SuPer: Eksotella on tahto parantaa kotihoidon laatua

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tyytyväinen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksoten) tahtoon parantaa kotihoidon laatua. Liitto on tyytyväinen siihen, että Eksoten johto on kuunnellut työntekijöiden viestiä, kehittämistoimiin on ryhdytty ja työntekijöitä on otettu mukaan kotihoidon kehittämiseen. Haasteita riittää edelleen muun muassa henkilöstön saatavuudessa.

SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä, SuPerin luottamushenkilöt sekä Eksoten työsuojeluvaltuutettu tapasivat keskiviikkona 4.9. Eksoten johtajistoa.

SuPer teki valvontapyynnön aluehallintovirastolle sekä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle kesäkuussa 2018 Eksoten kotihoidosta. Huoli koski erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. Prosessi on kaiken kaikkiaan kestänyt kaksi vuotta, sillä johtajiston kanssa käytiin keskustelua kotihoidon heikosta tilanteesta jo ennen yhteydenottoa valvontaviranomaisiin. Myös Eksoten oma tarkastuslautakunta havaitsi kotihoidossa puutteita.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä p. 050 341 6079

SuPerin Paavola: Yksityisillä hoito- ja hoiva-aloilla joustetaan kriisistä toiseen mutta työnantajat haluavat vain lisää heikennyksiä3.4.2020 15:58:32 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii yksityisen sektorin työnantajia korjaamaan sote-sektorin ja varhaiskasvatuksen epäkohdat meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Paavola muistuttaa, että nyt mitataan työnantajien tahto sitouttaa työntekijöitä. – Tämä koronakriisi on hoidettava kunnolla myös siten, että hoitoala säilyy vetovoimaisena ja elinvoimaisena kriisin jälkeenkin. Työehtosopimuksiin vaaditut heikennykset eivät sovi tähän aikaan. Palkalla on voitava tulla toimeen ja sen on vastattava työn vaativuutta ja vastuuta sekä kuormittavuutta. Myös työolojen on oltava turvalliset ja jaksamista tukevat. Työntekijöiden luottamusta on kasvatettava siihen, että alan epäkohtia korjataan ja henkilöstön viestit otetaan tosissaan.

SuPerin Paavola: Hoitoalan henkilöstö on eturintamassa koronakriisissä1.4.2020 16:52:36 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan hoitoalan ammattilaisten jaksamisesta koronaepidemian aikana. Henkilökunnalta vaaditaan nyt joustamista ja työskentelyä kovassa paineessa ja haastavissa olosuhteissa. Osassa kuntia on myös käynnissä yt-neuvottelut ja henkilökuntaa lomautetaan tai siirretään toisiin tehtäviin. Nyt tarvitaan kaikkien hoitoalan ammattilaisten osaaminen, jotta kriisistä selvitään. Paavola vaatii, että valtio osallistuu kunta-alan neuvotteluihin turvaamalla ratkaisun rahoitus. Kuntarahoituksella on merkitys myös yksityisen sote-sektorin ja varhaiskasvatuksen palveluihin.

SuPer vastustaa lomautuksia sosiaali- ja terveysalalla korona-virusepidemian aikana18.3.2020 12:00:35 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer paheksuu hoitoalan säästötoimia kriisiaikana. Koronavirusepidemia on johtanut suunnitelmiin lomautuksista. – Poikkeuksellisissa olosuhteissa tarvitaan jokaista hoitoalan ammattilaista huolehtimaan yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevista, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa. – Henkilökuntaa tarvitaan jopa normaalioloja enemmän, joten lomautusten sijaan tulisi palkata lisää työntekijöitä.