SuPer: Hoitajamitoitus ei saa jäädä tyhjäksi vaalilupaukseksi

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry muistuttaa hallitusneuvottelijoita vanhustenhoidon lakisääteisestä hoitajamitoituksesta, jonka kaikki nyt hallitusta muodostavat puolueet ovat äänestäjilleen luvanneet. Koulutetuista hoitajista ei ole pulaa, joten lupauksen lunastamiselle ei ole esteitä.

Useissa laeissa, myös perustuslaissa, on jo nyt velvoittavia määräyksiä vanhuspalveluiden resursoinnista. Näiden määräysten noudattamisessa ja valvonnassa on kuitenkin ilmennyt niin vakavia puutteita ja ongelmia, että ilman lakisääteistä minimimitoitusta vanhustenhoidon huonoon tilaan ei ole odotettavissa parannusta.

– SuPer on jo vuosien ajan vaatinut, että vanhuspalvelulakiin kirjataan tutkinnon suorittaneiden hoitajien minimimitoitus kaikissa ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä. Tämä vaatimus ei ole kadonnut mihinkään, ja nyt se on lunastettavana vaalilupauksena hallitusneuvottelijoiden pöydällä. On aika siirtyä puheista tekoihin, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

– Puolueet ovat luvanneet hoitajamitoituksen minimiksi 0,7. Ilman lakisääteistä mitoituksen perälautaa sekä vanhukset että heidän hoitajansa ovat vaarassa jäädä täysin heitteille.

SuPerin asiantuntijoiden mukaan julkisuudessa esitetyt epäilyt hoitajien riittävyydestä uusia mitoitussäädöksiä täytettäessä ovat perusteetonta ja tarkoitushakuista pelottelua. Hoitoalan ulkopuolella työskentelee eri selvitysten mukaan vähintään kymmeniä tuhansia koulutettuja lähi- ja perushoitajia, joista iso osa on valmis palaamaan koulutustaan vastaaviin tehtäviin, kunhan heille tarjotaan kokoaikaisia ja vakinaisia työsuhteita.

– Lakisääteisen hoitajamitoituksen toteuttaminen edellyttää vain lähi- ja perushoitajien työolojen ja työsuhteiden kuntoonlaittoa. Kun nämä perusasiat ovat järjestyksessä, alan vetovoima ja arvostus kasvavat merkittävästi ja hoitajia riittää myös tulevaisuuden kasvaviin tarpeisiin, Paavola linjaa.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.

SuPer ja Tehy: Länsi-Pohjan alueen Mehiläisen toimipisteissä mittavia ongelmia11.4.2019 17:00:00 EESTTiedote

Mehiläisen tytäryhtiöiden henkilöstö marssi ulos Kemin ja Tornion työpisteistään tänään iltapäivällä. Ulosmarssi tapahtui Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ssä, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ssä ja Mehiläinen Työelämäpalvelut Oy:ssä. Ulosmarssiin osallistuivat työntekijät, joihin noudatetaan Kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES). Työntekijät kertovat olevansa väsyneitä työnantajan yksipuoliseen sanelupolitiikkaan, työolosuhteiden heikentämiseen sekä siihen, että työnantaja ei noudata työehtosopimusta.