SuPer edistää henkilöstömitoituksen selvittämistä työpaikoilla

Onko henkilöstömitoitus lainmukainen vanhusten tehostetussa palveluasumisessa ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköissä? Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on laatinut mitoituslaskurin vanhusten ympärivuorokautiseen hoitoon luottamushenkilöiden työn tueksi. Laskurin toiminta perustuu Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n laskentakaavaan.

Vanhuspalvelulain uudistus tuli voimaan 1. lokakuuta 2020. Lakimuutos koskee iäkkäiden tehostettua palveluasumista ja pitkäaikaisen laitoshoidon yksiköitä. Henkilöstömitoitus nousee portaittain ja palvelun tuottajan on pitänyt varata erillinen resurssi tukitöihin heti, kun lakiuudistus tuli voimaan. Vuoden 2021 alusta lähtien mitoituksen on pitänyt olla 0,55 ja vuoden 2022 alusta lähtien 0,6. Mitoituksen on oltava 1.4.2023 lähtien 0,7. Mitoitukseen lasketaan vain välitön asiakastyö, ja välilliseen asiakastyöhön on varattava erillinen henkilöstöresurssi.

Lakiuudistuksen yhtenä tarkoituksena on, että hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön, jolloin hoidon laatu paranee. Jos hoitajan työhön kuuluu välillistä asiakastyötä, sitä osuutta ei lasketa mitoitukseen. SuPerin mukaan paras ratkaisu on, että hoitajan työaika suunnataan hoitotyöhön ja tukitöihin palkataan erikseen henkilökuntaa. Tämä parantaa hoidon laadun lisäksi alan pito- ja vetovoimaa.

Lakiin kirjattu henkilöstömitoitus on minimi ja tarvittaessa mitoituksen tulee olla tätä suurempi, esimerkiksi muistisairaiden yksiköissä. Koulutettuja hoitajia on palkattava riittävästi, ja mitoituksen on oltava kunnossa kaikkina vuorokaudenaikoina.

Mitoituslaskurista

Tarvittavia tietoja laskurissa ovat asukkaiden lukumäärä sekä hoitajien eli välitöntä asiakastyötä tekevien työntekijöiden lukumäärä. Lisäksi tarvitaan tieto jokaisen työntekijän välittömään työhön käytetystä työajasta kolmen viikon ajalta. Kun kaikki tiedot jokaisen työntekijän kohdalta on täytetty, antaa laskuri todellisen mitoituksen ja ilmoittaa, onko se lainmukainen.

Jos mitoitus on liian alhainen, on asia otettava esille työpaikalla ja keskusteltava asiasta esimiehen, työyhteisön ja luottamushenkilöiden kanssa.

Laskuriin voi tutustua verkossa www.superliitto.fi/mitoituslaskuri

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin asiantuntija Sari Ilonummi, 050 341 6079

SuPerin Paavola: THL:n uusittu rokotusjärjestys unohtaa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön23.4.2021 13:43:11 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola arvostelee THL:n tarkennettua rokotusjärjestystä, jossa sote-alan ja varhaiskasvatuksen henkilöstön rokotuksia ei kiirehditä. Sote-alan henkilöstö rokotetaan pääosin ikäperusteisesti samaan aikaan kuin muu väestö. – Tällä ratkaisulla vaarannetaan sote- ja kasvatusalan henkilöstön terveys ja jaksaminen ja pitkitetään pandemiasta selviytymistä, Paavola varoittaa. – Rokotusten viivästyminen vaarantaa tarpeenmukaisen hoidon ja hoivan saatavuuden muuten kuin kiireellisen hoidon osalta. Emme saa rakentaa sellaista hoito- ja hoivavelkaa, jota ei koskaan pystytä kuromaan umpeen.

SuPerin edustajisto: Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa viivästyttää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia22.4.2021 11:14:23 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto kiirehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten rokotuksia. Yhteiskunnan toiminnan kannalta on kriittistä, että näiden sektoreiden ammattilaiset pysyvät terveinä. – Rokotusten alueellinen kohdentaminen ei saa myöhentää hoitoalan ammattilaisten rokotuksia, vaan heidät on rokotettava pikaisesti, SuPerin edustajiston puheenjohtaja Päivi Inberg vaatii.

SuPerin Paavola: Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö rokotettava pikaisesti19.4.2021 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin on tullut useita yhteydenottoja huolestuneilta jäseniltä kotihoidosta ja varhaiskasvatuksesta. Huoli koskee koronarokotteen rokotusjärjestystä. Puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava ensi tilassa, kuten myös koko sote-henkilöstö. Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö ei ole tällä hetkellä rokotusjärjestyksen kärjessä. Myöskään muualla sote-sektorilla työskentelevät hoitajat eivät kaikki ole vielä saaneet rokotetta.

SuPerin Paavola: Ikääntyneiden ulkoilusta on jouduttu tinkimään riittämättömän henkilöstömäärän vuoksi14.4.2021 13:33:20 EEST | Tiedote

Liikkumattomuus ja ulkoilun puute ovat olleet isoja ongelmia vanhustenhoidossa jo ennen korona-aikaa. Hoitajat ovat olleet pitkään huolissaan siitä, että muun muassa ulkoilusta on jouduttu tinkimään liian pienen hoitajamitoituksen vuoksi. Sitovan hoitajamitoituksen sekä työnjaon selkeyttämisen odotetaan tuovan apua tilanteeseen. – Korona-aika on kärjistänyt vanhustenhoidon heikkoa tilannetta ja nostanut esiin liikkumattomuuden ja yksinäisyyden mittavat ongelmat, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Tilanne on huolestuttava.

SuPer: Varhainen tunnistaminen avainasia sisäilmaongelmien hoidossa26.3.2021 06:14:00 EET | Tiedote

Sisäilmaongelmat ovat edelleen erittäin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kosteusvaurioituneista tiloista kärsivät työntekijöiden lisäksi asiakkaat ja potilaat. – Sisäilmaoireet on otettava tosissaan ja niitä on ennaltaehkäistävä ja hoidettava asianmukaisesti. Suomeen tarvitaan nopeasti sisäilmapoliklinikoita, joissa työntekijöinä on sisäilmahaitat tuntevia, osaavia terveydenhuollon ammattilaisia, SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen vaati sisäilmawebinaarissa 24. maaliskuuta.

SuPerin Paavola: Hoitajien turvallisuus luo edellytykset turvalliselle lääkehoidolle18.3.2021 11:30:00 EET | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa, että hoitajilla on keskeinen rooli turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa. Reilu vuosi sitten Kiinasta levinnyt koronavirus levisi pandemiaksi muuttaen meidän kaikkien arjen. Siitä lähtien hoitajat ovat työskennelleet eturintamassa, poikkeuksellisen rankoissa ja jopa vaarallisissa olosuhteissa turvatakseen asiakkaiden ja potilaiden hoidon turvallisuuden. - Taistelussa koronaa vastaan hoitajien suojaaminen on keskeistä, Paavola muistuttaa.