vesiurheiluvarusteiden myynti noin kolminkertaistui toukokuussa viikolla 19 viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Erityinen hitti ovat olleet SUP-laudat. Myös suppailuun ja muihin vesiharrastuksiin liittyvät oheistarvikkeet käyvät hyvin kaupaksi: esimerkiksi pelastus- ja veneilyliivien myynti on tällä hetkellä selkeässä kasvussa.
”Suomalaiset innostuivat hankkimaan SUP-lautoja jo viime kesänä niin paljon, että ne loppuivat Prismoista kesken jo melko aikaisessa vaiheessa kesän aikana. Trendi on kasvanut edelleen, ja ennustamme, että tämän kesän aikana tulemme myymään lautoja kaksinkertaisen määrän viime vuoteen nähden”, paljastaa S-ryhmän sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Matti Viitanen, ja vinkkaa:
”Olemme laajentaneet Prisman SUP-lautavalikoimaa vuoden takaisesta ja tuoneet tarjolle uusia vaihtoehtoja eri hintaluokista. Jos oman laudan hankkiminen on ollut haaveissa, kannattaa toimia nyt, kun tuotteiden saatavuus on hyvällä tasolla.”
Perinteiset purkkijalat ovat taas pihaleikkien suosikki
Toukokuun hellepäivät nostattivat myös monien muiden kesätuotteiden myyntiä. Esimerkiksi lasten muovisten astioiden, kuten juomapullojen sekä kylmälaukkujen ja -varaajien myynti yli kaksinkertaistui viikolla 19 viime vuoteen verrattuna. Myös ulkoleluja myytiin kyseisellä viikolla yli kaksinkertaisesti viime vuoteen verrattuna, ja niistä on löytynyt myös yllättäviä hittejä.
”Ulkoleluissa myytiin erityisen hurja määrä erilaisia saippuakuplia, hiekkaleluja sekä vesipyssyjä. Saippuakuplissa hittejä näyttävät olevan erityisesti Ryhmä Hau-, Muumi- ja Pipsa Possu -tuotteet. Myös Frozen on edelleen kaikkien pienten prinsessojen suosikki. Ulkona myös hypitään hyppynaruilla, pelataan mölkkyä ja pyöritetään hulavannetta. Tämän kevään ehdoton suosikki ovat kuitenkin olleet vanhanaikaiset purkkijalat. Niissä kysyntä on osoittautunut suuremmaksi kuin osasimme odottaa, minkä vuoksi tuotteita ei valitettavasti riitä kaikille”, kertoo S-ryhmän kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila.
Uimaleluissa myynti käynnistyi toukokuun helteiden myötä niinkin vauhdikkaasti, että ne lähestulkoon loppuivat S-ryhmän varastosta. Tavoitteena on, että uimaleluihin saataisiin vielä lisää uusia tuotteita kesken kauden. Kesän hiteiksi ennustetaan viime vuoden tapaan erityisesti jättikokoisia puhallettavia uimaleluja, joita ostavat myös aikuiset. Viime vuonna isot uimalelut myytiin helteiden myötä loppuun jo kesän aikana.
Vesiurheilun ja ulkolelujen lisäksi myynti on kasvanut rajusti myös retkeilyvarusteissa. Matti Viitanen uskoo, että viime kesänä alkanut retkeilybuumi jatkuu edelleen, kun ihmiset viettävät kesälomiaan pitkälti kotimaassa.
Merkittävä havainto myyntidatasta on, että varusteita on haettu erityisesti päiväretkille, joille on suunnattu koko perheen voimin. Sekä viime kesänä että tänä keväänä on myyty erityisen paljon retkikeittimiä ja niiden polttoaineita sekä erilaisia retkiruokia. Myös yöpymistarvikkeet käyvät kaupaksi, mutta niiden menekissä on enemmän vaihtelua: keskihintaisia vaellustelttoja menee suuria määriä, kun taas edulliset ”festariteltat” myyvät tavallista vaisummin koronatilanteen vuoksi.
”Viime kesänä kotimaanmatkailu- ja retkeilyinnostus pääsi hieman yllättämään meidät, mutta nyt olemme pystyneet ennakoimaan paremmin ja retkeilytuotteita on hyvin varastossa kesää varten”, Viitanen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, matti.viitanen@sok.fi, puh. 010 768 0704
Rauna Junnila, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, rauna.junnila@sok.fi, puh. 010 7680 731
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme