SuPer: Hoitajamitoitus ei saa jäädä tyhjäksi vaalilupaukseksi

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry muistuttaa hallitusneuvottelijoita vanhustenhoidon lakisääteisestä hoitajamitoituksesta, jonka kaikki nyt hallitusta muodostavat puolueet ovat äänestäjilleen luvanneet. Koulutetuista hoitajista ei ole pulaa, joten lupauksen lunastamiselle ei ole esteitä.

Useissa laeissa, myös perustuslaissa, on jo nyt velvoittavia määräyksiä vanhuspalveluiden resursoinnista. Näiden määräysten noudattamisessa ja valvonnassa on kuitenkin ilmennyt niin vakavia puutteita ja ongelmia, että ilman lakisääteistä minimimitoitusta vanhustenhoidon huonoon tilaan ei ole odotettavissa parannusta.

– SuPer on jo vuosien ajan vaatinut, että vanhuspalvelulakiin kirjataan tutkinnon suorittaneiden hoitajien minimimitoitus kaikissa ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä. Tämä vaatimus ei ole kadonnut mihinkään, ja nyt se on lunastettavana vaalilupauksena hallitusneuvottelijoiden pöydällä. On aika siirtyä puheista tekoihin, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

– Puolueet ovat luvanneet hoitajamitoituksen minimiksi 0,7. Ilman lakisääteistä mitoituksen perälautaa sekä vanhukset että heidän hoitajansa ovat vaarassa jäädä täysin heitteille.

SuPerin asiantuntijoiden mukaan julkisuudessa esitetyt epäilyt hoitajien riittävyydestä uusia mitoitussäädöksiä täytettäessä ovat perusteetonta ja tarkoitushakuista pelottelua. Hoitoalan ulkopuolella työskentelee eri selvitysten mukaan vähintään kymmeniä tuhansia koulutettuja lähi- ja perushoitajia, joista iso osa on valmis palaamaan koulutustaan vastaaviin tehtäviin, kunhan heille tarjotaan kokoaikaisia ja vakinaisia työsuhteita.

– Lakisääteisen hoitajamitoituksen toteuttaminen edellyttää vain lähi- ja perushoitajien työolojen ja työsuhteiden kuntoonlaittoa. Kun nämä perusasiat ovat järjestyksessä, alan vetovoima ja arvostus kasvavat merkittävästi ja hoitajia riittää myös tulevaisuuden kasvaviin tarpeisiin, Paavola linjaa.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, joka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.