SuPer edistää joukkoirtisanoutumista, koko kunta-alalle julistetaan tilapäisen siirron kielto

SuPerin liittohallitus päätti uusista työtaistelutoimista eilen illalla. Liittohallitus päätti edistää kotihoitoon kohdistuvaa joukkoirtisanoutumista myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana myöhemmin ilmoitettavissa kohteissa.

Lisäksi liittohallitus päätti asettaa toistaiseksi voimassa olevan tilapäisen siirron kiellon koko kunta-alalle SOTE-sopimuksen ja KVTES:n piiriin. Kielto astuu voimaan välittömästi.

Tilapäisen siirron kiellon aikana superilaisia ei saa siirtää omasta työtehtävästään tai omasta työskentelypaikastaan toiseen työtehtävään tai toiseen työskentelypaikkaan. Siirtoa ei voi tehdä edes SOTE-sopimuksen / KVTES:n 1 luvun, 10 §, 1 mom perusteella.

Hoitajien työehdoista on neuvoteltu ja työriitaa soviteltu eri kokoonpanoissa vuoden alusta asti. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien nihkeys ymmärtää sote-alan ongelmien vakavuutta ja vaikutuksia on pitkittänyt neuvotteluita ja syventänyt yhä pahenevaa sote-kriisiä ja hoitajapulaa.

–Hoitajapula ei ratkea pakottamalla hoitajat töihin tai murtamalla lakkoja. Vain hoitajilta on nyt vaadittu joustamista. – Nyt tarvitaan työnantajalta ja valtiovallalta vastaantuloa ja vastuunottoa hoitajapulan ratkaisemiseksi. Hoitajat ovat joustaneet riittävästi, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

- Hoitajapula on koetellut sairaalahoidon lisäksi erityisen vakavasti kotihoitoa ja koko vanhustenhoitoa. Yhteiskunnan arvot osoittavat, että iäkkäät ihmiset ovat vain kustannuserä. SuPer vastustaa näitä vääristyneitä arvoja, jotka heijastuvat kotihoidon ja koko vanhustenhoidon vetovoimaan työpaikkana, Paavola kertoo. – Jotta ala saadaan vetovoimaiseksi, on palkkausta ja työoloja parannettava.

Puheenjohtaja Paavola muistuttaa, että SuPerilla ja Tehyllä on vahva kansalaisten tuki takanaan. Teettämämme kyselyn mukaan kansalaiset ovat sitä mieltä että, hoitajapulan ratkaiseminen on välttämätöntä sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuuden kannalta ja keskeisenä keinona nähdään alan palkkatason nostaminen. – Päättäjien ei kannata unohtaa kansalaisia ja äänestäjiä, Paavola sanoo.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, 050 310 1492

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola: Vanhuksilla ja heidän hoitajillaan ei ole aikaa odottaa – hoitajamitoitusta ei saa lykätä28.9.2022 14:01:43 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii hallituksen esitystä, joka siirtää 0,7 hoitajamitoituksen toteutumisen loppuvuoteen 2023. Hallituspuolueiden edustajat kertoivat tänään asiasta Ylen aamussa. – Vanhustenhoidon arvostuksen puute näkyy tässäkin hallituksen esityksessä ja se, ettei vanhustenhoidon kriisiä edelleenkään täysin ymmärretä, Paavola sanoo. – On muistettava, että minimihoitajamitoitus on säädetty lakiin, koska monessa yksikössä koulutettua hoitohenkilökuntaa on ollut täysin riittämättömästi eivätkä asiakkaat ole saaneet tarvitsemaansa ja heille luvattua palvelua. Myös asiakasturvallisuus on vaarantunut pahasti ja tilanne on edelleen vakava, Paavola kertoo

SuPerin Paavola: Valtion on tuettava myös lähihoitajien osaamisen varmistamista ja korvattava työelämässä oppimisen kustannukset työpaikoille21.9.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Hallituksen esityksen mukaan valtio korvaisi jatkossa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoihin sisältyvän harjoittelun kustannuksia työpaikoille, mutta ei toisen asteen tutkintoa suorittavien kuten esimerkiksi lähihoitajaopiskelijoiden. – Tämä pahentaa entisestään eriarvoisuutta korkeakouluopiskelijoiden ja toisen asteen opiskelijoiden välillä, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.