SuPer ja Tehy eivät aloita käräjäoikeuden kieltämiä lakkoja

Kanta-Hämeen Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ja Pohjois-Pohjanmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ovat hakeneet 12.9.2022 Helsingin käräjäoikeudelta väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen Tehyn ja SuPerin ilmoittamia lakkoja koskien. Helsingin käräjäoikeus on antanut väliaikaisen turvaamistoimen 14.9.2022 kuulematta järjestöjä ennen päätöksentekoa.

SuPerin ja Tehyn hallitukset päättivät tänään toimia turvaamistoimipäätöksen mukaisesti. Tästä seuraa, että järjestöt eivät aloita käräjäoikeuden kieltämiä seuraavia lakkoja:

-vuorokauden lakko alkaen maanantaina 19.9.2022 klo 00.01 Kanta-Hämeen keskussairaalan tehostetun hoidon yksikössä,
-neljän vuorokauden lakko alkaen tiistaina 20.9.2022 klo 00.01 Turun yliopistollisen keskussairaalan toimenpide- ja kivunhoitopalvelujen (Totek) teho-osastolla ja
-neljän vuorokauden lakko tiistaina 27.9.2022 klo 00.01 Oulun yliopistollisen sairaalan Tehohoitokeskuksen aikuisten teho-, tehovalvonta- ja valvontahoitoyksikössä.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toteavat, että kaikki työnantajien ja lainsäätäjän toimet lakkojen estämiseksi tai murtamiseksi vain pahentavat ongelmia ja ovat johtaneet hoitajien syvään loukkaantumiseen, kiukkuun ja pettymykseen.

-Näemme nyt, että esimerkiksi tehohoitajilla ei ole mitään mahdollisuutta taistella parempien työehtojen puolesta, vaikka heidän työnsä on todettu sekä oikeusistuimessa että eduskunnassa täysin korvaamattomaksi. Miten kauan päättäjät voivat väistää vastuutaan ja seurata katsomosta sote-järjestelmämme romahdusta, kysyvät puheenjohtajat.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPer och Tehy accepterade förlikningsförslaget: Avtalet för social- och hälsovården har ett eget löneprogram, coronaersättning och flera förbättringar av arbetsvillkoren3.10.2022 20:31:21 EEST | Tiedote

SuPer och Tehy har accepterat riksförlikningsmedlarens förlikningsförslag i arbetskonflikten mellan sjukskötareorganisationerna och Kommun- och välfärdsområdens arbetsgivare. Enligt förlikningsförslaget kommer medellönen per uppgift inom hälso- och sjukvårdssektorn att öka i genomsnitt med minst 17,3 % under fem år, med främre betoning så, att höjningen blir 15,3 % de första tre åren . Lösningen består av social- och hälsovårdavtalets eget treåriga löneprogram, det tidigare förhandlade kommunala löneprogrammet och de s.k. normala avtalsförhöjningarna. Dessutom innehåller lösningen en separat engångsbonus på 600 euro för några av dem som deltagit i behandlingen av coronapatienter och flera förbättringar av arbetsvillkoren.

SuPer ja Tehy hyväksyivät sovintoehdotuksen: Sote-sopimukseen oma palkkaohjelma, koronakorvaus ja useita parannuksia työoloihin3.10.2022 18:14:28 EEST | Tiedote

SuPer ja Tehy ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen hoitajajärjestöjen ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien työriitaan. Sovintoehdotuksen mukaan sote-alalla tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee keskimäärin vähintään 17,3 % viiden vuoden aikana etupainotteisesti siten, että kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 %. Ratkaisu koostuu sote-sopimuksen omasta kolmivuotisesta palkkaohjelmasta, aiemmin neuvotellusta kunta-alan palkkaohjelmasta sekä ns. normaaleista sopimuskorotuksista. Lisäksi ratkaisu sisältää koronapotilaiden hoitoon osallistuneille erillisen 600 euron kertapalkkion ja useita parannuksia työoloihin.

SuPerin Paavola: Vanhuksilla ja heidän hoitajillaan ei ole aikaa odottaa – hoitajamitoitusta ei saa lykätä28.9.2022 14:01:43 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola moittii hallituksen esitystä, joka siirtää 0,7 hoitajamitoituksen toteutumisen loppuvuoteen 2023. Hallituspuolueiden edustajat kertoivat tänään asiasta Ylen aamussa. – Vanhustenhoidon arvostuksen puute näkyy tässäkin hallituksen esityksessä ja se, ettei vanhustenhoidon kriisiä edelleenkään täysin ymmärretä, Paavola sanoo. – On muistettava, että minimihoitajamitoitus on säädetty lakiin, koska monessa yksikössä koulutettua hoitohenkilökuntaa on ollut täysin riittämättömästi eivätkä asiakkaat ole saaneet tarvitsemaansa ja heille luvattua palvelua. Myös asiakasturvallisuus on vaarantunut pahasti ja tilanne on edelleen vakava, Paavola kertoo