SuPer: Hoitajamitoitus ei saa jäädä tyhjäksi vaalilupaukseksi

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry muistuttaa hallitusneuvottelijoita vanhustenhoidon lakisääteisestä hoitajamitoituksesta, jonka kaikki nyt hallitusta muodostavat puolueet ovat äänestäjilleen luvanneet. Koulutetuista hoitajista ei ole pulaa, joten lupauksen lunastamiselle ei ole esteitä.

Useissa laeissa, myös perustuslaissa, on jo nyt velvoittavia määräyksiä vanhuspalveluiden resursoinnista. Näiden määräysten noudattamisessa ja valvonnassa on kuitenkin ilmennyt niin vakavia puutteita ja ongelmia, että ilman lakisääteistä minimimitoitusta vanhustenhoidon huonoon tilaan ei ole odotettavissa parannusta.

– SuPer on jo vuosien ajan vaatinut, että vanhuspalvelulakiin kirjataan tutkinnon suorittaneiden hoitajien minimimitoitus kaikissa ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä. Tämä vaatimus ei ole kadonnut mihinkään, ja nyt se on lunastettavana vaalilupauksena hallitusneuvottelijoiden pöydällä. On aika siirtyä puheista tekoihin, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

– Puolueet ovat luvanneet hoitajamitoituksen minimiksi 0,7. Ilman lakisääteistä mitoituksen perälautaa sekä vanhukset että heidän hoitajansa ovat vaarassa jäädä täysin heitteille.

SuPerin asiantuntijoiden mukaan julkisuudessa esitetyt epäilyt hoitajien riittävyydestä uusia mitoitussäädöksiä täytettäessä ovat perusteetonta ja tarkoitushakuista pelottelua. Hoitoalan ulkopuolella työskentelee eri selvitysten mukaan vähintään kymmeniä tuhansia koulutettuja lähi- ja perushoitajia, joista iso osa on valmis palaamaan koulutustaan vastaaviin tehtäviin, kunhan heille tarjotaan kokoaikaisia ja vakinaisia työsuhteita.

– Lakisääteisen hoitajamitoituksen toteuttaminen edellyttää vain lähi- ja perushoitajien työolojen ja työsuhteiden kuntoonlaittoa. Kun nämä perusasiat ovat järjestyksessä, alan vetovoima ja arvostus kasvavat merkittävästi ja hoitajia riittää myös tulevaisuuden kasvaviin tarpeisiin, Paavola linjaa.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen17.9.2019 13:43:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitus on kohtalonkysymys vanhustenhoidolle11.9.2019 15:20:56 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii pääministeri Antti Rinnettä 0,7:n hoitajamitoituksen siirtymisestä. Pääministeri Rinne ilmoitti puoluejohtajien paneelissa Kuntamarkkinoilla, että 4 000 hoitajan ja lääkärin saaminen tällä vaalikaudella on mahdottomuus. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää ilmoitusta kohtalonkysymyksenä vanhustenhoidolle. – Hoitajat eivät enää odota vuosia. Tilanne on todella kestämätön kentällä, Paavola varoittaa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Kunta-alan työpaikat on turvattava28.8.2019 10:23:40 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii, että kunta-alan työpaikat on turvattava. Hallituksen on korvattava kunnille kikystä aiheutuneet menetykset. Kun kilpailukykysopimus (kiky) tehtiin vuonna 2016, SuPerin ehtona oli, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin turvatakseen työpaikat, mikäli kuntatalous näyttää negatiiviselta. – On erittäin tärkeää, että hoitajien työpaikat säilyvät ja peruspalvelut voidaan tuottaa laadukkaina, puheenjohtaja Paavola sanoo.